První cesta motorwagenu aneb příběh odvážné pani Berthy

  16:47aktualizováno  16:47
První delší veřejná cesta Benzova Patent Motorwagenu se stala senzací dobového tisku. Paní Bertha se zapsala do historie jako první řidička, osvědčila se jako testovací jezdec a udělala autům svého muže výbornou reklamu.

 120 LET AUTOMOBILU
speciální příloha ...zde

Bertha se rozhodla dodat svému manželi odvahu a přesvědčit škarohlídy, kteří volali po zákazu automobilů, že nový dopravní prostředek si zaslouží právo na existenci.
 
Sama prokázala velkou kuráž a rozhodnost a absolvovala 5. srpna 1888 s motorwagenem 180kilometrovou cestu, o které zpočátku svému manželovi vůbec neřekla.
 
Cíl cesty je předem určen. Berta Benzová chce dojet do Pforzheimu za svou matkou. Neví jak se to ovládá, řekne ale o svém plánu synům Eugenovi a Richardovi, kteří vědí, jak se s autem zachází.
 
Matka se syny auto z fabriky jednoduše ukradnou. Vytlačí jej z dílny do dostatečné vzdálenosti a motorwagen nastartují. Na kuchyňském stole nechají hlavě rodiny, která právě spí, vzkaz: "Jeli jsme k babičce do Pforzheimu."

Hlavním problémem výletníků se stal benzin. Čtyři a půl litru paliva v karburátoru rychle zmizí a nádrž motorwagen nemá. Benzin je na prodej pouze v lékárnách, první servisní zastávka pro doplnění benzinu se odehraje ve Weislochu. Místní apatyka, která dodnes funguje, se chlubí hrdým označením "první benzinka na světě".
 
Dalším zádrhelem se ukázalo ztrátové odpařovací chlazení. Systém s uzavřeným oběhem vody vymyslí až v roce 1901 Wilhelm Maybach. Při každé příležitosti tedy posádka doplňuje vodu. Spotřebu poté spočítají na 150 litrů vody na 100 kilometrů jízdy.
 
Benzovy naštěstí netrápí defekty kol. Přední má kovovou obruč, zadní plné pneumatiky.
 
Když vyjedou z rovinatého Porýní do kopců, projeví se další problém. Malý výkon motoru a pouhé dvě rychlosti řemenicové převodovky si s prudkými stoupáními neumí poradit. Posádka tak občas musí motorwagen do kopce tlačit.
 
Jestli se ovšem jízda do kopce mění ve fyzickou zátěž s několika kapkami potu, znamenají sjezdy bouři adrenalinu. 360kilové auto totiž brzdí třecí špalíková brzda s diskutabilním účinkem. Kožený potah brzdového špalíku se velmi rychle opotřebovává, je tedy třeba často navštěvovat ševce.

Paní Bertha v průběhu cesty dolaďuje některé detaily, které manželovi unikly: Trysku karburátoru je občas třeba pročistit jehlicí do vlasů, kabel zapalování zajistit podvazkem...
 
Aby o ně neměl otec strach, rozhodnou se v Bruschalu poslat domů telegram: "Vyrazili jsme autem a dorazili v pořádku do Bruschalu".
 
Špinaví a unavení dorazí do Pforzheimu s večerem, auto nemá světla, rozhodnou se tedy přespat v hotelu "Zur Post" a k babičce dorazit až ráno. Otci dorazí ten den ještě jeden telegram: "Dojeli jsme šťastně a bez úhony."
 
První dálková cesta tedy dopadla na výbornou. Před zpáteční cestou paní Bertha naordinuje autu servis. Obavy vzbuzují především poháněcí řetězy, které měly původně sloužit pouze k předváděcím jízdám na výstavě strojů a pracovní techniky v Mnichově. Nechá je tedy vymontovat a pošle do Mannheimu. Po několika dnech dorazí nové a trojice vyrazí domů.
 
Zpáteční cesta je kratší, cestovatelé si vezou hromadu novin, popisujících jejich netradiční výlet. Nástrah automobilismu již znalí harcovníci opět bez újmy na zdraví i technice dorazí zpět domů.

Bertha Benz se svými syny dokázala svou 180 kilometrovou cestou manželovi a celému světu, že automobil má budoucnost. Životaschopnost "vozu s motorem" tak prokázala žena...

Benz Patent Motorwagen v číslech

typ

otevřený dvoumístný automobil se třemi koly

motor

čtyřdobý jednoválec

objem

1660 ccm

maximální výkon

2,5 koně (1,8 kw) při 500 ot./min

rám z ocelových trubek

přední kolo ve vidlici neodpužené,
zadní kola na eliptických pružinách

brzda

ruční, brzděná zadní kola

délka

2700 mm

výška

1400 mm

šírka

1450 mm

rozvor

1575 mm

rozchod zadních kol

1190 mm

kola

vpředu průměr 730 mm ocelová obruč,
vzadu 1125 mm plné gumy

hmotnost

360 kg

maximální rychlost

20 km/h

přibližná spotřeba

10 l/100 km

Bertha Benz se svými syny dokázala svou 180 kilometrovou cestou manželovi a celému světu, že automobil má budoucnost.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Najdete na iDNES.cz