S přezouváním neváhejte, v pneuservisech je nával

  16:38aktualizováno  16:38
Pokud nejste objednaní, přezutí na počkání nepořídíte. Teploty jsou sice nebývale vysoké, na příští týden však už předpověď slibuje mnohem horší počasí. Ráno mohou být silnice pokryté zmrzlou jinovatkou a na tu zimní obutí potřebujete.

„Od 1. listopadu zákon ukládá povinnost používat zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,“ uvádí Bohumil Pácl z Autoklubu ČR. „I když zákon nestanoví výslovně všeobecnou povinnost, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká, nebo jak se náhle změní,“ upozorňuje Eva Svobodová, mluvčí UNIQA pojišťovny.

Doporučuje proto zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C. „Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o dvacet až třicet procent,“ vysvětluje Eva Svobodová.

Zimní pneumatiky mají odlišný dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí a sněhu. Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně 8 mm. Se vzorkem do 4 mm je na zasněžené vozovce brzdná dráha o polovinu delší. Vzorek zimních pneu musí mít proto minimálně 4 milimetry.

Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun. V zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců eur. Některé země, například Itálie, předepisují jiné období pro zimní výbavu. Před cestou do zahraničí se vyplatí získat aktuální informace.

„Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí,“ uvádí mluvčí pojišťovny UNIQA.

Do servisu

Před zimní sezonou, která je pro motoristy i auta nejnáročnějším obdobím, servisy už tradičně vyhlašují speciální akce. „V každém případě by měl automobil absolvovat před náročným zimním provozem servisní prohlídku, kterou nyní autorizované servisy Volkswagen nabízejí za výhodných podmínek,“ říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika.

Kontrole stavu a funkčnosti mají být podle Špinara podrobeny všechny důležité komponenty vozidla od brzdové přes výfukovou soustavu, kola a pneumatiky, stěrače a ostřikovače, akumulátor, klínový/rozvodový řemen, klimatizaci, provozní kapaliny a chladicí soustavu až po světlomety včetně jejich správného nastavení. 

„S ohledem na specifika zimního období jsou nejčastěji vyměňované díly nabízeny s cenovým zvýhodněním,“ dodává Špinar. „Lze navíc získat slevový poukaz v hodnotě 500 Kč, který platí na nákup čtyř nových pneumatik či sady kompletních kol s pneumatikami, nebo na montáž pneumatik na vozidlo, respektive na uskladnění pneumatik/kompletních kol. Autorizované servisy navíc poskytují na nové pneumatiky speciální záruku po dobu tří let, respektive do dosažení hloubky dezénu pět milimetrů,“ dodává mluvčí českého zastoupení značky Volkswagen David Valenta.

Jan Špinar z Porsche Česká republika ještě upozorňuje, že pneumatiky jsou stále více optimalizované pro jednotlivé modely. Obutí se totiž dnes vyvíjí souběžně s novým vozem, jemné ladění pneumatiky trvá klidně dva a půl roku. Výrobci své modely pneumatik stále vylepšují. U zimních plášťů je důležitá silika, díky níž pneu v mrazech netvrdnou.

Mezigenerační změny ilustruje Petr Cigánek ze zastoupení značky Michelin pro Českou a Slovenskou republiku. Její nová pneumatika pro SUV má úplně novou pryž. „Směs pryže s novými funkčními polymery zvyšuje přilnavost na mokré, suché i zasněžené silnici. Při vývoji nové směsi jsme se zaměřili také na vrstvu směsi pod běhounem. Naším cílem bylo minimalizovat ztrátu energie v oblasti koruny, snížit tak valivý odpor a dosáhnout nižší spotřeby vozu,“ vysvětluje Cigánek.

Lehké zdražení

„Cena zimních pneumatik se meziročně zvýšila zhruba o 2,5 procenta. Nejvíce zdražily menší rozměry od třinácti do patnácti palců. Zdražení se týká celé Evropy a je způsobené vyšší cenou surovin a nákladů na výrobu a logistiku. Přezouvání v pneuservisech podražilo zhruba o pět procent,“ vyplývá z analýzy obchodu Pneumatiky.cz.

Průměrná cena za nejoblíbenější sady pneumatik se podle internetových srovnávačů pohybuje od 6 000 do 8 000 korun, velmi záleží na konkrétních modelech a požadavcích. Zvýšení ceny se netýká všech značek. „Například Dunlop ve srovnání s minulým rokem zlevní. Cenově dostupnější budou i větší pneumatiky s průměrem nad devatenáct palců, které zlevňují dlouhodobě,“ uvádí internetový obchodník.

Motoristé stále častěji nakupují pneumatiky ve větších rozměrech. Zatímco v roce 2016 si pláště s průměrem 19 až 22 palců objednalo osm procent zákazníků, v současnosti je to 15 procent. Naopak popularita pneumatik s průměrem 15 palců za stejnou dobu klesla o sedm procentních bodů na 16 procent.

„Za září a říjen řidiči nakoupili o pět procent méně pneumatik než v minulém roce. Na vině je hlavně teplý a slunečný říjen,“ doplnil ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier. Pneuservisy se přesto postupně plní a čekací lhůty prodlužují. Nejdéle si řidiči počkají na přezutí v Praze, kde je čekací lhůta až deset dnů.

Kvůli vyšším provozním nákladům na technologie a pracovní sílu většina pneuservisů zdražila v průměru o pět procent. Změny se nejvíce promítly do ceníku velkých síťových pneuservisů, které využívají nejmodernější technologie a mají dostatek stálých zákazníků.

Nejprodávanějšími značkami jsou podle Heureky Barum a Continental. Stejně jako v minulém roce lze podle Schwangmaiera očekávat velký zájem o loňskou novinku Barum Polaris 5. Ta již v roce 2018 tvořila pětinu všech prodaných pneumatik. Zvýšená poptávka je také u rozměrů 205/55/R16 a 225/45/R17 určených například pro Škodu Octavii.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Milujeme dinosaury. ASX má dvoulitr bez turba, přímého vstřiku a filtru

Pro značku Mitsubishi mají motorističtí nadšenci slabost. Vyrábí youngtimery, na které vyznavači starých pořádků s...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Značkovým servisům se daří přilákat starší auta, jezdí tam i felicie

Pro autorizované dealery jsou tržby ze servisních prací velmi zásadní položkou příjmů, a proto valná většina značek...

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Strašák jménem koroze. Co udělat, aby vám auto neshnilo

Koroze. Rez. Hnědý mor. Rakovina. Útočí na každé auto, nové i ojeté. Víme, jak se jí dá ubránit. Buď u specialistů,...

Najdete na iDNES.cz