Auta našich dědečků závodila, o rychlost nešlo

aktualizováno 
Nablýskané limuzíny, sportovní i závodní automobily a motocykly, na nichž jezdili či závodili už naši dědečkové. To byla lákadla, která přivedla o tomto víkendu na hlučínskou štěrkovnu stovky automobilových fandů a sběratelů.

Veteráni: Velká cena Hlučína | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

A nebyly zde jenom muzeální kousky na dívání, téměř všechny stroje jejich majitelé prohnali na soutěžní dráze a každý z nich se snažil co nejlépe umístit v prvním ročníku Velké ceny Hlučína.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Veteráni závodili v Hlučíně
Tatra T 57, známá jako Hadimrška z filmu s Vlastou Burianem, unikátní sportovní BMW 319 z roku 1935, které se ještě dnes rozjede rychlostí 130 kilometrů v hodině, ale také třeba jeden z mála dochovaných a pojízdných mopedů či motocyklů.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"V každém kole soutěžily vždy dva přibližně stejně výkonné stroje. Po odstartování letmým startem a pak jezdci projeli každý svůj okruh, aniž by se potkali. V místě, kde je sledovali diváci, jsme nachystali úsek měřený radarem, a jezdci museli snížit rychlost na 40 kilometrů v hodině. Vyhrál tak jezdec, který měl nejméně trestných bodů, a ne ten, kdo projel trať nejrychleji," přiblížil pravidla Pavel Tkačík, jeden z hlavních pořadatelů. Každý závodník samozřejmě závodil ve své příslušné kategorii.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Svůj motocykl Douglas Bristol z roku 1920 na závodní dráze "provětral" i nejstarší, ale o to bojovnější jezdec devětasedmdesátiletý Miroslav Rybička.

"Je to poslední série bez spojky a ještě v roce 1999 jezdila v Anglii po silnici. Než našteluju všechny páčky, tak jak mám, jsem v cíli. Vytáhne to i 60 kilometrů v hodině. Už jsem na ní ale dvakrát udělal stojku, tak ji moc netrápím," přiznal před startem tento závodník, a zároveň akademický sochař, obráběč kovů, skaut, stavitel a sběratel a znalec starých motocyklů.

K nejstarším exemplářům, které mohli lidé v Hlučíně obdivovat, byl také nablýskaný Franklin Roadster Renabout z roku 1910, který jeho majitel dával dohromady téměř tři roky.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"Když jsem ho přivezl z Německa, původní byl jen podvozek, motor a sedadla. Karoserie je celohliníková, motor je vzduchem chlazený na dřevěném rámu a auto je osvětlené petrolejovými lampami," popsal svou sbírku Libor Jelínek z Ostravy a upozornil i na vedle stojící sportovní BMW 319 z roku 1935, kterých bylo vyrobených jen 170 kusů a sběratelé jich zachránili pět.

Před nelehkým úkolem stáli odborníci, kteří z téměř stovky historických veteránů na dvou či čtyřech kolech měli vybrat ty nejkrásnější v soutěži elegance.

"Bude to těžké vybírání. Jsou tady opravdu skvosty," přiznal jeden z hodnotících komisařů a bývalý ředitel muzea Tatry Kopřivnice, sedmdesátiletý Karel Rosenkranz.

Sběratelé si mohli vzácné stroje nejen prohlédnout, ale také si na veterán burze zakoupit chybějící díly. Výtěžek celé akce, kterou zaštítili starosta Hlučína David Maňas, VŠB - Technická univerzita Ostrava a Rotary Club International Ostrava, poputuje na charitativní účely do Rehabilitačního ústavu Hrabyně na podporu handicapovaných sportovců.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

Škoda Yeti 2,0 TDi 4x4...
Škoda Yeti 2,0 TDi 4x4...

r.v. 2011, naj. 130 582 km, diesel
228 888 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz