Olomoucký Antik prodává za tři miliony Husákovu šestimetrovou limuzínu

  9:27aktualizováno  9:27
Černá limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák, je na prodej. Ve svém katalogu ji nabízí Antik Olomouc. Vůz byl vyroben na zakázku v ruské továrně v roce 1980.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák. | foto: Antik Olomouc

"Automobil používal Husák při oficiálních návštěvách nejvyšších představitelů různých zemí. Například při své návštěvě Československa se jím vozil i tehdejší sovětský prezident Michail Gorbačov," nastínila Elena Khourtova ze společnosti Jelanik, která Antik Olomouc provozuje.

Vůz vyrobili ve městě Gorkij v podniku Gorkovskij avtomobilnyj zavod, dnes lze toto město najít na mapě pod názvem Nižnij Novgorod. Automobil získal do své sbírky v 90. letech minulého století jeden český soukromý sběratel.

"Tehdy se některá auta z vozového parku bývalého prezidenta a generálního tajemníka KSČ Husáka dala koupit. Nyní ho prodává za tři miliony korun," popsala Khourtova s tím, že limuzína je k vidění v Praze.

Z ostatních Husákových limuzín se lidé mohou setkat například i s luxusním, ovšem také pancéřovaným vozem Zil 115. Na rozbití jeho oken by bylo potřeba ráže 303, a podlahu má odolnou vůči minám. V některých místech je totiž silná téměř tři centimetry (více včetně fotografií zde).

Spotřeba limuzíny je kolem třiceti litrů benzinu na sto kilometrů

I nabízený Gaz 14 je ale jedinečný. "Myslím, že ve své době byl v republice jediný tohoto typu a roku výroby. Nešlo o auto pro běžného člověka, má spotřebu mezi třiceti až pětatřiceti litry benzinu, navíc je dlouhé šest metrů," popsala Khourtova.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák.

Sama si zkusila vůz řídit a při dnešní hustotě provozu s ním není snadné manévrovat nebo parkovat. "Ale samozřejmě díky tomu, že je bez problémů pojízdné, potřebuje projet, udržovat," podotkla.

Auto má nejen vypracovaný, ve dřevě provedený interiér, ale oproti tehdejším běžným vozidlům i zesílené plechy karoserie. "S tím autem se bude dát ještě tři sta let jezdit," směje se Khourtova.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák.

Gustáv Husák se stal symbolem normalizačního režimu. Na funkci generálního tajemníka rezignoval 17. prosince 1987. Nahradil ho Milouš Jakeš. Po změnách v listopadu 1989 odešel Husák 10. prosince 1989 z prezidentského postu. Zemřel v Bratislavě 18. listopadu 1991.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Opel Mokka jede do důchodu. Je z něj perspektivní ojetina, nekazí se

Malé SUV od Opelu má ve své třídě výlučné postavení. Začalo se prodávat jako jedno z prvních, na rozdíl od většiny...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

Najdete na iDNES.cz