Červené kupé EV-1 (zkratka Experimental Vehicle číslo 1) si ambici na výrobu ani nedělalo. Název by dnešní optikou elektrofilů ukazoval na auto na baterky. EV-1 ale poháněl poctivý turbomotor, který saabům slušel vždycky nejlíp. Něco blízkého dnešním elektromobilům studie přece jen měla, do prosklení střechy zakomponovali konstruktéři solární články, které živily elektrický ventilátor pomáhající klimatizovat interiér.
Nebyla to ale jen nefunkční hříčka designérů – koncepty jsou ve výprodeji saabího muzea k mání taky – ale plně funkční auto, které opravdu jezdilo. Opravdová vývojová laboratoř na kolech. Svými výkony dělala leteckému původu automobilky čest, taková silniční stíhačka...
Design studie navrhl Bjorn Envall, autor tvarů nesmrtelného Saabu 900. První hliněný model EVjedničky vznikl u Envalla doma na kuchyňském stole. Tvůrci měli na stavbu konceptu šest měsíců. Premiéru pak slavil na autosalonu v Los Angeles v květnu roku 1985, evropská se odehrála na podzim ve Frankfurtu. Saab EV-1 by mohli znát i filmoví fanoušci, zahrál si totiž roličku v druhém díle Návratu do budoucnosti.
Příď a záď byla tvarovaná z kevlaru, lehkého a pevného materiálu vyztuženého skelnými vlákny, který měl schopnost vrátit se po malých nárazech do původního tvaru.
Stavitelé se také zaměřili na bezpečnost, takže do boků zakomponovali výztuže z karbonu, který je kromě vysoké pevnosti také velmi lehký.
Díky rozsáhlému prosklení kabiny byl 2 + 2místný interiér velmi světlý. Přístrojovka je směsí dílů z modelů 900 a 9000. Za pozornost stojí vychytávka, kterou poté dostaly i sériové saaby, v podobě rychloměru, který v noci osvětluje jen oblast kolem aktuální rychlosti.
Tenká přední křesla budou povědomá znalcům amerických aut, pocházejí totiž z Chevroletu Corvette. Dvě zadní samostatná křesla pro děti mají také výrazné tvarování, a dokonce i nabízejí možnost elektrického nastavování. Aby nedošlo k mýlce, v roce 1985 byl ještě Saab samostatnou automobilkou, pod křídla GM (mimo jiné majitele značky Chevrolet), který ji doprovodil ke smutnému konci, přešel až pět let poté.
Po odlehčovací kúře a s několika málo úpravami na podvozku sériové devítistovky Turbo 16 se koncept rozparádil z nuly na stovku za 5,9 sekund. A maximálku naměřili 270 km/h, což je i dnes, po pětadvaceti letech, stále úctyhodná hodnota. Jen pro srovnání. Ten červený saab ve své době mohl konkurovat ferrari, model 328 GTB měl skoro stejné parametry, kterých ovšem dosahoval zásluhou osmiválcového 3,2litru. To saab vystačil s dvěma litry a přeplňováním.
Motor prošel pod vedením tehdejšího šéfa vývojářů Olle Grannluna úpravami sání a výfuku. Plnicí tlak turba (Garrett T1098) zvýšili motoráři na asi 16 barů a snížili kompresní poměr. Vpředu podélně uložený motor získal také některé nové vnitřnosti. Z motoru tak dostali na skoro 290 koní (213 kW) při 6 500 otáčkách. Točivý moment čtyřválce vzrostl na 333 Nm při 3 500 ot.
Apokalypsa dokonána
EV-1 teď odpočívá v muzeu saabů v Trolhättanu, ale co nevidět bude svědkem další smutné kapitoly, která historii slavné značky uzavírá. Správci, kteří značku vedou po vyhlášení bankrotu, se rozhodli muzeum rozprodat, aby schrastili nějakou hotovost pro první uspokojení věřitelů. A unikáty z muzea byly první na ráně. Na nabídky čekají do pátku 20. ledna.
