Půjde nejspíš o největší akvizici v naší moderní historii a jako první se nabízí otázka, zda kvůli tomu nebude nutné šetřit jinde. „Myslím si, že modernizační proces (české armády, pozn. red.) je poměrně dobře vyvážený. Nákup letadel přichází v době, kdy pozemní vojsko je z velké části takříkajíc pořešeno", říká analytik.
S nákupem nemodernějších nadzvukových letounů současnosti ale vyvstává řada dalších otázek. První z nich je, zda s odcházejícím letounem JAS 39 Gripen něco neztratíme? Kupříkladu schopnost, operovat z improvizovaných vzletových ploch ve formě běžné komunikace s minimálním počtem obslužného personálu.
A co naopak dělá z americké F-35 „horké zboží“, po kterém touží celý západní svět? „Kdybych měl vypíchnout jednu věc, tak by to byl radiolokátor. Dává tomu letounu možnost vidět a střílet dál než všichni protivníci,“ reaguje Jiří Vojáček.
V Technet podcastu byla řeč i o tom, co všechno bude vyžadovat úprava pozemního zázemí, či jak vnímají vidinu F-35 v českém vojenském letectvu sami piloti?
„Podle toho, co jsem slyšel od pilotů, kteří měli možnost s F-35 letět, tak ten letoun se opravdu při letu a při komunikaci s tím samotným strojem chová úplně jinak, než všechna letadla doposud.“
A kdo se na příchod nejmodernějšího nadzvukového stroje současnosti v českém letectvu naopak netěší? Nejen tyto otázky otevírá nové vydání Technet Podcastu.