Diskuze

Autonomní auta by zabránila jen asi třetině dnešních havárií

O plně autonomních autech, která by se podle mnohých měla stát budoucností automobilismu, se tvrdí, že jejich hlavním přínosem by mělo být radikální snížení nehodovosti a celkové zvýšení bezpečnosti na silnicích. Nejnovější analýza však tuto domněnku vyvrací.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PHH

Je to samozřejmě názor na současný stav. Když vezmu v úvahu, že autonomní řízení je v začátcích, tak snížení počtu dopravních nehod o 33% mi připradá jako velmi dobrý výsledek. Teď jde o to, jakého typu ty havárie budou. Pokud by se zamezilo těm nejtragičtějším jakým je přímý střet, náraz do pevné překážky apod., bylo by to skvělé. Ťukance se můžou řešit ve druhé nebo třetí generaci.

0 0
možnosti
PM

Ještě dvě poslední poznámky:

Neexistuje počítač odolný vůči virům nebo hackerům. Zvlášť, když bude trvale online.

Nikdy jsem nezažil počítač, který by občas na chvíli nezamrznul. A když to bude někde v zatáčce, je vymalováno.

3 2
možnosti
JS

Tak tohle samozrejme neni pravda. Pocitac je v pohode odolny proti virum i hackerum, jen nesmi byt zhovadile udelany. Mam napriklad doma na stole ubastlenou takovou peknou vychytavku s Arduinem. Tak smele do toho, zavirujte mi to, nebo mi to hacknete. Mate u me basu single maltu kdyz to dokazete. No a co se tyka toho zamrznuti, tak myslite si ze treba ridici system v jaderny elektrarne obcas zamrzne jak vas telefon? Ze ty auta jsou dnes delany zpusobem ze to nebudi vasi duveru chapu, ja k tomu taky moc duveru nemam. Ale to jeste neznamena ze to principielne nejde udelat lepe. Teoreticky jde a tohle je ten nejmensi problem

1 0
možnosti
ZM

Zmínil jsem, že si o té studii myslím své. Upřesním to - ta zmínka o autonomním vozidle UBERu, které zabilo chodkyni. Tehdy systém vyhodnotil nutnost brzdit, ovšem havarijní brždění nebylo zapojené, aby se zabránilo nepředvidatelnému chování vozidla na silnici. Takže to není zrovna nejlepší případ, jak odkázat na neschopnost systému řešit havarijní situace. Systém UBERu to řešit uměl, ale nemohl.

https://www.theguardian.com/technology/2018/may/24/emergency-brake-was-disabled-on-self-driving-uber-that-killed-woman

0 1
možnosti
JS

System to resit neumel a tahle nehoda ja prave typicka ukazka jak je tezke autonomni rizeni udelat. Bez ohledu na to co bylo nebo nebylo vypnute, tak autonomni rizeni se dostalo do stavu kdy videlo neco podezrelyho, co nedokazalo jednoznacne klasifikovat. Tak jelo bez zasahu dal, aniz by vec resilo, a to az do stavu kdyz uz to sice poznalo, ale resit to uz neslo. Kdyby tam byl normalni ridic, tak pokud vidi ze se mu v ceste mota neco podezrelyho a neni si jistej co ma delat, tak proste ubere, aby ziskal cas na reseni. Clovek by ji asi neprejel a ani by nemusel v aute mit to nouzovy brzdeni. Clovek umi rozhodovat i jinak nez ano/ne. Stroj by to v zasade umel taky, ale je k tomu jeste docela daleko. Nahradit cloveka pocitacem je mnohem slozitejsi nez to vypada. A tenhle priklad prave ukazuje proc to neni tak jednoduchy.

1 2
možnosti
VO

V13í60t 66O44ž10a65n85a

7. 6. 2020 14:21

Super studie, stačí mi to "nezabránily [by] v současné podobě programování". Jako by měly na cesty vyrazit zítra. A není to o naprogramování, ale o samoučícíse umělé inteligenci.

3 1
možnosti
PM

Ale ona to žádná umělá inteligence není a ještě dlouho nebude.

3 1
možnosti
HT

H95o31n38z41a 23T78a71r

7. 6. 2020 12:39

Ja to beru tak Když Dva (Řidič a Pokročilý adaptabilní tempomat ) řidí auto .Docházi k méně dopravnim nehodám

Nejnovějším argumentem pro autonomní auta jsou data amerického dálničního úřadu NHTSA a korporace Tesla, která srovnávají bezpečí na vozovce. Z těch vyplývá, že samořiditelné Tesly mají několikanásobně nižší nehodovost než auta řízená jen lidmi.

https://nedd.tiscali.cz/tesla-s-autopilotem-je-osmkrat-bezpecnejsi-nez-bezne-auto-336261

1 0
možnosti
JV

Tý jo, zlepšují se fakt rychle.

