Pátek 28. ledna 2022, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. ledna 2022 Otýlie

Neznámá Škoda Mini. Projekt kapesního auta zařízla sovětská invaze

Kapesní škodovka se dnes vyrábí v Bratislavě. Moderní citigo patří do kategorie nejmenších a nejlevnějších aut. Ale před půlstoletím byla auta ještě o dost menší. A ta úplně nejlevnější, nejjednodušší a nejpomalejší poháněly malinké motůrky. Myšlenky na takové auto měla tehdy i plzeňská Škoda.

Škoda MINI | foto: Archiv Václava Pauera

Na zapomenutý projekt, po kterém zbylo jen pár fotek a výkresů, vzpomíná Václav Pauer, legenda mezi českými automobilovými konstruktéry. Ten od šedesátých do osmdesátých let tvořil všechny formule slavného Metalexu, přičichl k rallyovým i autokrosovým speciálům a sám si postavil motorku (navrhl rám i motor). Specialitou plzeňského konstruktéra byly formule a spidery (dvoumístné formule), ale zkusil i pomalejší auta.

Dítě Pražského jara

V rámci nadějí Pražského jara 1968 vypracovalo generální ředitelství závodu Škoda Plzeň, do té doby orientovaného výhradně na těžký průmysl, úvahu o možnostech zavedení výroby spotřebního zboží a uložilo vypracovat úvodní studii vozíku Škoda Mini.

Domácí trh byl hladový. Z celkem 92 717 vozů Škoda 1000 MB vyrobených v roce 1966 jich šlo 51 331 na export, dovoz byl slabý a malé přibližovadlo mělo být k dodání ihned.

Bylo jasné, že je to program jen na omezenou dobu bez delší perspektivy, ale předpokládalo se, že se prodá 25 až 35 tisíc kusů modelu Škoda Mini. K silničním vozidlům neměla plzeňská Škoda daleko, její součástí byl ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl), dnes Škoda Auto, zatímco v Plzni se vyráběly traktory, krátce Tatry 805, trolejbusy a vojenská kolová vozidla.

Plzeňský závod ovšem neměl techniky orientované na malá vozidla, proto projekt zadal vysokým školám. Například design dostal na starost výtvarník Miloš Franče.

Hlad po autech

Pamětníků, kteří před padesáti lety v automobilovém oboru pracovali, už mnoho nezbývá. Zmiňme se pro ilustraci tehdejších poměrů o tom, jak to u nás na trhu automobilů vlastně v té době vypadalo. V tehdejší ČSSR připadalo v letech 1967 - 1968 na jeden automobil 27 obyvatel, v západní Evropě pět, v USA dva. Západní svět vyráběl 98 procent vozidel, socialistické státy pouhá dvě procenta. Úroveň vozového parku u nás zaostávala a trh byl nenasycený do té míry, že se na nový vůz čekalo několik let v pořadníku a zájemce musel složit předem vázaný vklad ve výšce téměř poloviny ceny.

K 1. lednu 1965 bylo registrováno 102 251 vkladatelů, ale na trh bylo dodáno jen 25 022 vozů, přičemž počet vkladů za rok vzrostl na 176 102. I když bylo možno předpokládat, že část vkladatelů vůz neodebere, protože si třeba zatím koupí ojetý, bylo třeba počítat s okamžitým odběrem 105 600 vozů.

V době, než se na Západě plně rozjela výroba automobilů a poptávka ještě nepřevyšovala nabídku, mezeru na trhu zaplnila vozítka se slabými motory. Proti motocyklu poskytovala ochranu před nepohodou dvěma dospělým osobám, někdy i dvěma dětem navíc. Mnoho jich vyvinuli Japonci. Pozdější Honda N360 byla úspěšná i v Evropě (1968). Výroba původních malých vozů dosáhla vrcholu v letech 1955 až 1958. Pak už se za jejich cenu dal koupit dobrý ojetý vůz a zájem o malá vozítka poklesl.

Projekt bral v úvahu specifické podmínky v ČSSR, a tak vznikla studie malého vozíku s dostatkem místa pro dva dospělé a dvě děti s potlačeným komfortem kvůli hmotnosti a ceně, s jednoduchou technologií pro výrobu i údržbu a s motocyklovým motorem 350 cm³. Vůz měl vážit asi 400 kilogramů a měl utáhnout i přívěs do 150 kg. Konstrukce počítala s možností oprav svépomocí, jak bylo v té době obvyklé nejen u motocyklů. Nekonvenční návrh nebyl návratem k vozítkům z padesátých let, ani zmenšeninou většího vozu.

