Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Před čtvrt stoletím se rozhodlo o prodeji Škody. Pomohl k tomu Favorit

Zatímco v roce 1991 se mladoboleslavská automobilka na produkci skupiny Volkswagen podílela 5,5 procenty, v současnosti je to více než deset procent. Dnes, 9. prosince 2015, je to čtvrt století ode dne, kdy česká vláda rozhodla, že Škodu prodá právě Volkswagenu.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Spojením automobilky Škoda s německým koncernem Volkswagen začal 16. dubna 1991 zřejmě nejúspěšnější příběh české polistopadové ekonomiky. Podíl automobilky Škoda Auto na celkové výrobě koncernu VW se během 25 let, kdy je jeho součástí, zdvojnásobil.

Česká vláda dala na konci roku 1990 nakonec přednost Volkswagenu před francouzsko-švédským konsorciem Renault/Volvo (mezi dalších 22 zájemců patřily například firmy BMW, Fiat, General Motors). Rozhodly především přislíbené miliardové investice, mimo jiné do nové motorárny. Volkswagen nejprve získal ve Škodě 70 procent a zbytek dokoupil v roce 2000.

Jeden z manažerů Renaultu Yves Dubreil vzpomíná, jak v roce 1990, kdy probíhaly námluvy s mladoboleslavskou Škodou, pozvali vedení československé automobilky do vývojového centra v Lardy nedaleko Paříže, aby jim ukázali prototyp auta, který chtěli vyrábět v Mladé Boleslavi. Byl to tehdy připravovaný přelomový minivůz Renault Twingo. „Ale jejich šéfovi se to auto vůbec nelíbilo,“ vzpomínal Dubreil pro italský deník La Repubblica.

O tom, že původně favorizovaný Renault zůstal v námluvách s českou značkou na ocet, rozhodly jiné okolnosti. Jak námluvy probíhaly s pomocí tajemného muže v pozadí čtěte zde.

Klatba

„Dvě věci mi, soudruzi, do republiky nesmí: Coca-Cola a Volkswagen,“ prohlašoval v šedesátých letech šéf komunistické strany a prezident Antonín Novotný. Poprvé mohl Volkswagen své vozy oficiálně vystavovat v Československu až po Novotného pádu v roce 1968. Více o tom, jak si Volkswagen namlouval Škodovku, čtěte zde.

Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička, který v 80. letech vedl projekt vývoje Škody Favorit, si myslí, že právě tento model, vyvinutý v rekordně krátkém čase, vlastně zachránil automobilku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu.

Petr Hrdlička vzpomíná, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp Favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. „Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami Favoritu,“ popisuje Hrdlička. „Myslím, že právě Favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky,“ prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek Favorita byl opravdu součástí dokumentace (více čtěte zde).

Škoda Auto v roce 1991, kdy se stala součástí koncernu VW, vyrobila 171 900 aut. Na trh dodávala v podstatě jedinou řadu, kterou byl Favorit s odvozenými modely Forman a Pick-up. VW Group ve stejném roce celkově vyrobila 3,1 milionu aut. Loni Škoda celosvětově vyrobila 1,04 milionu aut v sedmi modelových řadách, celá skupina pak přes deset milionů vozů.

Tržby mladoboleslavské automobilky se zvýšily z 15 miliard v roce vstupu VW do podniku na loňských 320 miliard korun. Loňský čistý zisk se meziročně zvýšil téměř o polovinu na 18,4 miliardy korun. Byl tak vyšší než tržby v době zásnub s Volkswagenem, kdy byla česká automobilka ve ztrátě.

Skupinu Volkswagen v současnosti tvoří vedle mateřské značky VW a Škody španělský Seat, prémiová značka Audi, sportovní Porsche, Lamborghini a Bugatti, luxusní Bentley, italský výrobce motocyklů Ducati nebo producenti nákladních aut MAN a Scania.

Podívejte se na srovnání dvou témeř historických krasavců:

18. listopadu 2009

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...