0 0
možnosti
JV

No, nevím, tohle je studie, která fakticky není založená na reálných provozních datech, ale jen na něčích předpokladech. Moc bych tomu nevěřil. K té klasifikaci nehod způsobených lidským faktorem:

1) AV neztrácí pozornost, 4 a více HD kamer (+ u někoho i LIDAR) "vidí" pořád vše okolo auta, tj. podstatně líp než člověk. Autonomní řízení reaguje rychleji než člověk. Tady bych očekával, že AV mají potenciál být podstatně méně chybovější než člověk.

2) Vývojáři AV už jasně deklarovali, že jejich systémy umí už teď skvěle provádět odhady vzdálenosti a rychlosti. K jejich velkému překvapení umí ony systémy velmi dobře předvídat nebezpečí. 2:0 pro AV

3) Fakt nepředpokládám, že by AV jezdila moc rychle, agresivně nebo "nepřizpůsobila rychlost podmínkám na silnici". To by s nimi regulátor rychle zatočil. 3:0 pro AV

4) Chyby při řízení vozidla, neadekvátní a nesprávné manévry? Stačí se podívat na nějaké prezentace vývojářů a člověk ví, že oni "učí" AV podle správných reakcí na situaci a ty vozy to tak potom dělají. 4:0 pro AV.

5) AV nikdy není ožralé, zkouřené, naštvané, unavené, ospalé, ... 5:0 pro AV

Závěrem. AV nejsou člověk a nelze předpokládat, že budou dělat stejné chyby jako lidi, budou dělat jiné chyby a vývojáři je budou muset odstraňovat jak se budou objevovat. Vzhledem k tomu, že ke každému incidentu bude k dispozici kamerový záznam a log z řídící jednotky, myslím, že se budou učit dost rychle, všechna AV jednoho výrobce najednou.

Jisté je, že do provozu plošně nepůjdou, dokud nebudou schopni na REÁLNÝCH PROVOZNÍCH DATECH prokázat alespoň 10x vyšší bezpečnost než je dnes. To zhruba odpovídá vyšší míře bezpečnosti v hromadné dopravě.

6 0
možnosti
JS

Tak uz jen to cim jste zacal, tedy ze LIDAR vidi porad vse okolo auta je zase vas naprosto mylny predpoklad. Promluvte si o tem nekdy s nekym kdo to vyviji a ten LIDAR na aute ma. Staci aby treba prselo a nevidi to vubec nic.

0 0
možnosti
TL

No naštěstí se toho nedožijeme. Reálně tohle v nejbližších sto letech fungovat nebude. Je tam příliš mnoho kdyby.

0 2
možnosti
VK

100 let je asi příliš, bude to fungovat dříve, ale toho bohdá nebude, abych neřídil sám, jen se budu muset smířit s tím, že mi do toho bude zasahovat čím dál více povinných systémů.

2 0
možnosti
PM

Takže praská další bublina.

0 1
možnosti
ZM

Sice si o té studii myslím svoje, ale i kdyby to bylo o 1/3 havárií méně, tak bych rozhodně netvrdil, že nějaká bublina praskla. Máte snad nějaký lepší nápad, jak snížit množství havárií o 1/3?

4 0
možnosti
JB

Žádná samořiditelná auta nejsou.

U všech vám v manuálu píší, že musíte nonstop věnovat pozornost řízení. Pro případ nehody totiž jde jen o rozšířený lane assistant.

2 0
možnosti
ZM

To je jen otázka legislativy. Auta toho zvládnou hodně už dnes a pořád se to vylepšuje, ale legislativa vám ještě neumožňuje si za jízdy zdřímnout. I když to už někteří zkoušejí.

https://www.novinky.cz/auto/clanek/ridic-na-americke-dalnici-usnul-za-volantem-tesly-jedouci-na-autopilot-nebude-potrestan-40296423

1 0
možnosti
JB

Omezení přemnožené lesní zvěře na původní stav by....

0 0
možnosti
JS

Ne, to neni otazka legislativy. Samoriditelne auto kde si muzete zdrimnout (tedy level 4) zatim nikdo nema v takovem stavu vyvoje aby mohlo na silnici, i kdyby to legislativa povolila.

0 0
možnosti