120 LET AUTOMOBILU |
Bertha se rozhodla dodat svému manželi odvahu a přesvědčit škarohlídy, kteří volali po zákazu automobilů, že nový dopravní prostředek si zaslouží právo na existenci.
Sama prokázala velkou kuráž a rozhodnost a absolvovala 5. srpna 1888 s motorwagenem 180kilometrovou cestu, o které zpočátku svému manželovi vůbec neřekla.
Cíl cesty je předem určen. Berta Benzová chce dojet do Pforzheimu za svou matkou. Neví jak se to ovládá, řekne ale o svém plánu synům Eugenovi a Richardovi, kteří vědí, jak se s autem zachází.
Matka se syny auto z fabriky jednoduše ukradnou. Vytlačí jej z dílny do dostatečné vzdálenosti a motorwagen nastartují. Na kuchyňském stole nechají hlavě rodiny, která právě spí, vzkaz: "Jeli jsme k babičce do Pforzheimu."
Hlavním problémem výletníků se stal benzin. Čtyři a půl litru paliva v karburátoru rychle zmizí a nádrž motorwagen nemá. Benzin je na prodej pouze v lékárnách, první servisní zastávka pro doplnění benzinu se odehraje ve Weislochu. Místní apatyka, která dodnes funguje, se chlubí hrdým označením "první benzinka na světě".
Dalším zádrhelem se ukázalo ztrátové odpařovací chlazení. Systém s uzavřeným oběhem vody vymyslí až v roce 1901 Wilhelm Maybach. Při každé příležitosti tedy posádka doplňuje vodu. Spotřebu poté spočítají na 150 litrů vody na 100 kilometrů jízdy.
Benzovy naštěstí netrápí defekty kol. Přední má kovovou obruč, zadní plné pneumatiky.
Když vyjedou z rovinatého Porýní do kopců, projeví se další problém. Malý výkon motoru a pouhé dvě rychlosti řemenicové převodovky si s prudkými stoupáními neumí poradit. Posádka tak občas musí motorwagen do kopce tlačit.
Jestli se ovšem jízda do kopce mění ve fyzickou zátěž s několika kapkami potu, znamenají sjezdy bouři adrenalinu. 360kilové auto totiž brzdí třecí špalíková brzda s diskutabilním účinkem. Kožený potah brzdového špalíku se velmi rychle opotřebovává, je tedy třeba často navštěvovat ševce.
Paní Bertha v průběhu cesty dolaďuje některé detaily, které manželovi unikly: Trysku karburátoru je občas třeba pročistit jehlicí do vlasů, kabel zapalování zajistit podvazkem...
Aby o ně neměl otec strach, rozhodnou se v Bruschalu poslat domů telegram: "Vyrazili jsme autem a dorazili v pořádku do Bruschalu".
Špinaví a unavení dorazí do Pforzheimu s večerem, auto nemá světla, rozhodnou se tedy přespat v hotelu "Zur Post" a k babičce dorazit až ráno. Otci dorazí ten den ještě jeden telegram: "Dojeli jsme šťastně a bez úhony."
První dálková cesta tedy dopadla na výbornou. Před zpáteční cestou paní Bertha naordinuje autu servis. Obavy vzbuzují především poháněcí řetězy, které měly původně sloužit pouze k předváděcím jízdám na výstavě strojů a pracovní techniky v Mnichově. Nechá je tedy vymontovat a pošle do Mannheimu. Po několika dnech dorazí nové a trojice vyrazí domů.
Zpáteční cesta je kratší, cestovatelé si vezou hromadu novin, popisujících jejich netradiční výlet. Nástrah automobilismu již znalí harcovníci opět bez újmy na zdraví i technice dorazí zpět domů.
Bertha Benz se svými syny dokázala svou 180 kilometrovou cestou manželovi a celému světu, že automobil má budoucnost. Životaschopnost "vozu s motorem" tak prokázala žena...
Benz Patent Motorwagen v číslech
typ |
otevřený dvoumístný automobil se třemi koly |
motor |
čtyřdobý jednoválec |
objem |
1660 ccm |
maximální výkon |
2,5 koně (1,8 kw) při 500 ot./min |
rám z ocelových trubek | |
přední kolo ve vidlici neodpužené, | |
brzda |
ruční, brzděná zadní kola |
délka |
2700 mm |
výška |
1400 mm |
šírka |
1450 mm |
rozvor |
1575 mm |
rozchod zadních kol |
1190 mm |
kola |
vpředu průměr 730 mm ocelová obruč, |
hmotnost |
360 kg |
maximální rychlost |
20 km/h |
přibližná spotřeba |
10 l/100 km |
Bertha Benz se svými syny dokázala svou 180 kilometrovou cestou manželovi a celému světu, že automobil má budoucnost. |