Podvozek byl sestaven ze tří vzájemně sešroubovaných a snadno vyměnitelných dílů. Motor Jawa 350 s dynamostartérem a větrákem chlazení byl uložen za zadní nápravou a poháněl řetězem skříň se zpětným převodem a diferenciálem. Pohon kol obstarávaly pryžové klouby.

Přední náprava McPherson byla extrémně jednoduchá, měla jen dvě mazaná místa a kvůli výrobní ceně tlumiče vně rejdového čepu. Byla namontována osmi šrouby na střední plechový skelet. Při vší technologické jednoduchosti ovšem měla exaktní geometrii. Zadní kyvadlová náprava byla uložena v silentblocích. Brzdy byly dvouokruhové bubnové s průměrem 190 mm. Desetipalcová kola nebyl schopen domácí průmysl dodat, ale volná kapacita slévárny barevných kovů v podniku Škoda Plzeň měla umožnit montáž atraktivních kol z hliníkové slitiny pro pneumatiky 5,20 x 10.

Základní verze karoserie z laminátových dílů šroubovaných na ocelový skelet měla místo pro dvě dospělé osoby a dvě děti, otevřená verze byla jen dvoumístná.

Škoda MINI

V plánu byla i užitková verze v podobě ultralehkého tahače návěsu s trambusovou budkou, protože lehká užitková vozidla u nás rovněž chyběla. Shodnost dílů se základní verzí měla být asi 80 procent. Při hmotnosti návěsu do 700 kg návrh plně vyhovoval tehdejšímu předpisu, a to výkonu 6 koní na tunu hmotnosti vozu.

Fotogalerie

Během vývoje byla navázána úzká spolupráce s firmou ČZ Strakonice, která měla dodávat motory Jawa 350, převrtané na 400 cm³, diferenciály z tříkolky ČZ 505, tlumiče a řadu dalších dílů. Současně byla ustavena v plzeňském závodě skupina, která připravovala výrobu prototypu. Vedl ji Karel Kleinmond a vyrobil model v měřítku 1:5.

Stížnost, hysterie, konec

Záměr plzeňské Škody vyvolal nebývalou bouři. Proti zavedení výroby v tehdejším systému řízeného hospodářství rozhořčeně protestovaly AZNP Škoda Mladá Boleslav až na ústředním výboru Komunistické strany Československa. Příprava prototypu měla mít podstatně zjednodušenou organizaci zbavenou zbytečných byrokratických složek, což zase vyvolalo hysterickou reakci uvnitř podniku. Nadějný a rychlý náběh příprav ukončila invaze v srpnu 1968.

V závodech Škoda Plzeň vrátily staré kádry podnik k programu v rámci RVHP a generální ředitel Martiňák, který vozík podporoval, byl odsunut jako obchodní přidělenec do Japonska. Když viděl, kolik vozítek po Tokiu jezdí, ještě intervenoval, aby vývoj Škoda Mini pokračoval. Ovšem marně. Vše, co zbylo, je část projektové dokumentace, uložená v Národním technickém muzeu v Praze.

Parametry malých vozů ze 60. let
objem válců [cm3]výkon [k (kW)] hmotnost [kg]délka [mm]
Goggomobil T40039518,5 (13,6)4152900
Subaru 36035618,0 (13,2)4102995
Mazda 36035616,0 (11,8)3952920
Mitsubishi 36035917,0 (12,5)4902995
Škoda Mini34421,0 (15,4)4002975
Fiat 500 D49918,0 (13,2)5203285
Trabant 60159423,0 (16,9)6153959
pro srovnání: moderní současná Škoda Citigo99960 (44) / 75 (55)9293563

PŘIPRAVENO VE SPOLUPRÁCI S ČASOPISEM AUTOMOBIL REVUE

Autor:
  • Nejčtenější

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Výběr spolujezdce je důležitý, nemá jen číst rozpis, říká závodník Delecour

Premium V devadesátých letech a na začátku tisíciletí patřil ke světové špičce. Nyní se závoděním především baví, a tak při...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

OBRAZEM: Hvězdami párty bouráků z Ameriky byl stoletý buick a první praford

Doba covidová se výrazně podepsala na začátku letošní srazové sezóny. Řada akcí se nemohla kvůli lockdownu konat,...

Hans-Hoachim Stuck: Legrace je stále. Ale co jsme dělali my, za to by nás dnes zavřeli

Premium Coby syn legendárního Hanse Stucka to měl k závodění velice blízko. Už jako malého kluka jej otec nechával řídit na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...