Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve skutečnosti výjimečně schopný organizátor, obchodník, technik a vášnivý sběratel. Takový byl Giuseppe „Beppe“ Volta, který začátkem dubna zahynul při banální dopravní nehodě.
Lancia Delta HF Integrale

Lancia Delta HF Integrale | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Rallyový nadšenec Giuseppe Volta se rozhodujícím způsobem zasloužil o pěstění kultu závodních speciálů firmy Lancia, byl ale také autorem několika náročných technických projektů nastiňujících možnou budoucnost zaniklé skupiny B.

Giuseppe Volta

Rodák ze severoitalské Ferrary přičichl k vůni spáleného benzinu už jako malý kluk, když mohl v bezprostřední blízkosti rodného domu pozorovat borce řítící se šílenými rychlostmi při posledních ročnících slavné Mille Miglia v 50. letech. Svoji kariéru ladiče a úpravce závodních aut zahájil na sklonku 60. let. Po práci na závodních vozech u známé firmy Osella převzal zastoupení britského Chevronu a připravoval jeho sportovní prototypy pro závody na okruzích.

Sterilita nově budovaných autodromů mu však byla cizí a v pozdějších letech se stal jednou z významných postav italských soutěží. Svou pouť zvířeným prachem rychlostních zkoušek i hladkým asfaltem klikatých silnic na břehu moře zahájil v 70. letech, když pro firmu Abarth připravoval motory pro závodní Fiat 131, který světové rally dominoval na přelomu 70. a 80. let.

Po nástupu Lancií Rally 037 Voltu angažoval Team Eminence, který s auty, v podstatě stejné úrovně jaké měl tovární tým Martini Racing, startoval a vítězil v mnoha evropských soutěžích například s Cunicem, „Tonym“, Zanussim, a mnoha dalšími špičkovými italskými piloty za volantem. Jednu z Voltou připravovaných 037 řídil i Enrico Bertone, který proslul vítězstvími na zlínské „barumce“. Po konci skupiny B na sklonku roku 1986 připravoval áčkovou Lancii Delta Integrale, ale třeba také soutěžní Fordy Sierra Cosworth či BMW M3.

Když se tovární tým Lancia s odchodem Delty do důchodu vzdal oficiální účasti v soutěžích, vykoupil přičinlivý Volta sklad se závodními skvosty i spoustou náhradních dílů. Kdo spatřit toto bohatství na vlastní oči, ví, že jde o opravdový světový unikát. V několika halách nacpaných regály s bednami s magickým nápisem „ricambi originali“ najdete díly, ze kterých by bylo možné postavit několik „nových“ závodních Lancií z 80. let.

Díky tomuto činu může příznivcům italské značky a fanouškům nedávné éry automobilových závodů běhat mráz po zádech při tratích nejrůznějších rally revivalů, kde vozy z jeho stáje patří k častým a obdivovaným hostům.

Lancia Rally 037 4WD-H
Lancia Rally 037

Lancia Rally 037

Největším klenotem Voltovy sbírky je bezesporu Lancia Delta ECV, kompozitový speciál, který měl v sezoně 1987 nahradit už tak šílenou Deltu S4. Kromě ultralehké konstrukce je hlavním kouzlem této šestsetkoňové bestie unikátní přeplňovaný motor Triflux. Oč jde? Hlava typu Triflux má sací kanály umístěny netradičně ve středu a to tak, že vstupují hlavy a do každého z válců kolmo na osu klikového hřídele, a jeden z dvojice výfukových kanálu vystupuje z hlavy doprava a druhý doleva. Obě turba tak mohou být umístěna blízko hlavy motoru, což umožňuje plné využití energie výfukových plynů, a tím pádem i nárůst účinnosti. Takto plněná osmnáctistovka byla schopná rozjet ECV na stovku pod 3 vteřiny na šotolině!

Jeden z vozů představených na boloňském autosalonu 1986 zůstal v továrním muzeu, druhý z vykoupených dílů postavil právě Giuseppe Volta a několikrát jej předvedl i českým fanouškům. Mimochodem, díky přátelství s Alessandrem Pasqualem, velkým rallyovým nadšencem a především šéfem firmy Mattoni, rozbil Volta v posledních letech svůj hlavní stan nedaleko Prahy, takže častá účast jeho vozů na tuzemských akcích rozhodně nebyla náhodná.

Lancia Rally 037, Lancia Rally 037 4WD-H, Lancia Delta HF Integrale

V řadě Voltových projektů nelze opomenout „hybridní“ prototyp Lancia 037 s označením 4WD-H, na které nevelký Ital naznačil, kam až by se mohly rozvinout schopnosti slavného závodního speciálu.

Ve spolupráci s konstruktérem soutěžního týmu Lancia Claudio Lombardim doplnil Volta legendární soutěžní vůz o elektrický pohon předních kol. Z vozu se díky tomu stala hybridní čtyřkolka. Reverzní elektromotor a speciální diferenciál, jsou na kola schopny přenést až 2000 Nm! Hybridní soutěžní vůz je samozřejmě napěchován akumulátory.

Dnes už navždy nenaplněnou poslední výzvou byl pro italského nadšence zapomenutý projekt Lancie jménem „Mazzinga“, jakási zkušební mula pozdějšího modelu S4. Tento na pohled dosti obludný prototyp se zrodil především pro testování motoru pro typ S4, ještě předtím než existoval příslušný podvozek. U Mazzingy byl nový motor zabudován do šasi Lancie Rally 037 s jednou poháněnou nápravou, která byla pro tento účel speciálně upravena. Jestli jej ještě někdy uvidíme jezdit, je zatím ve hvězdách stejně jako osud zbývajících vozů z jeho sbírky.

Beppe Volta tragicky zahynul 4. dubna na italské dálnici A4 z Milána do Turína. Po střetu s jiným vozem nedaleko sjezdu z dálnice u města Chavasso na dohled Turína vystoupil ze svého BMW a smetla ho kolem projíždějící řidička v mercedesu.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE
Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE

Játra jsou významným orgánem pro detoxikaci, trávení i tvorbu energie. Přesto na ně často zapomínáme. Tedy až do chvíle, kdy se tělo připomene...

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.