Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čekáte marně odpověď na váš e-mail? Nečekejte navždy a konejte

Tři sekundy, tak dlouho se v průměru rozhodujeme, zda je pro nás e-mail relevantní či nikoliv. Průměrný člověk čte rychlostí až 250 slov za minutu. Odesílatel e-mailu tak má k dispozici kolem 12 slov, kterými musí okamžitě příjemce přesvědčit, aby pokračoval v jeho čtení dále. Jak toho docílit?

Ilustrační foto - Gmail | foto: Creative Commons

Je jasné, že většina příjemců elektronické pošty po jejím otevření má do několika málo sekund jasno, jestli si e-mail přečte, přehlídne nebo přesune do spamu či koše. Proto, pokud chcete, aby více uživatelů otevíralo, četlo a odpovídalo na vaše e-maily je potřeba se podle toho zařídit. Triky, které používají firmy jako součást obchodní činnosti se mohou hodit i v běžném životě.

Pokud zjišťujete, že stále čekáte na odpověď, přemýšlíte, zda byl váš e-mail otevřen, položte si otázku, zda byste ho četli i vy. Podívejte se na několik klíčových tipů, které o tom rozhodují.

1. Vhodný předmět a odesílatel

První dojem je klíčovým momentem každé mezilidské komunikace. Proto při odesílání e-mailu je důležité použít poutavý předmět – zvláště pokud chcete, aby jej daný člověk otevřel ihned. Je to totiž to první, co příjemce uvidí, společně se jménem odesílatele. Na základě těchto dvou vjemů – co příjemce vidí – se rozhoduje, zda e-mail otevře či ne. Předmět by proto měl být krátký a atraktivní. Výstižné předměty zaznamenávají větší úspěšnost než nic neříkající dlouhá souvětí. Pokud nikomu nic neřekne, je složitý, nebo zavání spamem, potom je velká šance, že si nikdo e-mail neotevře.

Zde je několik tipů pro psaní lepších předmětů:

  • Vyhněte se psaní vět, které jsou příliš dobré na to, aby byly pravdivé
  • Koncipujte předmět tak, že přidáte jméno příjemce, své jméno nebo něco jiného, co příjemci dá vědět, že je váš e-mail určen právě jemu
  • Nepište jednoslovné předmětné řádky jako „ahoj“, „čau“ apod.
  • Probuďte zvědavost příjemce tím, že napíšete něco, co možná neví
  • Nepoužívejte prodejní fráze „bomba sleva“, „100% zdarma“, „dárek pro vás“ 
  • Vyvarujte se vykřičníků nebo velkých písmen.

Mohlo by se zdát, že jméno odesílatele je jen jméno, ale opak je pravdou. Pokud odešlete e-mail a příjemci se zobrazí, že je od „jaku.dvorak“ (tedy například zapomenete písmeno, nebo místo jména příjmení uvedete e-mailovou adresu, počáteční písmeno jména i příjmení je malé apod.), nebo použijete něco ve stylu „XIXIjakub“ není to správně. Pokud jednáte za firmu, tak je vhodné zamyslet se nad tím, zda například nepoužít „Jakub z nákupního oddělení“.

2. Napište zabijáckou úvodní větu

Jakmile příjemce e-mail otevře, nebo si prohlédne jeho náhled v podokně čtení, potom je - stejně jako předmět a odesílatel - důležité, abyste upoutali také úvodní větou. Vaše úvodní věta by měla být dostatečně chytlavá a zajímavá, aby si váš příjemce chtěl přečíst více, a měla by také shrnout, o čem je zbytek e-mailu. Pokud je to možné, snažte se vyhnout okamžitému představování všeho, co chcete e-mailem sdělit, protože to může čtenáře jen zmást.

A jakou první větu zvolit?

Začněte otázkou. Položit čtenáři otázku je skvělý způsob, jak ho zaujmout a vzbudit v něm zájem o to, co píšete. Případně sdělte nějaká data/statistiky, což také vždy upoutá. Anebo sdílejte osobní příběh související s daným tématem. Pokud chcete, aby vašemu e-mail čtenář věnoval pozornost, pak by váš „otvírák“ měl být jedinečný a měl by se odlišovat od jiných, které příjemce obdržel. Vyhněte se otřepaným úvodním řádkům jako „Doufám, že se máte dobře“, nebo „že vám to vyšlo“ atd. Naopak zkuste v závislosti na situaci něco k pobavení „Doufám, že už jsi vypil kávu“ nebo „Slibuji, že tento e-mail bude kratší než ty předchozí.“

3. Dejte si záležet na pravopisu a gramatice

I přestože lze e-maily použít ke krátkým sdělením mezi známými/kamarády, tak pokud jejich prostřednictvím nechcete někoho k něčemu přimět (třeba si přečíst nabídku), tak i přesto by měl být koncipován profesionálně a v efektivní formě. Proto je vždy dobré, hledět na bezchybnost a stylistiku.

