První cesta motorwagenu aneb příběh odvážné pani Berthy

  16:47
První delší veřejná cesta Benzova Patent Motorwagenu se stala senzací dobového tisku. Paní Bertha se zapsala do historie jako první řidička, osvědčila se jako testovací jezdec a udělala autům svého muže výbornou reklamu.

 120 LET AUTOMOBILU
speciální příloha ...zde

Bertha se rozhodla dodat svému manželi odvahu a přesvědčit škarohlídy, kteří volali po zákazu automobilů, že nový dopravní prostředek si zaslouží právo na existenci.
 
Sama prokázala velkou kuráž a rozhodnost a absolvovala 5. srpna 1888 s motorwagenem 180kilometrovou cestu, o které zpočátku svému manželovi vůbec neřekla.
 
Cíl cesty je předem určen. Berta Benzová chce dojet do Pforzheimu za svou matkou. Neví jak se to ovládá, řekne ale o svém plánu synům Eugenovi a Richardovi, kteří vědí, jak se s autem zachází.
 
Matka se syny auto z fabriky jednoduše ukradnou. Vytlačí jej z dílny do dostatečné vzdálenosti a motorwagen nastartují. Na kuchyňském stole nechají hlavě rodiny, která právě spí, vzkaz: "Jeli jsme k babičce do Pforzheimu."

Hlavním problémem výletníků se stal benzin. Čtyři a půl litru paliva v karburátoru rychle zmizí a nádrž motorwagen nemá. Benzin je na prodej pouze v lékárnách, první servisní zastávka pro doplnění benzinu se odehraje ve Weislochu. Místní apatyka, která dodnes funguje, se chlubí hrdým označením "první benzinka na světě".
 
Dalším zádrhelem se ukázalo ztrátové odpařovací chlazení. Systém s uzavřeným oběhem vody vymyslí až v roce 1901 Wilhelm Maybach. Při každé příležitosti tedy posádka doplňuje vodu. Spotřebu poté spočítají na 150 litrů vody na 100 kilometrů jízdy.
 
Benzovy naštěstí netrápí defekty kol. Přední má kovovou obruč, zadní plné pneumatiky.
 
Když vyjedou z rovinatého Porýní do kopců, projeví se další problém. Malý výkon motoru a pouhé dvě rychlosti řemenicové převodovky si s prudkými stoupáními neumí poradit. Posádka tak občas musí motorwagen do kopce tlačit.
 
Jestli se ovšem jízda do kopce mění ve fyzickou zátěž s několika kapkami potu, znamenají sjezdy bouři adrenalinu. 360kilové auto totiž brzdí třecí špalíková brzda s diskutabilním účinkem. Kožený potah brzdového špalíku se velmi rychle opotřebovává, je tedy třeba často navštěvovat ševce.

Paní Bertha v průběhu cesty dolaďuje některé detaily, které manželovi unikly: Trysku karburátoru je občas třeba pročistit jehlicí do vlasů, kabel zapalování zajistit podvazkem...
 
Aby o ně neměl otec strach, rozhodnou se v Bruschalu poslat domů telegram: "Vyrazili jsme autem a dorazili v pořádku do Bruschalu".
 
Špinaví a unavení dorazí do Pforzheimu s večerem, auto nemá světla, rozhodnou se tedy přespat v hotelu "Zur Post" a k babičce dorazit až ráno. Otci dorazí ten den ještě jeden telegram: "Dojeli jsme šťastně a bez úhony."
 
První dálková cesta tedy dopadla na výbornou. Před zpáteční cestou paní Bertha naordinuje autu servis. Obavy vzbuzují především poháněcí řetězy, které měly původně sloužit pouze k předváděcím jízdám na výstavě strojů a pracovní techniky v Mnichově. Nechá je tedy vymontovat a pošle do Mannheimu. Po několika dnech dorazí nové a trojice vyrazí domů.
 
Zpáteční cesta je kratší, cestovatelé si vezou hromadu novin, popisujících jejich netradiční výlet. Nástrah automobilismu již znalí harcovníci opět bez újmy na zdraví i technice dorazí zpět domů.

Bertha Benz se svými syny dokázala svou 180 kilometrovou cestou manželovi a celému světu, že automobil má budoucnost. Životaschopnost "vozu s motorem" tak prokázala žena...

Benz Patent Motorwagen v číslech

typ

otevřený dvoumístný automobil se třemi koly

motor

čtyřdobý jednoválec

objem

1660 ccm

maximální výkon

2,5 koně (1,8 kw) při 500 ot./min

rám z ocelových trubek

přední kolo ve vidlici neodpužené,
zadní kola na eliptických pružinách

brzda

ruční, brzděná zadní kola

délka

2700 mm

výška

1400 mm

šírka

1450 mm

rozvor

1575 mm

rozchod zadních kol

1190 mm

kola

vpředu průměr 730 mm ocelová obruč,
vzadu 1125 mm plné gumy

hmotnost

360 kg

maximální rychlost

20 km/h

přibližná spotřeba

10 l/100 km

Bertha Benz se svými syny dokázala svou 180 kilometrovou cestou manželovi a celému světu, že automobil má budoucnost.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...