Eskalátorový tunel je osazen 42 obrazovkami.

Eskalátorový tunel je osazen 42 obrazovkami. | foto: JCDecaux

Smlouva mezi DPP a Rencarem má další trhliny. Soud ji označil za neplatnou

  • 1
Smlouva Pražského dopravního podniku a společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux ohledně reklamy na MHD je opět terčem kritiky. Zatímco městská firma a Rencar se soudí o to, zdali dokument z roku 1997 platí, odůvodnění z rozsudku ve sporu Rencar a konkurenční euroAWK říká, že smlouva je neplatná pro neurčitost předmětu nájmu. Rencar tento nález rozporuje. Smlouva má přitom platnost do roku 2031.

„Rencar je naopak o platnosti smlouvy s Pražským dopravní podnikem (DPP) přesvědčen,“ řekl serveru iDNES.cz mediální zástupce Rencaru Jiří Chojka. Podle něj soud uznal smlouvu jako rámcovou a nejasnosti odstranily dodatek podepsaný v roce 2001. Rencar dále uvedl, že DPP smlouvu roky plnil, takže musel uznávat její platnost.

Soud ve věci žaloby Rencar na konkurenční firmu euroAWK, které DPP pronajal reklamní plochy v metru, dospěl k závěru, že smlouva o pronájmu ploch pro reklamní činnost je smlouvou rámcovou. Posoudil ji jako neplatnou pro neurčitost předmětu nájmu, píše se v odůvodnění rozhodnutí vrchního soudu, které potvrdilo dřívější rozsudek městského soudu. Redakce iDNES.cz má dokument z roku 2009 k dispozici.

Platí - neplatí

DPP o rozsudku věděl. Podle tiskového mluvčí Daniela Šabíka nicméně nejde o rozhodnutí přímo ve věci platnosti smlouvy. Vzhledem k tomu, že se nejednalo o pravomocné rozhodnutí, není podle něj právně vymahatelné. Dopravní podnik se přitom s Rencarem několikátým rokem soudí a snaží se ze smlouvy vyvázat. 

„Byli bychom samozřejmě moc rádi, kdyby právně vymahatelná byla. Abychom mohli přistoupit k exekuci Rencaru z reklamních prostor DPP, potřebujeme mít pravomocný rozsudek ve výrokové části rozsudku, že Rencar má prostory vyklidit,“ řekl serveru iDNES.cz Šabík.

Podle advokáta Karla Vlčka by soud obecně v případě, kdy se jedná o neplatnost jedné a té samé smlouvy, měl přihlédnout k předchozímu rozhodnutí. „Pokud bychom se bavili o stejné smlouvě, tak pak je nepochybné, že soud by vycházel z předchozího pravomocného rozhodnutí, které by konstatovalo jeho neplatnost,“ řekl Vlček. Za koncesní a neplatnou smlouvu v minulosti označil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Dle znaleckého posudku činí tržní nájemné za reklamní plochy využívané společností Rencar více než 100 milionu korun, nicméně společnost Rencar odvádí dopravnímu podniku 45 až 55 milionů korun,“ uvedla Šabíkova kolegyně Aneta Řehková. O nevýhodnosti smlouvy jsou přesvědčeni i pražští opoziční zastupitelé Patrik Nacher (ANO) a Tomáš Portlík (ODS). Oba v médiích uvedli, že by město mohlo na reklamě získávat větší finanční prostředky.

Mluvčí společnosti Rencar Chvojka naopak uvedl, že smlouva je pro Dopravní podnik výhodná. Město Praha má podle něj i podíl na hospodaření společnosti, protože v ní drží 28procentní podíl. Rencar nicméně městské firmě nyní dividendu neodvádí, protože s DPP probíhá soud.

Soud, který trvá již tři roky

Aktuální spor DPP a Rencar začal v roce 2016. Točí se kolem smlouvy z roku 1997, která měla platit do roku 2031 a zahrnuje pronájem desítek tisíc reklamních nosičů na dopravních prostředcích, v metru nebo na zastávkách. Podnik ji vypověděl v roce 2016 poté, co ji vedení DPP a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou. DPP zároveň zpětně napadl její platnost.

Soud se naposledy otázkou platnosti smlouvy zabýval v květnu, další jednání by mělo být na podzim. Dopravní podnik argumentoval posudkem, podle kterého by měl za pronájem ploch pro reklamní činnosti dostávat výrazně více než stávajících necelých 50 milionů Kč ročně. Na trhu by podle zástupců podniku bylo možné dosáhnout i dvojnásobné částky. Soudy nedávno pravomocně zamítly další žalobu Rencar, ve které se firma bránila právě tvrzení podniku, že mu platí nízký nájem.

DPP už část ploch po napadené výpovědi smlouvy pronajal na základě tendru skupině BigBoard. Rencar se sice výsledku tendru bránil soudně, ale neuspěl. Obvodní soud pro Prahu 1 řeší JCDecaux a jejího technického ředitele Tomáše Tenzera také v souvislosti s údajným zvýhodněním při zakázce na pronájem ploch v metru.

Skupina JCDecaux, pod kterou Rencar spadá, na základě jiné smlouvy s městem z roku 1994 provozuje většinu přístřešků MHD v metropoli. Minulé vedení magistrátu označilo podmínky za nevýhodné a schválilo, že smlouvu nebude prodlužovat, na což současné vedení navázalo a připravuje tendr na provozovatele přístřešků.

Rencar a dopravní podnik

  • Rencar podepsal smlouvu s dopravním podnikem v roce 1997. Má celkem devět dodatků a končit by měla v roce 2031.
  • Za běžnou reklamu v MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2017 společnost pracovala s tržbami 237 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 24 milionů.
  • JCDecaux má i smlouvu na provozování přístřešků MHD s magistrátem. Tu minulé vedení Prahy označilo za nevýhodnou a schválilo její neprodloužení po roce 2021, kdy vyprší.
  • Obvodní soud pro Prahu 9 bude o smlouvě na reklamu opět rozhodovat v září.
,