Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trabant rallye: Bakeliťáky obsadily Jablonec

  10:27
Desítky trsátek, alespoň tak se říká německým automobilům značky Trabant, se v úterý dopoledne sjely na jabloneckém Mírovém náměstí. "Bakeliťák" se pomalu stává vyhledávanou raritou. Jaká je historie východoněmecké automobilové legendy?

Sraz trabantů (Jablonec nad Nisou, 13.6.2006) | foto: Roman ČejkaMF DNES

Trabant rallye dorazila do Jablonce z německého města Zwickau, kde se tato vozítka v minulosti vyráběla.

Ještě předtím kolona asi padesáti vymóděných trabantů projela Polskem. Recesistická spanilá jízda umělohmotných vozidel bude dál pokračovat po Česku a skončí dnes.

Bakeliťák se pomalu stává legendou
Východoněmecký trabant býval ošklivým káčátkem nejen československých silnic. Nejlacinější nový automobil na trhu sice většinu ostatních řidičů odpuzoval modrým dýmem z výfuku, na druhou stranu jeho majitelé chválili snadnou údržbu a ve verzi kombi i schopnost převézt neuvěřitelné náklady.

Poslední malá vozítka sjela z výrobního pásu v saském Cvikově 30. dubna 1991 a nikdo o ně nestál. V posledních letech je ale i trabant stále častěji předmětem sběratelské vášně.

"Splašené trsátko" nebo "bakeliťák" - to jsou jen některé z mnoha přezdívek, které si trabant vysloužil. Narážejí na fakt, že povrch auta nebyl z plechu, ale z duroplastu - směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je mezi lidmi známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel.

Samostatnou kapitolou pak byl dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor, který auto provázel od 50. let. Postupem doby se sice zvětšil jeho objem (z 500 na 594 kubických centimetrů) i výkon (z 18 na 26 koní), základní koncepce se ale nezměnila. Jelikož byl motor lehký a jednoduchý, uplatnil se i u leteckých nadšenců a poháněl nejedno ultralehké letadlo.

Nový motor dostal trabant až na konci kariéry v roce 1988. Byl to čtyřtakt o objemu 1,1 litru, pocházející z Volkswagenu Polo a vyráběný v NDR v licenci. Kvůli většímu a složitějšímu motoru muselo auto projít náročnou úpravou - třeba nádrž se přestěhovala od motoru dozadu a díky hrdlu v pravém zadním blatníku už řidič nemusel při tankování otvírat kapotu - ani to ale nemohlo zvrátit fakt, že trabant byl už koncem 80. let beznadějně zastaralý.

Čtyřtaktních trabantů se vyrobilo 38.865, jen o něco více než procento z téměř 3,1 milionu aut, jež opustily výrobní linky - přitom od července 1990 už vznikaly jen čtyřtakty. Zajímavý osud měla jedna z posledních dodávek trabantů do Polska.

V roce 1990 už o ně nebyl zájem a auta zamířila do Turecka, kde čtyři roky čekala na vyřízení dovozního povolení. To ale nepřišlo a 444 trabantů zamířilo zpátky do Německa, kde byly v roce 1995 prodány jako unikátní série "444" po 19.444 markách (360.000 Kč) za kus.

Výroba aut ve Cvikově, který leží 40 kilometrů od českých hranic, měla před trabantem bohatou tradici - před druhou světovou válkou se zde vyráběly luxusní automobily Horch a Audi.

Začátkem 50. let východoněmecké vedení rozhodlo o vývoji malého vozu, u kterého by plechové díly karoserie nahradily výlisky z náhradního materiálu. Prvním dílem, pro který byl duroplast použit, byla v roce 1952 kapota vozu IFA F 8.

Duroplast se ale nehodil pro složitější tvary a tak vznikl typ P 70, předchůdce trabantu, kterého v letech 1955 až 1959 vzniklo 36.000 kusů - část skončila i v Československu.

První automobil, který nesl označení Trabant (německy to znamená družice, na počest Sputniku), byl typ P 50 (též Trabant 500), jehož výroba byla slavnostně zahájena v den 40. výročí VŘSR 7. listopadu 1957. První sériové vozy ale sjely z výrobní linky až v červenci 1958.

"Pětistovky" vydržely ve výrobním programu čtyři roky, pak je nahradil typ 600, který se lišil hlavně větším objemem motoru. V roce 1964 pak přišel automobil, který s drobnými změnami vyjížděl z bran továrny dalších 27 let - Trabant 601.

Automobil, na který čekali východní Němci často dlouhá léta, se stal nejznámějším modelem, ve Cvikově jich vyrobili přes 2,8 milionu kusů. Objevily se sice návrhy na nové modely, jeden z nich měl vznikat i ve spolupráci NDR a Československa, z plánů ale nakonec sešlo. ČTĚTE TADY...

Na trabanty vznikl nepřeberný počet vtipů, a přestože to bylo nejrozšířenější vozidlo v NDR, lidé jej rádi měnili za něco lepšího. Ostatně v roce 1989 při exodu východních Němců na západ přes Prahu zůstaly v ulicích stovky opuštěných "bakeliťáků". Později se ale z trabantu stala legenda. VÍCE ZDE...

Objevil se na obalu desky U2 Achtung Baby (1991), lidé si jej začali pořizovat i jako vzpomínku na NDR. Vlna "trabantománie" se nevyhnula ani ČR, kde funguje několik klubů a pořádají se srazy majitelů a příznivců. ČTĚTE...

Trabanta mají i některé známé osobnosti - třeba zpěvák Jožka Černý nebo hudebník Varhan Orchestrovič Bauer.

popisek Pryskyřník Pádivý
Vše o trabantech 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...