Diskuze
Autonomní auta by zabránila jen asi třetině dnešních havárií
Děkujeme za pochopení.
P24e92t19r 29H25a59r31i59p45r85a68s94a35d 12H81a62j89i20č
Je to samozřejmě názor na současný stav. Když vezmu v úvahu, že autonomní řízení je v začátcích, tak snížení počtu dopravních nehod o 33% mi připradá jako velmi dobrý výsledek. Teď jde o to, jakého typu ty havárie budou. Pokud by se zamezilo těm nejtragičtějším jakým je přímý střet, náraz do pevné překážky apod., bylo by to skvělé. Ťukance se můžou řešit ve druhé nebo třetí generaci.
P31e62t76r 28M82i31c83h25a65l
Ještě dvě poslední poznámky:
Neexistuje počítač odolný vůči virům nebo hackerům. Zvlášť, když bude trvale online.
Nikdy jsem nezažil počítač, který by občas na chvíli nezamrznul. A když to bude někde v zatáčce, je vymalováno.
J40i61ř68í 80S68e86h33n78a18l
Tak tohle samozrejme neni pravda. Pocitac je v pohode odolny proti virum i hackerum, jen nesmi byt zhovadile udelany. Mam napriklad doma na stole ubastlenou takovou peknou vychytavku s Arduinem. Tak smele do toho, zavirujte mi to, nebo mi to hacknete. Mate u me basu single maltu kdyz to dokazete. No a co se tyka toho zamrznuti, tak myslite si ze treba ridici system v jaderny elektrarne obcas zamrzne jak vas telefon? Ze ty auta jsou dnes delany zpusobem ze to nebudi vasi duveru chapu, ja k tomu taky moc duveru nemam. Ale to jeste neznamena ze to principielne nejde udelat lepe. Teoreticky jde a tohle je ten nejmensi problem
Z88d72e41n42ě56k 17M88o98r53á38v76e37k
Zmínil jsem, že si o té studii myslím své. Upřesním to - ta zmínka o autonomním vozidle UBERu, které zabilo chodkyni. Tehdy systém vyhodnotil nutnost brzdit, ovšem havarijní brždění nebylo zapojené, aby se zabránilo nepředvidatelnému chování vozidla na silnici. Takže to není zrovna nejlepší případ, jak odkázat na neschopnost systému řešit havarijní situace. Systém UBERu to řešit uměl, ale nemohl.
J26i59ř27í 72S80e59h89n94a20l
System to resit neumel a tahle nehoda ja prave typicka ukazka jak je tezke autonomni rizeni udelat. Bez ohledu na to co bylo nebo nebylo vypnute, tak autonomni rizeni se dostalo do stavu kdy videlo neco podezrelyho, co nedokazalo jednoznacne klasifikovat. Tak jelo bez zasahu dal, aniz by vec resilo, a to az do stavu kdyz uz to sice poznalo, ale resit to uz neslo. Kdyby tam byl normalni ridic, tak pokud vidi ze se mu v ceste mota neco podezrelyho a neni si jistej co ma delat, tak proste ubere, aby ziskal cas na reseni. Clovek by ji asi neprejel a ani by nemusel v aute mit to nouzovy brzdeni. Clovek umi rozhodovat i jinak nez ano/ne. Stroj by to v zasade umel taky, ale je k tomu jeste docela daleko. Nahradit cloveka pocitacem je mnohem slozitejsi nez to vypada. A tenhle priklad prave ukazuje proc to neni tak jednoduchy.
V87í44t 10O93ž89a97n75a
Super studie, stačí mi to "nezabránily [by] v současné podobě programování". Jako by měly na cesty vyrazit zítra. A není to o naprogramování, ale o samoučícíse umělé inteligenci.
P15e10t18r 11M32i72c72h26a78l
Ale ona to žádná umělá inteligence není a ještě dlouho nebude.
H88o16n69z38a 83T76a54r
Ja to beru tak Když Dva (Řidič a Pokročilý adaptabilní tempomat ) řidí auto .Docházi k méně dopravnim nehodám
Nejnovějším argumentem pro autonomní auta jsou data amerického dálničního úřadu NHTSA a korporace Tesla, která srovnávají bezpečí na vozovce. Z těch vyplývá, že samořiditelné Tesly mají několikanásobně nižší nehodovost než auta řízená jen lidmi.
https://nedd.tiscali.cz/tesla-s-autopilotem-je-osmkrat-bezpecnejsi-nez-bezne-auto-336261
J43a82n 97V10e38s40e47l65ý
No, nevím, tohle je studie, která fakticky není založená na reálných provozních datech, ale jen na něčích předpokladech. Moc bych tomu nevěřil. K té klasifikaci nehod způsobených lidským faktorem:
1) AV neztrácí pozornost, 4 a více HD kamer (+ u někoho i LIDAR) "vidí" pořád vše okolo auta, tj. podstatně líp než člověk. Autonomní řízení reaguje rychleji než člověk. Tady bych očekával, že AV mají potenciál být podstatně méně chybovější než člověk.
