Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Netradiční VolksPorsche 914 slaví čtyřicátiny

Magické číslo 911, označující kultovní model Porsche, zná snad každý, kdo k benzinu aspoň přičichl. To Porsche 914 je už spíše záležitostí pro znalce. Netradičně tvarované lidové porsche, které se prodávalo i v autosalonech Volkswagenu, bylo vlastně prvním německým sporťákem s motorem uprostřed.

Porsche 914-8 | foto: Porsche

Euforická šedesátá léta dala vzniknout celé řadě báječných aut. I konzervativní Volkswagen byl nadšený úspěchem svého nádherného, ač zcela nesportovního Typu 34 sports coupé (lépe známého jako Karmann Ghia) a hledal jeho nástupce.

Volkswagen Karmann Ghia Type 34

Volkswagen Karmann Ghia Type 34

Lidové porsche

Porsche zase sklízelo ohromné úspěchy tehdy nového modelu 911, který umístilo v tržní hierarchii výše než předchozí 356, a vidělo mezi levnějšími sporťáky prostor k rozvinutí potenciálu.

Proto se na jaře 1966 Ferry Porsche dohodl s tehdejším šéfem Volkswagenu Heinrichem Nordhoffem na definitivním naplnění letitého kontraktu o spolupráci mezi oběma automobilkami a ihned byly zahájeny práce na vývoji dostupného sportovního vozu, který si měl prodávat každý z partnerů pod svým jménem.

Porsche se podle dohody postaralo o vývoj, druhá strana měla zajistit výrobu. Během vývoje se objevily obavy obava, že zejména na americkém trhu by značce Porsche uškodilo, kdyby byla dávána do souvislosti s tehdy lidovým Volkswagenem, a bylo rozhodnuto nazvat výsledný produkt jen Porsche. Zajímavé na něm je, že neobvyklý utilitární vzhled s výklopnými světlomety dostal na starost průmyslový designér.

Všechno bylo na dobré cestě, v revolučním roce 1968 dokonce vznikl i první prototyp. Jenže pak se osudy novinky začaly podobat spíše napínavému románu. V dubnu předčasně zemřel Heinrich Nordhoff, spřízněný s rodinou Porsche, a jeho nástupce Kurt Lotz nesdílel jeho náklonnost ke konkurenční značce. Okamžitě zrušil ústní (!) dohodu svého předchůdce, prohlásil svou značku jediným vlastníkem práv na celý projekt a přinutil Porsche podílet se i na výrobě, což ji ve výsledku značně prodražilo.

Porsche 914 a Porsche 911 E 2,4

Porsche 914 a Porsche 911 E 2,4

Dva osudy v jedné karoserii

Po dlouhých a složitých vyjednáváních, která ambiciózní projekt ve stádiu těsně před dokončením několikrát málem pohřbila, se nakonec v září 1969 představila definitivní produkční verze s kompromisním názvem VW-Porsche 914 a stala se historicky prvním sériovým německým modelem s motorem uprostřed.

Problémem se však, přesně podle původních obav, ukázala kombinace dvou tehdy hierarchicky nesouměřitelných značek. Novináři s gustem nazývali projekt "Volksporsche", či dokonce "lidové Porsche". Ani jedno se šéfům automobilky pranic nelíbilo.

Novinka totiž začala vznikat ve dvou podobách. Základní typ 914, vybavený skromným čtyřválcem 1,7 l se vstřikováním paliva o výkonu 80 koní a podvozkem z produkce Volkswagenu, se normálně prodával v dealerské síti VW a dosáhl ohromujících úspěchů. Za sedm let totiž vzniklo více než 115 tisíc kusů, čímž se zařadil na pozici nejúspěšnějšího dobového sporťáku.

Podstatně dražší typ 914/6 poháněl stodesetikoňový karburátorový dvoulitrový šestiválec Porsche ze základního typu 911T a stejnou značku nesly i komponenty podvozku. Šestiválcový typ sice vykazoval mnohem lepší jízdní výkony i vlastnosti, přesto jej, zejména kvůli vysoké ceně, která byla jen o kousek nižší než u mnohem prestižnějšího modelu 911T, a nepatřičnému logu na přídi zakoupilo jen o něco více než 3000 zákazníků.

Porsche 914

Proto nesplnil představy o úspěchu menšího modelu. Jeho výroba byla po třech letech ukončena a dnes se stal ceněnou sběratelskou kuriozitou. Další levnější model s motorem uprostřed se Porsche odvážilo uvést do sériové výroby až v roce 1996 pod názvem Boxster.

Výpadek vrcholného šestiválce byl o rok později částečně nahrazen vstřikovým dvoulitrovým čtyřválcem Volkswagen Type 4 95 k, který oslavil závěr své stuttgartské kariéry pod kapotou typu 912E, do příchodu prvního "transaxle" porsche (modelu 924) startovního modelu značky.

Ještě v roce 1974 si zpřísněné emisní limity vynutily náhradu základní sedmnáctistovky novou osmnáctistovkou 76 k, která dostala pro americký trh elektronické vstřikování Bosch L-Jetronic.

Produkce byla bez uvedení přímého nástupce ukončena v roce 1976 a způsobila u Porsche neobvyklou situaci, kdy bylo třeba vyplnit mezeru před dosud neuvedeným modelem 924. Na několik měsíců se do výroby vrátil model 912, předtím produkovaný v letech 1965 - 1969, aby definitivně uzavřel kapitolu čtyřválců uložených za zadní nápravou.

Bez zajímavosti není ani samotná výroba; podvozek vznikal v továrně Karmann, odkud byl převážen do Porsche k zamontování vlastních komponent a kompletaci, případně zůstal k montáži dílů Volkswagen pro základní model.

Model vznikl i v závodní verzi 914-6 GT, která vyhrála svou třídu a umístila se celkově šestá ve dvacetičtyřhodinovce Le Mans. Ke kulatému jubileu připravila automobilka měsíc trvající výstavu v muzeu Porsche, kde nebude chybět ani jeden ze dvou vyrobených osmiválcových prototypů 914/8. Třísetkoňový speciál dostal k šedesátinám sám Ferry Porsche.

Ferry Porsche a jeho Porsche 914-8
Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...