Jako úvod do tématiky boje s falešnými zprávami zveřejnil Facebook krátký dokumentární film Facing Facts, ve kterém několik vývojářů popisuje výzvy, které jsou spojeny s bojem proti online dezinformacím. Otázka falešných zpráv na největší sociální síti světa se dostala do centra pozornosti zejména v důsledku posledních prezidentských voleb ve Spojených státech a podezřením z pokusu o jejich ovlivnění ze strany Ruska. "Myslím, že to podrobné zkoumání bylo ve své podstatě zdravé," říká ve videu jeden z viceprezidentů Facebooku Adam Mosseri.
"Sdělení je jasné: Facebook, ví, že to zvoral, a chce nám všem dát na vědomí, že ví, že to zvoral. Firma se přiznává a prosí o vykoupení," okomentoval video šéfredaktor technologického měsíčníku Wired Nicholas Thompson.
Podle Facebooku je fenomén dezinformací komplikovaným problémem a firma k němu proto přistupuje z různých úhlů. Jedním z nástrojů pro jejich potlačení má být nová kampaň mediální gramotnosti, která poskytne tipy na odhalení falešných zpráv jakož i další informace o opatřeních sociální sítě. Tato sdělení se mají uživatelům v USA a dalších zemích začít zobrazovat v průběhu letošního roku na vrchní části hlavní stránky.
Facebook chce do boje s dezinformacemi zapojit také akademickou sféru. Už v dubnu spustil speciální iniciativu, jejímž cílem je zanalyzovat dopad sociálních médií na volby potažmo na demokracii jako takovou. Nyní chce akademikům umožnit, aby zkoumali na facebooku množství falešných zpráv a jejich dopady. Badatelé s nejlepšími návrhy dostanou od společnosti peníze a přístup k neveřejným souborům dat, soukromí uživatelů ale prý nebude dotčeno.
Podle Thompsona je jasné, že Facebooku na problému falešných zpráv záleží. "Otázkou ohledně Facebooku ale už není, zda mu na tématu záleží. Otázkou je, zda ten problém lze vyřešit. News Feed (hlavní stránka) byl po léta vylaďován tak, aby maximálně upoutával naši pozornost a v mnoha ohledech také vyvolával naše rozhořčení," napsal.