Překlepy a gramatické chyby mohou způsobit, že e-mail bude působit nedbalým dojmem. Naštěstí dnes už v e-mailech lze použít stylistické a gramatické pomocníky. Případně pokud si nejste jisti, požádejte někoho, aby vám text v tomto ohledu zkontroloval. Druhé oči vždy pomohou a odhalí to, co jste možná vy přehlédli.

4. Buďte struční

Nikdo nečte rád dlouhé, složitě koncipované e-maily, rozdělené do několika odstavců, aniž by se dostaly k věci. Většinou končí ihned v koši. Při psaní jděte rovnou k věci a vyhněte se zbytečnostem. Jen to zajistí, že sdělení bude předáno efektivně.

Pokud už máte ve sdělení více informací, potom je zkuste rozdělit na menší části, aby byly pro vašeho příjemce snáze stravitelné. Pokud je to možné, používejte podtitulky, abyste si uspořádali své myšlenky a usnadnili příjemcům rychlé procházení vašich e-mailů – tak identifikují, čemu se dané odstavce věnují.

5. Poskytněte užitečné informace

Odstraňte všechna zbytečná slova, perfekcionismy, prázdné a otřepané fráze jako „jen“, „velmi“ „ve skutečnosti“ apod. Nepřidávají vaší zprávě žádnou hodnotu. Vyhnout byste se měli i zkratkám, nebo oborovému žargonu – pokud si nejste jisti, zda je příjemce bude znát. Tím zajistíte, že vaše e-maily budou srozumitelné, i když někteří lidé nemají specializované znalosti o tom, o čem píšete. Pokud to již musíte použít, tak slovo ihned vysvětlete.

6. Odesílejte e-maily ve správný čas

Neexistuje žádný správný, respektive nejvhodnější čas, kdy e-mail odeslat – záleží na obsahu vaší zprávy a na tom, co chcete od svých příjemců. Při plánování času odeslání, mějte na paměti, kdy jsou lidé s největší pravděpodobností k dispozici, a podle toho se přizpůsobte. Například lidem v jiném časovém pásmu, od kterých chcete brzkou reakci je vhodné e-maily odesílat v době, kdy u nich nepanuje hluboká noc. A pokud například posíláte e-mail související s konkrétní událostí (například pozvánka na nějakou akci), je důležité, abyste ho neposílali příliš brzy nebo příliš pozdě.

Závěrem

Tyto tipy jsou platné jak v osobní e-mailové komunikace, tak obchodní. V ní si samozřejmě najde větší uplatnění, protože v případě osobní komunikace kamarád či známý si váš e-mail většinou přečte vždy. Ale i zde platí, že by mu měl přinést jasnou právu. Případně aby se na jeho otevření těšil, anebo prostřednictvím něj získal něco nového. Dodržením těchto několika málo postupů toho docílíte raz dva.

Žádost o potvrzení o přečtení

Chcete-li zjistit, kdy si adresát otevřel e-mail, který jste odeslali, můžete si vyžádat potvrzení o přečtení. Dostanete ho e-mailem, který vás informuje o datu a čase otevření vaší zprávy. Je třeba si však uvědomit dvě věci. Za prvé příjemce e-mailu tuto informaci může zakázat odeslat a za druhé ji nemusí považovat za korektní.

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 11 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel proslulý chemik Josef Michl, patřil k nejcitovanějším českým vědcům

v diskusi je 7 příspěvků

13. května 2024  18:02,  aktualizováno  19:21

Ve věku 85 let v pondělí zemřel český chemik Josef Michl. Informoval o tom Ústav organické chemie a...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi jsou 2 příspěvky

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

HBO MAX se v noci proměnil v MAX. Nabídne víc obsahu za víc peněz

v diskusi je 22 příspěvků

21. května 2024  9:54

Služba videa na přání HBO MAX se v noci z pondělí na úterý proměnila ve službu MAX. S novou...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 12 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Americké bombardéry, kterým se „nepoštěstilo“ shodit bomby na nepřítele

v diskusi nejsou příspěvky

21. května 2024

Největším letounem z období druhé světové války se stal prototyp XB-19. Na něj a další zajímavé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....