Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Největší elektrické letadlo na světě má za sebou první testovací let

  17:57aktualizováno  17:57
Americký výrobce letadel úspěšně otestoval největší hybridní elektrický letoun, který kdy vzlétl. Společnost plánuje, že letoun Ampaire 337 nasadí v roce 2021 pro komerční lety. Pokud se to povede, bude to další krok směrem ke snížení uhlíkových stop na obloze.

První testovací let elektřinou poháněného letadla Ampaire 337. | foto: Ampaire

Společnost Ampaire z Los Angeles představila 6. června prototyp elektricky poháněného letadla při testovacím letu nad letištěm Camarillo v Kalifornii. Hybridní elektrické letadlo této velikosti nikdy předtím nevzlétlo. „Představte si, že si za pár let budete moci koupit jízdenku na let, který je čistý, tichý a levný,“ okomentoval novinku s nadšením generální ředitel startupu Kevin Noertker pro německý deník Deutsche Welle.

Dvoumotorové letadlo bude schopno přepravit sedm až devět cestujících a může se pochlubit dosahem až 100 kilometrů. Jeho základem je šestisedadlová Cessna 337 Skymaster. Ta byla vybavena proprietárním elektrickým pohonným systémem Ampaire, který je poháněn lehkým bateriovým systémem. Společnost uvedla, že se jedná o „paralelní hybrid“. To znamená, že spalovací motor a elektromotor pracují během letu na optimalizaci výkonu.

Fotogalerie

Velký ekologický krok

Snížení dopadu letectví na životní prostředí je cílem celého odvětví. Tváří v tvář tlaku hledají letecké společnosti a výrobci zelené alternativy, od systémů kompenzace emisí uhlíků, až po alternativní paliva. Letecké společnosti se zavázaly, že od roku 2020 zvýší počet karbonově neutrálních strojů. Do roku 2050 dopravci plánují, že v porovnání s rokem 2005 sníží počet letů s uhlíkovou stopou o 50 procent.

Podle Evropské komise představují emise letadel v současné době přibližně tři procenta celkových emisí skleníkových plynů v EU a přibližně čtyři procenta celosvětových emisí skleníkových plynů. Jeden člověk při letu z Londýna do New Yorku za sebou zanechá zhruba stejné množství emisí jako občan Evropské unie, který celoročně svůj domov.

V hybridní konfiguraci letadla ušetří emise skleníkových plynů a navíc sníží provozní náklady. Elektrická letadla jsou zároveň klidnější. 

„Vzhledem k naléhavosti klimatické krize, představuje dnešní historický let nejen obrovský krok vpřed pro letectví, ale je také důkazem vedoucího postavení Los Angeles v oblasti elektrifikace v dopravě,“ řekl generální ředitel Los Angeles Cleantech Incubator (LACI) Matt Petersen. I společnost Ampaire patří do portfolia inkubátorů založených v Los Angeles.

Společnost Ampaire se tímto krokem vydala také na cestu ke komerčním letům, které se svým novým letounem plánuje zavést v roce 2021. „Zkušební lety budou létat již v letošním roce, několikrát týdně od června do srpna. Díky nim budeme moci shromáždit údaje o vlastnostech elektrických pohonů,“ uvedla společnost ve své prohlášení. Pilotní projekt bude zahájen na komerční trase na havajském ostrově Maui koncem roku 2019.

Jak uvádí server Aviation Today, společnost Ampaire se také zaměřuje na dodávky letadel regionálním leteckým společnostem, které obvykle létají na krátké vzdálenosti. Často slouží vzdáleným komunitám a ostrovním regionům. Společnost se například snaží vytvořit pilotní projekt v regionu s regionální leteckou společností Vieques Air Link v Portoriku. Zájem projevilo dalších 14 leteckých společností po celém světě.

Ostatní elektrické letouny

Společnosti Airbus a SAS Scandinavian Airlines také spolupracují na prozkoumání potenciálu technologie a letos podepsaly memorandum o porozumění pro společný výzkum ekologického systému hybridních a elektrických letadel. Kromě toho se evropský letecký gigant spojil se svým americkým rivalem Boeingem, aby mohli lépe studovat alternativní paliva, alternativní pohonné systémy a navrhovat palivově efektivnější letadla.

Americký letecký startup Zunum Aero od roku 2013 spolupracuje s Boeingem a JetBlue  na vývoji elektrického letadla s kapacitou až 50 cestujících. Společnost zahájila vývoj 12místného letadla v říjnu 2017. Vzlétnout by měl roce 2020.

Mezi další letecké společnosti, které pracují na elektrických letadlech, patří britský startup Faradair, který doufá, že certifikuje své 18místné letadlo do roku 2025 a americký startup Wright Electric, který plánuje navrhnou komerční dopravní letadlo schopné letět až 300 mílí. 

Další americký startup Joby Aviation strávil poslední desetiletí vývojem vlastních elektromotorů a nedávno získal finanční injekci 100 milionů dolarů na výrobu a certifikaci. V Německu uzavřeli partnerství inženýrský gigant Siemens, výrobce motorů Rolls-Royce a Airbus, kteří vyvíjejí hybridní elektrické letadlo E-Fan X.

Autor:
  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Další země se českým turistům uzavírat nebudou, věří cestovky

Zástupci cestovních kanceláří neočekávají, že by některé další země postupovaly po vzoru Slovinska a omezovaly české...

Semafor se mění: RegioJet a FlixBus přestaly prodávat jízdenky do Slovinska

Dopravci RegioJet a FlixBus přestaly prodávat kvůli změně podmínek cestování jízdenky do Slovinska. Omezení pro Čechy...

Ztráty, dluhy a propouštění. Aerolinky El Al míří opět do státních rukou

Správní rada izraelské letecké společnosti El Al souhlasí s poskytnutím státní pomoci, což by v důsledku mohlo...

Soumrak obrů. Boeing podle médií ukončí výrobu slavného Jumbo Jetu

Boeing plánuje do dvou let ukončit výrobu legendárního jumba 747, které před padesáti lety způsobilo revoluci v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...