Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

aktualizováno 
Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve skutečnosti výjimečně schopný organizátor, obchodník, technik a vášnivý sběratel. Takový byl Giuseppe „Beppe“ Volta, který začátkem dubna zahynul při banální dopravní nehodě.

Lancia Delta HF Integrale | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Rallyový nadšenec Giuseppe Volta se rozhodujícím způsobem zasloužil o pěstění kultu závodních speciálů firmy Lancia, byl ale také autorem několika náročných technických projektů nastiňujících možnou budoucnost zaniklé skupiny B.

Giuseppe Volta

Giuseppe Volta

Rodák ze severoitalské Ferrary přičichl k vůni spáleného benzinu už jako malý kluk, když mohl v bezprostřední blízkosti rodného domu pozorovat borce řítící se šílenými rychlostmi při posledních ročnících slavné Mille Miglia v 50. letech. Svoji kariéru ladiče a úpravce závodních aut zahájil na sklonku 60. let. Po práci na závodních vozech u známé firmy Osella převzal zastoupení britského Chevronu a připravoval jeho sportovní prototypy pro závody na okruzích.

Sterilita nově budovaných autodromů mu však byla cizí a v pozdějších letech se stal jednou z významných postav italských soutěží. Svou pouť zvířeným prachem rychlostních zkoušek i hladkým asfaltem klikatých silnic na břehu moře zahájil v 70. letech, když pro firmu Abarth připravoval motory pro závodní Fiat 131, který světové rally dominoval na přelomu 70. a 80. let.

Po nástupu Lancií Rally 037 Voltu angažoval Team Eminence, který s auty, v podstatě stejné úrovně jaké měl tovární tým Martini Racing, startoval a vítězil v mnoha evropských soutěžích například s Cunicem, „Tonym“, Zanussim, a mnoha dalšími špičkovými italskými piloty za volantem. Jednu z Voltou připravovaných 037 řídil i Enrico Bertone, který proslul vítězstvími na zlínské „barumce“. Po konci skupiny B na sklonku roku 1986 připravoval áčkovou Lancii Delta Integrale, ale třeba také soutěžní Fordy Sierra Cosworth či BMW M3.

Když se tovární tým Lancia s odchodem Delty do důchodu vzdal oficiální účasti v soutěžích, vykoupil přičinlivý Volta sklad se závodními skvosty i spoustou náhradních dílů. Kdo spatřit toto bohatství na vlastní oči, ví, že jde o opravdový světový unikát. V několika halách nacpaných regály s bednami s magickým nápisem „ricambi originali“ najdete díly, ze kterých by bylo možné postavit několik „nových“ závodních Lancií z 80. let.

Díky tomuto činu může příznivcům italské značky a fanouškům nedávné éry automobilových závodů běhat mráz po zádech při tratích nejrůznějších rally revivalů, kde vozy z jeho stáje patří k častým a obdivovaným hostům.

Lancia Rally 037 4WD-H
Lancia Rally 037

Lancia Rally 037

Největším klenotem Voltovy sbírky je bezesporu Lancia Delta ECV, kompozitový speciál, který měl v sezoně 1987 nahradit už tak šílenou Deltu S4. Kromě ultralehké konstrukce je hlavním kouzlem této šestsetkoňové bestie unikátní přeplňovaný motor Triflux. Oč jde? Hlava typu Triflux má sací kanály umístěny netradičně ve středu a to tak, že vstupují hlavy a do každého z válců kolmo na osu klikového hřídele, a jeden z dvojice výfukových kanálu vystupuje z hlavy doprava a druhý doleva. Obě turba tak mohou být umístěna blízko hlavy motoru, což umožňuje plné využití energie výfukových plynů, a tím pádem i nárůst účinnosti. Takto plněná osmnáctistovka byla schopná rozjet ECV na stovku pod 3 vteřiny na šotolině!

Jeden z vozů představených na boloňském autosalonu 1986 zůstal v továrním muzeu, druhý z vykoupených dílů postavil právě Giuseppe Volta a několikrát jej předvedl i českým fanouškům. Mimochodem, díky přátelství s Alessandrem Pasqualem, velkým rallyovým nadšencem a především šéfem firmy Mattoni, rozbil Volta v posledních letech svůj hlavní stan nedaleko Prahy, takže častá účast jeho vozů na tuzemských akcích rozhodně nebyla náhodná.

Lancia Rally 037, Lancia Rally 037 4WD-H, Lancia Delta HF Integrale

Lancia Rally 037, Lancia Rally 037 4WD-H, Lancia Delta HF Integrale

V řadě Voltových projektů nelze opomenout „hybridní“ prototyp Lancia 037 s označením 4WD-H, na které nevelký Ital naznačil, kam až by se mohly rozvinout schopnosti slavného závodního speciálu.

Ve spolupráci s konstruktérem soutěžního týmu Lancia Claudio Lombardim doplnil Volta legendární soutěžní vůz o elektrický pohon předních kol. Z vozu se díky tomu stala hybridní čtyřkolka. Reverzní elektromotor a speciální diferenciál, jsou na kola schopny přenést až 2000 Nm! Hybridní soutěžní vůz je samozřejmě napěchován akumulátory.

Fotogalerie

Dnes už navždy nenaplněnou poslední výzvou byl pro italského nadšence zapomenutý projekt Lancie jménem „Mazzinga“, jakási zkušební mula pozdějšího modelu S4. Tento na pohled dosti obludný prototyp se zrodil především pro testování motoru pro typ S4, ještě předtím než existoval příslušný podvozek. U Mazzingy byl nový motor zabudován do šasi Lancie Rally 037 s jednou poháněnou nápravou, která byla pro tento účel speciálně upravena. Jestli jej ještě někdy uvidíme jezdit, je zatím ve hvězdách stejně jako osud zbývajících vozů z jeho sbírky.

Beppe Volta tragicky zahynul 4. dubna na italské dálnici A4 z Milána do Turína. Po střetu s jiným vozem nedaleko sjezdu z dálnice u města Chavasso na dohled Turína vystoupil ze svého BMW a smetla ho kolem projíždějící řidička v mercedesu.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

Bugatti EB110

Italové povýšili stavbu aut za umění, mistry na to jsou v Zemi motorů (terra dei motori). Pádskou nížinu kolem Boloni a...

Formule budou řádit v Brně, hvězdami budou pekelník a drak

Historické formule zas budou řídit na brněnském výstavišti

Po půlstoletí se na brněnské výstaviště vracejí závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival mezi pavilony...

VIDEO: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Škoda 200 RS

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na...

Najdete na iDNES.cz