Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes 190 D BlueEfficinency: moderní motor pro legendu

U automobilky Mercedes-Benz si vyzkoušeli neobvyklé konstrukční cvičení. Do karoserie legendárního modelu 190 totiž zabudovali turbodiesel ze současného modelu C. Výsledek se jmenuje 190 D BlueEfficinency.
Mercedes 190 D BlueEfficiency

Mercedes 190 D BlueEfficiency | foto: Mercedes-Benz

K přestavbě neposloužil původní model 190 D, nýbrž jeden z nejmladších typů 190 E 2.6 Sportline. Ten byl vyroben v roce 1992. O rok později se řada 190 přestala vyrábět. Z výrobních pásů přitom stodevadesátka sjížděla od roku 1982.

Model Sportline byl k přestavbě vybrán z několika důvodů. Především jeho šestiválec váží zhruba tolik, co moderní turbodiesel OM651, který se pod kapotu chystal. A upravený podvozek byl připraven na to, snést i podstatně větší porci výkonu, než původních 160 koní, kterými 2.6 Sportline disponovala.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

To původní 190 D měla k dispozici daleko menší porci síly. Její dvoulitrový atmosférický diesel dával pouhých 72 koní. O více než 20 let mladší turbodiesel OM651 má výkon 204 koní (150 kW). Daleko úctyhodnější je však hodnota točivého momentu – 500 Nm představuje totiž více než dvojnásobek toho, co kdy měl model 190 k dispozici. V pouhých 502 kusech vyrobená speciální edice 2.5-16 Evolution II měla Newtonmetrů "jen" 245. Vůz vznikl pro homologaci pro závody DTM.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

Z těchto hodnot je prakticky jasné, že kromě motoru se musely měnit i jiné prvky. S motorem se tak do stodevadesátky nastěhovala i k němu příslušná šestistupňová převodovka, kvůli které musel být rozšířen tunel. Diferenciál na zadní nápravě byl vyměněn za stejný prvek z předchozí generace Mercedesu C – konkrétně z 3,2 litrového modelu. Veškeré úpravy se řešily tak trochu za pochodu, jelikož k vozu celkem pochopitelně neexistuje CAD dokumentace. Postupovalo se podle staré praxe – výkresy motorového prostoru a samotného motoru byly přeneseny na průsvitný papír a přiloženy na sebe.. Tak se odhalila potenciální problémová místa. Tím nejzávažnějším bylo řízení, které by procházelo přímo skrz olejovou vanu. Pro řešení si konstruktéři došli k dodávkové divizi Mercedesu – olejovou vanu si vypůjčili z modelu Sprinter, který čtyřválec OM651 shodou okolností využívá také.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

Jistou výzvu znamenala i elektronika, respektive její absence u modelu 190. Motor OM651 se totiž bez řady elektronických signálů od čidel a různých jednotek ani neprobudí k životu. Bedna velikosti dvou krabic od bot, umístěná v kufru auta, tak motoru namlouvá, že se nachází na testovací stolici. Simulovány jsou i signály od ABS.

Výsledkem přestavby je plně funkční 190 s moderním turbodieselem, která ukazuje, jaký pokrok za více než 20 let vznětové motory učinily. Vůz má téměř trojnásobný výkon oproti původnímu vznětovému modelu a třeba ke zrychlení z nuly na 100 km/h mu stačí pouhých 6,2 sekundy. Původní 190 D k tomu potřebovala předlouhých 18,1 sekundy. Spotřeba přitom výrazně klesla – 190 D BlueEfficiency spotřebuje 4,9 litru nafty na 100 kilometrů. Původní model si přitom na stejné trati řekl o 7,3 litru a to ještě podle staré, benevolentnější, metodiky.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

Současný model C 250 CDI BlueEfficiency se stejným motorem spotřebuje 5,1 litru nafty na 100 kilometrů. Podle staré metodiky by to bylo pouze 4,6 litru. Přestavěná 190 je tak úspornější, než současné "Céčko". Může za to ale především výrazně nižší hmotnost – 190 D BlueEfficiency je o 385 kilogramů lehčí, než model řady C. Z tohoto hlediska se zdá, že by spotřeba měla být u 190 D ještě nižší. Jenže možnost dosažení lepších výsledků kazí aerodynamika. Zatímco současná C-Klasse má koeficient odporu vzduchu rovný 0,27, letitá 190 D "umí" pouze 0,34.

Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency vznikl pouze jako konstrukční cvičení a výstavní kousek. Tým zodpovědný za přestavbu vedl Peter Lehmann, který je u Mercedesu vrchním inženýrem přes koncepty. Sám vlastní tři kusy modelu 190 a tvrdí, že na tento přestavěný unikát si brousí zuby kdekdo z automobilky. Na autě ponechaném přes noc v dílně prý ráno často nacházeli vzkazy, za kolik že prý bude ke koupi. Zájemci ale mají smůlu, vůz zůstane jako výstavní kousek ve vlastnictví automobilky.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...