2) Vývojáři AV už jasně deklarovali, že jejich systémy umí už teď skvěle provádět odhady vzdálenosti a rychlosti. K jejich velkému překvapení umí ony systémy velmi dobře předvídat nebezpečí. 2:0 pro AV
3) Fakt nepředpokládám, že by AV jezdila moc rychle, agresivně nebo "nepřizpůsobila rychlost podmínkám na silnici". To by s nimi regulátor rychle zatočil. 3:0 pro AV
4) Chyby při řízení vozidla, neadekvátní a nesprávné manévry? Stačí se podívat na nějaké prezentace vývojářů a člověk ví, že oni "učí" AV podle správných reakcí na situaci a ty vozy to tak potom dělají. 4:0 pro AV.
5) AV nikdy není ožralé, zkouřené, naštvané, unavené, ospalé, ... 5:0 pro AV
Závěrem. AV nejsou člověk a nelze předpokládat, že budou dělat stejné chyby jako lidi, budou dělat jiné chyby a vývojáři je budou muset odstraňovat jak se budou objevovat. Vzhledem k tomu, že ke každému incidentu bude k dispozici kamerový záznam a log z řídící jednotky, myslím, že se budou učit dost rychle, všechna AV jednoho výrobce najednou.
Jisté je, že do provozu plošně nepůjdou, dokud nebudou schopni na REÁLNÝCH PROVOZNÍCH DATECH prokázat alespoň 10x vyšší bezpečnost než je dnes. To zhruba odpovídá vyšší míře bezpečnosti v hromadné dopravě.
J19i23ř92í 53S29e74h14n53a85l
Tak uz jen to cim jste zacal, tedy ze LIDAR vidi porad vse okolo auta je zase vas naprosto mylny predpoklad. Promluvte si o tem nekdy s nekym kdo to vyviji a ten LIDAR na aute ma. Staci aby treba prselo a nevidi to vubec nic.
T11o93m91á53š 30L66e36t21a89v60k66a
No naštěstí se toho nedožijeme. Reálně tohle v nejbližších sto letech fungovat nebude. Je tam příliš mnoho kdyby.
V75í95t34ě97z22s81l67a48v 73K71o87š47ť50á49l
100 let je asi příliš, bude to fungovat dříve, ale toho bohdá nebude, abych neřídil sám, jen se budu muset smířit s tím, že mi do toho bude zasahovat čím dál více povinných systémů.
Z49d22e93n81ě23k 26M71o88r47á79v80e88k
Sice si o té studii myslím svoje, ale i kdyby to bylo o 1/3 havárií méně, tak bych rozhodně netvrdil, že nějaká bublina praskla. Máte snad nějaký lepší nápad, jak snížit množství havárií o 1/3?
J87o94s40e47f 17B65a78r23t23á56k
Žádná samořiditelná auta nejsou.
U všech vám v manuálu píší, že musíte nonstop věnovat pozornost řízení. Pro případ nehody totiž jde jen o rozšířený lane assistant.
Z51d14e69n50ě45k 87M64o87r43á16v79e84k
To je jen otázka legislativy. Auta toho zvládnou hodně už dnes a pořád se to vylepšuje, ale legislativa vám ještě neumožňuje si za jízdy zdřímnout. I když to už někteří zkoušejí.
J84o27s10e54f 32B11a82r49t67á68k
Omezení přemnožené lesní zvěře na původní stav by....
J94i91ř86í 65S66e90h11n36a65l
Ne, to neni otazka legislativy. Samoriditelne auto kde si muzete zdrimnout (tedy level 4) zatim nikdo nema v takovem stavu vyvoje aby mohlo na silnici, i kdyby to legislativa povolila.
BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga
Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...
Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou
Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané
Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...
Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky
AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel
Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...
BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga
Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...
CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda
Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...
VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují
Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...
Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel
Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...
Dvojdům ve vysokém standardu 129 m2, pozemek 479 m2
Artistů, Praha
14 900 000 Kč