Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrická budoucnost v praxi. Volkswagen uchvátí silou virtuální reality

Jsou naší budoucností a budeme v nich jednou jezdit všichni, pokud se naplní diktát Evropské unie. Jak to bude vypadat? Naposledy jsem jezdil elektromobilem před deseti lety a menší zklamání se mísila s většími zklamáními. Jak jsou na tom elektroauta dnes?
Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 | foto: iDNES.cz

Na zkoušku jsme si vybrali zavedený model Volkswagenu ID3, který je na trhu již dva roky a měly by tedy být vychytány veškeré mouchy a porodní bolesti.

Věřili jsme, že s ním se rok 2012 opakovat nebude. Tehdy to bylo trochu jako na Matějské – se zabzučením jste šlápli na pedál, abyste vyrazili vpřed a vzápětí se dočkali zpomalení, protože maximálka byla nebezpečně blízko. A jezdit rychle se nevyplatilo i z jiných důvodů – zásoba energie v baterii nebyla plánovaná na meziměstské cestování, přes sto kilometrů dojezdu bylo spíš jen snem.

A teď, o deset let později, před vámi stojí ID.3. Žádné nabubřelé SUV, ale poměrně drobný vůz aerodynamické kapkovité karoserie s nejasným poselstvím – působí trochu stroze, ale nemůžete od něj odtrhnout oči. S lehce futuristickým nádechem vám oznamuje, že takhle nějak by mohla vypadat auta budoucnosti.

Po usednutí do pohodlné sedačky na první dobrou trochu naskočí vzpomínky na již zmiňované pouťové atrakce, protože bílá, šedá a oranžová mohou působit trochu nesourodě. Ale jde jen o první dojem, společně si barvy v interiéru sednou a skvěle vytvářejí dojem moderního vozu. Od první chvíle se v kabině cítíte jako doma.

10. září 2019

Největší překvapení však přijde po sešlápnutí pedálu. To si už na dubnový výlet na Matějskou ani nevzpomenete. Pokud by takhle jezdila všechna elektrická auta, potom má automobilová budoucnost přece jen naději – s nízkým těžištěm díky baterii v podlaze sedí v zatáčkách jako na kolejích. Samozřejmě, aby nedocházelo ke zbytečnému protáčení kol, se stará v první řadě elektronika, přesto si s ním lze na okreskách dobře zablbnout. Řízení je proti předokolkám zábavnější, zadokolka méně tahá za volant a pro ty, kdo řidičsky vyrostli na Škodě 105 nebo 120, je vyloženě potěšením.

Riskantní start prodeje

Před vznikem hatchbacku ID.3 zahájil Volkswagen hazardní hru v miliardách eur. Cílem bylo nabourat a ohrozit dominanci Tesly na poli elektromobilů. Což se podle reakcí zákazníků podařilo.

Vývojáři automobilky, která si vzala elektromobilitu za cíl dřív, než ji nakázala Evropská unie, příliš neriskovali, což se ukázalo jako dobrá strategie - auto vypadá solidně, cool, ale zároveň neškodně. Ani pod kapotou nenajdete žádnou přehnaně nevyzkoušenou a dobrodružnou technologii.

Volkswagen ID.3

Jediný zádrhel nastal v roce 2020 při spuštění prodeje. Uvedení bylo totiž zpožděno kvůli závadám softwaru. Jejích řešení se ukázalo být během na dlouhou trať, takže nakonec byl prodej zahájen dřív, než všechna elektronika ve voze fungovala. Volkswagen spoléhal na to, že zákazníky částečně nefunkční infotainment neznechutí a ochotně se budou k výrobci vracet pro nahrání nové verze.

Byl to velký risk, který mohl celý projekt ID.3 nenapravitelně poškodit, ale nestalo se. Ačkoliv twitterová stránka ID.3 byla plná oznámení o dalších a dalších závadách elektroniky, automobilka správně odhadla, že jako první si vozy pořídí nadšenci se zvýšenou mírou tolerance pro elektronické bugy. A než se k němu dostanou ostatní řidiči, programátoři vše vyřeší. To se povedlo v první polovině roku 2021 a ID.3 se stalo vzorem, jak by měl evropský elektrikou poháněný vůz fungovat a vypadat.

Stovka za sedm sekund je slušné číslo, akcelerace je i ve vyšších rychlostech parádní a omezovač na 160 kilometrech za hodinu nikomu vadit nemůže. Nakonec, zběsilá jízda po dálnici nesvědčí nejen dopravním předpisům, ale ani baterii. I při povolené sto třicítce si dojezd rázem zkrátíte přibližně na 65 procent. Lepší je užívat si bryskní a kontinuální zrychlování bez cukání, které způsobuje řazení. Nerovnosti nejsou velkým problémem, elektronika spolehlivě pracuje i s podvozkem, takže ani s dvacetipalcovými koly a ani na českých silnicích dole nic nebouchá. Pokud se tedy držíte udržovaných asfaltových cest. S poměrně nízkou světlou výškou vozu se ani nic jiného doporučit nedá.