Kromě červené EV-1 je ve sbírce spousta dalších zajímavých kousků, celkem 123. Začátkem roku odstartoval pokus příznivců značky za podpory města Trolhättan odkoupit tuto největší ucelenou sbírku saabů na světě celou. Správci konkurzní podstaty ale nakonec nabízejí auta jednotlivě – celý seznam zde.
Všechno začíná černou perlou v podobě prvního prasaabu Ursaabu 92001 z roku 1946, který má pod kapotou osmnáctikoňový dvouválcový dvoutakt od německého DKW.
Technici by zase brali jedinečný Saab 9000CS s pohonem všech kol, o kterém nemá potuchy ani mnoho opravdových znalců. Perlou je pak nenápadný Saab 9-5 z roku 1999. V černě lakovaném prototypu je schovaný motor s proměnným kompresním poměrem. Specialita, o které fantazíruje už několik generací motorářů, ale kromě saabu se jí zatím snad nikdo nepokusil postavit. Pětiválec objemu 1,6 litru má výkon 225 koní a spotřebu sedm litrů.
Nechybí originály, které slavily úspěchy na rallyových tratích, třeba 96 V4, kterou vedl v roce 1970 na závodě Baja 1000 legendární Erik Carlsson. Je tam i parádní sedmimístný kombík, se kterým Carlsson taky závodil. Jak jezdí přímo exemplář z muzea s SPZtkou FFU 691, který je na výprodejovém seznamu taky, čtěte zde.
Nebo unikátní dvoumotorový Saab 93 Monster z roku 1959, který uháněl až 223 km/h. Po kapotou tepaly dva dvoutaktní tříválce 0,75 litru.
Saabisté ocení nikdy nevyráběné kombíky, jako originální kombikupé 98 nebo prototypy 99 Kombi a Multikaross a ještě jeden nerealizovaný kombík 900 Safari. Anebo nápad postavit obří SUV 9-6X ve třídveřovém provedení. Jako základ použili Subaru Tribeca.
Jestli červené EV-1 zkusíte koupit, můžete přibrat i koncept Saab Aero X z roku 2006. Právě ten saabologové vidí jako následníka červeného experimentálního vozu. Koncept vážící přes dvě tuny pohání motor z Opelu Omega. Oproti všem saabistickým zvyklostem má poháněná zadní kola.
Nebo prototyp Catherina z šedesátých let, dílo legendárního designéra Sixtena Sasona autora Saabu Sonett. Parádních kupátek sonett je v nabídce ze všech tří generací taky několik. Více o Saabech Sonett čtěte zde.
Ještě třeba Saaby 9000 Turbo 16s, které bez úprav vyrazily 7. října 1986 na jednu z nejrychlejších tratí světa, alabamskou Talladega Speedway. Sto tisíc kilometrů najezdily za tři týdny, nejrychlejší auto s průměrem 213,299 km/h. Letka čtyřkolových saabů tehdy ustavila dva světové a 21 mezinárodních rekordů.
A pak taky zajímavý prototyp Saabu 99, který v šedém lakování kvůli utajení při testovacích jízdách vozil na čumáku značku (tedy nápis) Daihatsu. Anebo neprůstřelný Saab 900 Turbo. A taky plně elektrický saab, který sloužil na poště v Linköppingu.
K mání jsou i kousky bez historické hodnoty, ale i tak zajímavé. Jako dlouhá limuzína vzniklá prodloužením Saabu 9000 anebo speciál, který má zadní část uzpůsobenou pro převoz aut. Znalci české saabistické scény si vzpomenou, že jeden takový byl i v Česku.
To NEJPokud chcete zruinovat svůj účet a saaby z muzea vykoupit, vybírejte hlavně těchto 11 kousků, které jsou podle znalců z renomovaného fanouškovského serveru saabsunited nejvzácnější: Ursaab WM001, Saab 93 Monstret WM054, Saab 96 V4 BAJA WM160, Saab Sonett I WM201, Saab 99 Turbo Rally WM268, Saab 99 Turbo WM270, Saab 900 EV-1 WM308, Saab 9000 T16 "Talladega" no2 WM405, Saab Formula Junior WM554, Saab 9X Concept WM560, Saab Aero X Concept WM567 |