Test zimních pneumatik pro SUV

Test zimních pneumatik pro SUV | foto: GTÜ

Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

  • 236
„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty obouvá třeba Ford Kuga, což je typický zástupce této kategorie. Tvůrci testu ho tak zvolili jako testovací vůz pro zkoušky pneumatik.

Mnozí řidiči SUV si podle expertů mnohdy neuvědomují, že suverenita jízdy v autech této kategorie bývá při zhoršených povětrnostních podmínkách zrádná.

Test zimních pneumatik pro SUV

Zimní gumy už od roku 2010 společně testují německá síť stanic technické kontroly GTÜ a autoklub ACE (Auto Club Europa). Letos se v centru pozornosti ocitly pneumatiky pro stále populárnější kategorii vozů SUV s pohonem všech kol. V praktických zkouškách ve Švédsku v celkem 15 disciplínách otestovali osm typů pneumatik. Po testech ve Skandinávii v typických zimních podmínkách na sněhu a ledu se testovací jezdci přesunuli na německý okruh Contidromu, specializovaný na testy pneumatik.

Vítězem testu s hodnocením „lze vřele doporučit“ se staly pneumatiky Dunlop Winter Sport 5 SUV, na druhém místě skončily pláště Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, ty přesvědčily především při brzdění na mokré vozovce. Na třetím místě se umístily pneumatiky Continental Winter-Contact TS 850 P. Ve zkouškách na mokré vozovce naopak příliš dobře neobstály zimní pneumatiky Nokian WR A4.

Kompletní výsledky

Pneumatiky v rozměru 235/55 R 17 pro SUV - podrobnosti ZDE

Při brzdění na sněhu a suché vozovce se mezi testovanými pneumatikami neprokázaly v podstatě žádné rozdíly. Výsledky jsou celkově dobré. „Nestalo se ovšem, že by některé z testovaných pneumatik při ,brzdění na suché vozovce‘ obzvlášť přesvědčily,“ zdůraznil Hans-Jürgen Götz z GTÜ, a dodal: „Řidiči SUV by si měli uvědomit, že brzdná dráha z rychlosti 100 kilometrů v hodině činí na ojetých zimních pneumatikách na suché vozovce mezi 45,7 a 48,2 metry.“

Výraznější rozdíly se objevily v disciplíně „bočního vedení na sněhu“, což je rozhodující u jízdy do zatáček po zasněžené silnici. V této kategorii nejlépe uspěly testované vzorky značek Continental a Dunlop. V testu se hodnotila i ekonomická a ekologická stránka: valivý odpor, který má velký vliv na spotřebu vozu a také hlučnost. V testu víceméně obstály všechny testované zimní pneumatiky.

Tvůrci testu varují, že jistota jízdy aut s pohonem všech kol je zrádná, řidiči se s nimi mnohem jednodušeji dostávají na limit a dostávají se do nebezpečných situací. „Fyzikálních hranic se u pohonu všech kol dosáhne mnohem rychleji než u vozidla s pohonem dvou kol. Na to by řidiči SUV při výběru zimních pneumatik neměli zapomínat,“ vysvětluje Gunnar Beer, expert na pneumatiky z ACE a dodává, že celoroční pneumatiky u těchto vozidel vůbec nepřipadají v úvahu.

Víte že...

  • V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.
  • Osobní automobily musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Zimní pneumatika nemusí být na rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost opatřovat zimními plášti kola přívěsů.
  • Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjetý na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %.
  • Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o celých 70 procent.
  • Obecně se doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
  • Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do dvou tisíc korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může pokuta dosáhnout výše až 2 500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.
  • Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Již při poklesu teplot pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní. Navíc vlastnosti vzorku zajišťují žádoucí samočisticí schopnosti.
  • Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik pak může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak náchylnější ke smyku.
  • V případě nehody v zimním období může pojišťovna zkoumat, zda mělo vozidlo obuté zimní pneumatiky. Pokud nabouráte na sněhu na letních gumách, může dělat potíže s uhrazením škody.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

,