Dojezd příjemně překvapil

Dojezd se dálniční jízdou zásadně snižuje, přesto zůstává akceptovatelný. Výrobce udává 550 kilometrů, což je ideální hodnota i v létě dosažitelná pouze pomalou jízdou s opatrnou akcelerací, ale i výsledná čísla začínající čtyřkou jsou parádní. Na okreskách a ve městech se lze na údaje výrobce spolehnout. Kapacita baterie 77 kWh sice není nijak vysoká, ale spotřeba 15,8 kWh také ne, takže cesta na chatu pod Kralickým Sněžníkem z Prahy byla možná s poměrně velkou rezervou. Není třeba se obávat, že byste potřebovali v půli cesty hledat nabíječku.

A bez využití veřejných rychlonabíječek zvládlo auto i cestu zpět. ID.3 Pro S zvládne nabíjecí výkon až o hodnotě 125 kW. Není problém ho přes noc dobít s běžné zásuvky na dojezd dejme tomu 250 kilometrů.

Potěší celkové odhlučnění, nějaký ten aerodynamický hluk se začíná objevovat až při dálničních rychlostech a naopak, zcela tiché není auto při pomalé jízdě, což je důležité zejména ve městech. Chodce na projíždějící elektromobil upozorní zajímavý futuristický zvuk, takže je menší šance, že vám nečekaně vstoupí do vozovky.

Interiérová budoucnost

O vnitřku vozu jsme zatím napsali pouze, že je hodně barevný a cítíte se v něm dobře, ale to není zdaleka vše. Elektrovozy jsou předzvěstí budoucnosti, kdy se interiér auta stane vaším druhým domovem plným obrazovek, aplikací a také místem odpočinku, nikoliv jen převozníkem. V tomto případě se navíc nejedná o uzavřený prostor, spíš o návštěvu ve virtuální realitě.

Průhledový displej AR Head-up-Display je totiž obří. Promítá se na čelní sklo do většiny vašeho zorného pole a můžete tak před sebou „ve vzduchu“ sledovat všemožné jízdní údaje, ale třeba i navigaci. 3D šipky vám tak ukazují přímo na silnici, kam máte zatočit, chvílemi si tak přijdete jako v počítačové hře.

Displej cestuje při nastavování polohy společně s volantem, takže nehrozí, že si ho při změně polohy zakryjete.

Dole potom najdete desetipalcovou obrazovku a navíc ještě pětipalcový displej přímo před sebou. U něj stojí za zmínku, že cestuje při nastavování polohy společně s volantem, takže nehrozí, že si ho při změně polohy zakryjete.

Futuristické prostory doplňuje prosklená střecha, která se pomalu stává u dražších ekologických vozů standardem.

VW ID.3 PRO S v číslech

  • výkon: 150 kw (204 koní)
  • točivý moment: 310 Nm
  • převodovka: stálý redukční převod
  • kapacita akumulátorů: 77 kWh
  • spotřeba: 16.2 kWh/100km
  • zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
  • max. rychlost (km/h): 160 (s omezovačem)
  • max. dojezd: 550 km
  • provozní hmotnost: 1 794 kg
  • délka × šířka × výška (mm): 4 261/1 809/1 586
  • rozvor: 2 771 mm
  • objem zavazadlového prostoru: 385 l
  • cena: 1 302 400 Kč

Dojem vzdušné kanceláře umocňují ovládací prvky, ty totiž nevidíte. Téměř všechna tlačítka jsou dotyková, což je umožnilo jednoduše zapojit do výsledného designu vozu. Nicméně to není nepraktické, ve funkcích se poměrně rychle zorientujete, i když jste dřívějšího data narození. Základní věci jako stěrače nebo tempomat samozřejmě ovládáte na volantu, v tomto případě by samozřejmě nebylo ideální probírat se za jízdy infotainmentem.

Za zmínku stojí kufr, který ač na pohled malý, pojme slušnou dávku zavazadel (jak se můžete přesvědčit na fotografiích). Pokud by výrobcem uváděných 385 litrů nestačilo, zadní sedadla lze sklopit a získat tak rozlehlý zavazadlový prostor.

Moc nechybí

Již delší dobu je zřejmé, že elektromobily jsou vhodnou a logickou volbou pro celé spektrum využití. Pokryjí veškeré městské služby včetně taxíků, ale i každodenní dojíždění do práce – to jsou činnosti, kde ústup spalovacích motorů nemusí tolik bolet.

Ale co cestování za příbuznými na Slovensko? Nebo na dovolenou? Tam zatím nebylo možné s elektrovozy moc počítat. Ale po testu elektrického Volkswagenu si lze jednou představit i ty. Stačí ještě pár let vývoje… Snad inflace a nedostupnost drahých kovů nevyšponují ceny elektromobilů do výšek pro střední třídu nedosažitelných.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...