Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rekviem za génia, který učil Francouze vyrábět auta podle knihy o Toyotě

V 88 letech zemřel ve Francii Jacques Calvet, bývalý šéf skupiny Peugeot-Citröen. Původně státní úředník a politik, který měl ambici stát se francouzským prezidentem, nakonec se jeho životním dílem stala záchrana dvou tradičních francouzských značek. Postup okoukal u Toyoty, kterou nesnášel.
Jacques Calvet

Jacques Calvet | foto: Getty Images

Dnes ho vynášejí do nebes jako zachránce značek Peugeot a Citroën, na přelomu 80. a 90. let jej však Francouzi nenáviděli. Dokonce tak, že na něj radikální levice připravovala atentát. Změny, které Jacques Calvet zavedl, sice pomohly, ale bolely.

Calvet do automobilového průmyslu naskočil v roce 1982 jako úplný nováček. Celá jeho předchozí kariéra byla spjata s finančnictvím, v 60. letech byl klíčovou osobou při sestavování rozpočtu celé Francie. 

V 70. letech převzal vládu nad národním gigantem – bankou BNP Paribas. Když jej z ní tehdejší socialistický prezident Francois Mitterand vyrazil, aby mohl uskutečnit plán na znárodnění banky, nejspíš netušil, že tím zachránil dvě francouzské automobilky.

Peugeot je pěchota, Citroën kavalérie

Calvet obě značky převzal napůl v kómatu po poslední ropné krizi z roku 1979 a s beznadějně zastaralým výrobním portfoliem. Od začátku se musel vypořádat s tradiční rivalitou mezi oběma koncernovými značkami.

„U Peugeotu mě odrazovali od přílišných vazeb na Citroën. Já k té značce žádný mimořádný vztah neměl, ale byla v mnohem větších potížích. Když jsem přišel, měla tři modely – Visu, CX a 2CV, což bylo auto, které jsme za války schovávali před Němci. Museli jsme najít čtvrtý model,“ vzpomínal Calvet před devíti roky v rozhovoru pro měsíčník Question Auto.

Citröen 2CV

Když obě značky srovnával, používal napoleonský slovník. „Peugeot je jako pěchota. Má nějaké cíle a ty musí v co nejkratším čase splnit jakýmikoliv prostředky. Citroën je jako jízdní kavalérie. Někdy se toulají po lese, někdy zapomenou přijet včas, jak se to stalo u Waterloo. Ale je vynalézavá, inovativní a má chuť se pobavit.“

Během pár let pod Calvetovým vedením začaly obě značky chrlit auta, která se stala ikonami 80. a 90. let. Jen telegraficky: Peugeoty 205, 405, 306, 406 Coupé. Citroëny AX, ZX, XM, přelomová Xantia… za ty všechny poděkujte Jacquesi Calvetovi, i když jste jeho jméno dost možná doteď neznali.

Peugeot 205 GTI

Když Calvet v roce 1997 odcházel do penze, odevzdával automobilku s dvojnásobným obratem a desetinásobným kapitálem. A – pravda – také štíhlejší o 50 tisíc zaměstnanců.

Zabít Calveta? Máte špatnou adresu

Calvetova kariéra v automobilovém průmyslu se dá rozdělit do dvou etap. Ta první vypráví typický francouzský příběh 80. let: krizový manažer se snaží tradiční socialistický podnik v tradiční socialistické zemi restrukturalizovat. Schytává za to jednu ránu za druhou, od stávek přes novinářské pamflety až po zmíněný pokus o atentát. Ze všeho se vyvlékne.

Když se novináři při velké stávce v roce 1989 dostanou k informacím o jeho platu, odbude je tím, že za rok si vydělá zhruba tolik co šéf General Motors za tři dny. Image skromného muže napomáhá i jeho neokázalý šatník. Zarputile ignoruje módní trendy a drží se hnědých obleků. A zarputile ignoruje i privátní krejčí, nakupuje konfekci.

Peugeot 405 ve verzi Mi16 měl pod kapotou 160koňový dvoulitr.

