Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

PODCAST: „Cílem je elektrické letadlo pro běžného pilota,“ říká vývojář

„Na elektroletce se u nás stále ještě pohlíží jako na blázny,“ říká spolutvůrce projektu elektrického letadla ΦNIX Zdeněk Němec. Je to elektrická verze klasického letadla Phoenix se spalovacím motorem. Vývoj tzv. elektroletu začal v září 2017. Od té doby vývojáři urazili dlouhou cestu. A právě o ní je aktuální vydání Technet podcastu.
Zdeněk Němec u elektroletu ΦNIX

Zdeněk Němec u elektroletu ΦNIX | foto: Aleš Vašíček

Prototyp elektrického letadlo už testovali v nejrůznějších podmínkách: v alpských výškách či v mrazech zimní Skandinávie. Létali téměř denně, když to počasí dovolilo. Vše proto, aby, jak říká Zdeněk Němec, „se podařilo systém posunout k uživatelské přívětivosti“. A tím je myšleno, aby do něj mohl přesednout jakýkoli pilot Phoenixu a rovnou letět.

Elektrické letadlo ΦNIX

Budovat elektrický letoun (elektrolet) je v porovnání s elektromobilem složitější v tom, že letectví je striktně limitováno vzletovou hmotností. Letoun ΦNIX spadá do kategorie ultralehkých letadel, což mu v našich podmínkách dovoluje maximálně 600 kg. 

Hmotnost baterií ale není jediným parametrem, který je třeba ohlídat. V letectví je třeba mnohem pečlivěji zajistit pokud možno konstantní výkon při různé zbývající kapacitě baterie tak, aby mělo letadlo nejen dostatek energie k dokončení letu, ale také dostatek síly k dalšímu stoupání, pokud by bylo třeba.

Detail baterie

„Je mnohem náročnější (než kupříkladu u elektromobilu – pozn. red.) vybalancovat množství energie, která teče z baterií. Důležité je také zajistit rovnoměrné čerpání energie ze všech bateriových článků,“ vysvětluje Němec.

Charakter letounu ΦNIX (v jehož jméně je zakotvena jednotka elektrického potenciálu), vycházející z benzínové verze Phoenix, připomíná svými výkony spíše motorový kluzák. „Čím větší je klouzavost, tím menší je spotřeba elektrické energie na časovou jednotku. Vždy říkám, že když nastoupáte dva kilometry nad Prahu, tak (s Phoenixem – pozn. red.) bez motoru v klidu dokloužete do Ústí nad Labem,“ přibližuje schopnosti letounu Němec.

Elektrické letadlo ΦNIX

Společnost Pure Flight v posledních měsících řešila především převzetí kompletní výroby letadel Phoenix, což trochu zbrzdilo práci na elektrické verzi. Komplikací je i turbulentní situace v cenách baterií. Zdeněk Němec je ale pozitivní. 

„Nyní zrovna nabíjíme letadlo pro další sérii testů s novým motorem,“ říká.  Cílem snažení celého týmu je elektrolet, který bude moc užívat běžný pilot a nikoli pouze pilot, vyškolený speciálně pro zacházení s elektroletem. 

Technické parametry elektroletu

  • Osádka: 1 pilot
  • Kapacita: 1 pasažér (nebo druhý pilot)
  • Rozpětí křídel: 10,4 m, 11 m nebo 15 m 
  • Délka draku: 6,5 m 
  • Maximální vzletová hmotnost: 

LSA/UL600 – MTOM 600 kg
UL France – MTOM 525 kg
UL – MTOM 472,5 kg

  • Vrtule: za letu stavitelná, průměr 160 cm
  • Pohon: čistě elektrický
  • Výkon motoru: 60 kW
  • Baterie: Li-Ion, 35 kWh
  • Výdrž: 2,5 h
  • Nejlepší nabíjecí čas: 20 minut na 85% kapacity

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 235 km/h
  • Cestovní rychlost: 220 km/h
  • Pádová rychlost: 73 km/h u rozpětí křídel 15 m
  • Klouzavost: 1:30 při 130 km/h
  • Spotřeba při eko režimu: 11,5 kW

V Technet podcastu jsme se zaměřili na další parametry elektroletu, kupříkladu chlazení motoru. Ptali jsme se i na možnosti prodloužení letových výkonů za pomoci solárních panelů a přišla i řeč na vývoj dobíjecí infrastruktury letišť. Zkušenosti kupříkladu ze Švédska se prý jen těžko dají srovnávat se zbytkem světa a už vůbec ne s Českou republikou. „Na elektroletce se u nás stále ještě pohlíží jako na blázny,“ říká s povzdechem Němec.

Dobíjení elektroletu

Jaká je podle Zdeňka Němce budoucnost alternativních pohonů v letectví? Kdo je cílová skupina elektroletů a kolik bude ΦNIX stát ve srovnání s benzínovou verzí? Na to se jsme se snažili najít odpověď v nejnovějším Technet podcastu. 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 19 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 49 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 10 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Věci, které by ve Windows 11 měli ihned opravit

v diskusi je 17 příspěvků

20. května 2024

Windows 11 z uživatelského pohledu nastavuje zrcadlo budoucnosti. Nacházejí se v něm věci uživateli...

Beneš se Mussoliniho neštítil. Před 100 lety s ním vyjednal mezistátní smlouvu

v diskusi je 34 příspěvků

19. května 2024  10:30

V polovině května 1924 jednal československý ministr zahraničí Edvard Beneš v Římě s italským...

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 49 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Jak Muskova firma vyřešila problém prvního čipu v mozku člověka

v diskusi je 5 příspěvků

18. května 2024

Neuralink je jedna z firem Elona Muska, o které se mnoho mluví. V lednu totiž zavedli její...

byt s terasou
byt s terasou

Velvarská, Horoměřice, okres Praha-západ
7 450 000 Kč

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...