Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Případ první mrtvé chodkyně v historii. Proti autu šla s deštníkem

Bridget Driscollová vkročila 17. srpna 1896 do cesty automobilu a střet ji připravil o život. Stala se první známou pěší obětí automobilismu.

Ilustrační foto (replika parovozu Josefa Božka) | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Ten den před 120 lety si čtyřiačtyřicetiletá manželka londýnského dělníka a matka tří dětí představovala jinak. S 16letou dcerou May a přítelkyní Elizabeth Murphyovou mířily z jihovýchodního Croydnu do Hyde Parku podívat se na vystoupení lidových tanců v Crystal Palace.

May později vypověděla, že stály na terasách, když se přímo na ně řítilo několik automobilů. Poslední z nich náhle zakličkovalo, May mu ustoupila, ale uviděla matku, jak proti vozu zmateně vykročila a na obranu zdvihla deštník. Přesto ji srazil a paní Driscollová na následky zranění hlavy zemřela.

Osudový Roger-Benz řídil Arthur Edsall a stejně jako ostatní jel předváděcí jízdu jako součást motoristické výstavy v Crystal Palace. Volant v ruce držel pouhé tři týdny, nevlastnil žádnou licenci k řízení a v podstatě mu nikdo neřekl, jak se má na ulici chovat.

Smutné primáty

Bridget Driscollová nese titul první pěší oběti samohybu, ale první zaznamenanou obětí automobilové nehody se stala Mary Wardová z irského Dublinu – 31. srpna 1869 jela s manželem a dvěma přáteli vozem, tehdy poháněným parou. Na nerovné vozovce v prudké zatáčce vypadla z předního sedadla na zem a kola jí rozdrtila hlavu.

Prvním řidičem, kterého o život připravilo jeho vlastní auto, byl další britský občan, dvaačtyřicetiletý Henry Lindfield. K nehodě došlo 18. února 1898 v londýnské ulici Russel Hill. Ačkoli pan Lindfield měl za sebou jen dvě nebo tři řidičské zkušenosti, pustil auto z kopce tehdy nedovolenou třicetikilometrovou rychlostí, selhaly mu brzdy a narazil do stromu. Druhý den na následky úrazu zemřel.

Navíc organizátoři předváděcích jízd zřejmě předpokládali, že na terasách je dost místa, aby všechna auta bezpečně projela. Žádné výstrahy chodcům a zábrany nerozmístili. A aby nepříznivým okolnostem nebyl konec, krátce předtím Velká Británie zrušila „The Locomotives Act“, zákon o samohybech zvaný také praporkový zákon. Ten od roku 1865 přikazoval, aby před každým vozidlem kráčel člověk s červeným praporkem a signalizoval blížící se nebezpečí.

Teď už tedy nekráčel. A chodci, stále ještě neuvyklí vozům, které netáhnou koně, v tak dramatické situaci pochopitelně zmatkovali.

Kůň běžící tryskem

Nehoda i vyšetřování vyvolaly velké vzrušení, nic podobného se zatím v Londýně ani nikde jinde nestalo. Přirozeně se hlásili svědkové a svědkyně. Podle jedné z nich chodce skutečně nic nevarovalo, „že by jim ten kočár bez koní mohl něco udělat“. Jakýsi muž připustil, že „auto nabralo kmitavý kurz“.

Ačkoli May Driscollová vypovídala, že řidič rozhodně nic varovného nevykřikl, Arthur Edsall se bránil, že použil zvonec. Jeden z jeho pasažérů si byl dokonce jist Edsallovým výkřikem „Ustupte!“ Jiný svědek sice připustil, že „stroj vydával velký šum“, ale cinkot zvonce by podle něj rozhodně nemohl přehlušit. A jistá služka Florence Ashmoreová se vyslovila, že se „vůz řítil tempem hasičského auta – po pravdě řečeno asi jako když kůň běží tryskem“.

Ten rok vyšla ve Velké Británii nová pravidla silničního provozu a podle nich samohyby směly jezdit rychlostí až 14 mil čili zhruba 22,5 kilometru za hodinu. Přesto Arthur Edsall tvrdil, že nejel více než 4 míle za hodinu, tedy tempem svižné chůze zhruba 6,4 km/h.

Podle jeho spolujezdkyně Alice Standingové měl sice vůz upravený motor, aby mohl jet rychleji, ale její svědectví porota nebrala v úvahu. Podstatnější pro ni byla výpověď dalšího řidiče, který Edsallův vůz prozkoumal a usoudil, že vzhledem ke konstrukci motoru auto není schopné překročit rychlost 4,5 míle čili 7,2 kilometru za hodinu.

Půl milionu obětí

Vyšetřování tragického incidentu na terase Crystal Palace trvalo šest hodin a porota ho ukončila šalamounským výrokem: „Smrt následkem úrazu.“ Nikdo nebyl stíhán. V závěru soudce Percy Morrison zadoufal, že „to bude poslední úmrtí takovouto nesmyslnou nehodou“.

Pravda, v době, kdy po Anglii jezdily necelé dvě desítky aut, to zase tak bláznivě neznělo. A pokud se tehdy zdvihaly proti samohybům hlasy, ozývalo se v nich spíš pobouření, že řidiči plaší koně. Že by mohlo jít o lidský život? Kdo by na to pomyslel. Podle Královské společnosti pro prevenci nehod bylo od té doby na britských silnicích usmrceno víc než půl milionu lidí.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...