Teroristická organizace Action Directe jej má na svém seznamu cílů jako číslo tři – po šéfovi vyzbrojovací sekce francouzského ministerstva obrany René Audranovi a šéfovi Renaultu Georgesi Besseovi. První zemře pod palbou teroristů v roce 1985, druhý o rok později. Pak si jdou extremisté pro Calveta. Přímo k němu domů. Dveře otevře manželka Francoise a přátelským tónem jim vysvětlí, že si nejspíš spletli adresu. Zmatení teroristé odejdou.

Štíhlá výroba podle knížky o Toyotě

Tato dramatická etapa končí v roce 1991. A může za to, tedy kromě ekonomické transformace celé Evropy a vzniku Evropské unie, kniha. Jmenuje se The Machine that Changed the World, napsala ji trojice profesorů z amerického MIT a na základě pětiletého výzkumu popisuje budoucnost automobilové výroby. 

Dnešní systém je v podstatě jejím ztělesněním, ale to je jiný příběh. Autoři v ní na příkladu Toyoty popisují princip takzvané „štíhlé výroby“, která je maximálně efektivní a bez zbytečných okras dává zákazníkovi přesně to, co chce. Právě na tom podle knihy stojí globální úspěch Toyoty.

Citroën XM

Calvet tehdy opravdu nemá rád tři věci: Renault, Francoise Miterranda a Toyotu. Ale to mu nebrání, aby se u svých nepřátel inspiroval. S Toyotou naváže přátelské vztahy a položí i základy budoucí spolupráce. Japonci jej několikrát pustí do svých továren, jejichž know-how si jinak přísně střeží.

Calvet si odtud přiveze inspiraci, kterou zavede ve francouzských automobilkách, které do té doby byly nastavené mentálně úplně jinak. „Dělníci nám pak sami říkali, že smontovat 406 je jednodušší než u předchozí 405. Všechno díky Toyotě,“ přiznal Calvet v rozhovoru v roce 2011.

Jacques Calvet v roce 1991

Podobně se zachránilo Porsche, ve stejné době jako Francouzi si nechalo inženýry Toyoty poradit, jak vyrábět auta dobře a efektivně (více čtěte zde).

Užitek z užitkových aut

Kromě radikální modernizace výrobního programu pro osobní auta „šlape“ Calvet i do užitkových vozů. Těží ze spolupráce s italským gigantem Fiat, která vznikla už před jeho příchodem a funguje dodnes. Společně vyrábějí užitkový trojlístek Ducato-Boxer-Jumper, k nim přidávají menší městské dodávky a Calvet stojí i za projektem prvního společného MPV.

Když v roce 1994 vyjede rovnou čtveřice sedmimístných a líbivých rodinných dodávek Peugeot 806-Citroën Evasion, Fiat Ulysse a Lancia Zeta, nadělá to manažerům Renaultu, kteří tento segment s modelem Espace vytvořili, vrásky na čele.

Citroën Xantia

Pod Calvetovou taktovkou také začal Peugeot jako jeden z prvních vážně koketovat s elektromobilitou. Díky němu dostal zelenou projekt elektrického Peugeotu 106, jednoho z prvních plnohodnotných elektromobilů v Evropě.

Do penze Calvet odchází na konci září 1997. Poprvé po dlouhých desítkách let však nedostává „čestné“ místo v dozorčí radě. Údajně v tom hraje roli politika – nejen stará nepřátelství a spojenectví z dob, kdy Calvet po boku Valéry Giscarda d´Estaigne bojoval o prezidentský úřad, ale i nepřátelství nová. Úspěšný manažer totiž plánoval po odchodu z automobilek v politice pokračovat.

Jacques Calvet

Když před pár dny Calvet zemřel, lítost vyjádřil i současný šéf skupiny Carlos Tavares. Muž, který dnes znovu dává značky Peugeot a Citroën dohromady. A zatím se zdá, že koncern po více jak 30 letech zase našel svého vizionáře a stratéga. Ostatně Tavares s Calvetem si notovali třeba v kritice Evropské unie a jejího tlaku na snižování emisí. A s tou nenáviděnou Toyotou spojuje aktuálně PSA hned několik partnerství, společně vyrábí miniauta u Kolína a dodávky ve Francii a Španělsku (více čtěte zde).

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...