Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové přejezdy za 40 milionů trať na Svitavsku vylepší, ale nezrychlí

  11:11
Trať mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami se dočká modernizace železničních přejezdů. Na to, aby se vrátil život do málo používané části železnice za Čachnovem, to však stačit nebude. Vlaky tam musí jezdit příliš pomalu a ani nové přejezdy to nezmění.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Bezpečnější bude cesta pro řidiče na hlavním tahu I/34 mezi Hlinskem a Svitavami, kde přejezdy na trati mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami doplní závory.

Modernizace za desítky milionů korun však žádné zrychlení vlaků, které by zatraktivnilo celou trať, nepřinese. Nedaří se totiž urychlit rušení nevyužívaných přejezdů, kterých je na trati téměř sto.

V Pardubickém kraji snad není přímější silnice první třídy než ta mezi Hlinskem a Svitavami. A má ještě jednu zvláštnost - šestice železničních přejezdů u Krouny, Borové, Poličky a Svitav je zabezpečena jen světly.

To se však letos změní. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je doplní o nové závory, které mají hlavně zvýšit bezpečnost na silnici, kterou si někteří řidiči pletou se závodní dráhou. Závory nebudou jediným opatřením zvyšující bezpečnost.

„V obvodu dotčených přejezdů bude navíc umístěn kamerový systém, a to vždy dvě kamery na dvou sloupech napojené do tras zabezpečovací kabelizace. Pro napájení kamerového systému bude rekonstruováno také napájení nízkého napětí u přejezdu. Celkové náklady dosáhnou 33 milionů korun,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Další dva přejezdy ve Skutči se dočkají lepšího zabezpečení v příštím roce. Investice do osmi přejezdů tak vyjde na více než 40 milionů korun.

Trať pro turisty, na něž se ovšem stále čeká

V minulosti zčásti modernizovaná trať je dnes využívaná hlavně na Svitavsku mezi Pustou Kamenicí a Svitavami, protože provoz před sedmi lety v úseku Čachnov – Žďárec u Skutče zařízla při optimalizaci veřejné dopravy kraji zřízená organizace Oredo.

Dnes tu jezdí v týdnu jen několik málo poloprázdných vlaků a o něco více rekreačních spojů o víkendu. Přitom podle spolku Poličská lokálka, který loni a předloni organizoval na trati oslavy 120. výročí zahájení provozu, má místní lokálka na víc. Vlak by ale musel jezdit rychleji, což bez dalších investic nepůjde.

„Zrychlení dopravy není možné bez stavebních úprav a zabezpečení přejezdů. Problémem na této dráze jsou zejména přejezdy. Přes mnoho přejezdů je pomalá jízda, vlaky přes ně musí zbytečně zpomalovat a brzdit. Na trati dlouhé 52,8 kilometru je 99 přejezdů, což znamená dva přejezdy na kilometr. Pouze deset z nich je zabezpečeno výstražným zařízením, z toho pouze čtyři mají závory,“ řekl předseda spolku Poličská lokálka Josef Vendolský před časem na veřejné přednášce k historii a možné budoucnosti trati.

Podle předsedy spolku je extrémem úsek mezi zastávkami Oldřiš a Borová zastávka, kde na úseku o délce 1,1 kilometru je deset přejezdů, přes pět z nich je zavedena pomalá jízda.

„To znamená, že přejezd je každých 120 metrů,“ poukázal Josef Vendolský na současnou neefektivitu tratě. Ještě víc o šnečím tempu vlaků vypovídá pohled do jízdního řádu. Pětikilometrový úsek mezi Borovou a Sádkem vlak zdolává dlouhých devět minut.

Aby mohly vlaky zrychlit, muselo by být zrušeno nebo modernizováno daleko víc přejezdů. SŽDC se letos podařilo na trati vyjednat zrušení pouze čtyř nevyužívaných přejezdů. Tam, kde jich je nejvíc, se budou vlaky dál ploužit.

„V oblasti Borové bude zrušen pouze jeden. Zákonné úpravy v této oblasti jsou nastaveny tak, že se zrušením přejezdů musí souhlasit všichni dotčení, to znamená místní samospráva a majitelé pozemků. U ostatních přejezdů bohužel s výše uvedenými subjekty nebylo dosaženo shody,“ zdůvodnil pomalé rušení přejezdů mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Starostové obcí by si přáli oživit provoz na trati dlouhé třiapadesát kilometrů. Soudí, že by jim však musel pomoci kraj. „Kraj, jehož rozpočet není malý a je objednavatelem veřejné dopravy, by v tom měl mít dominantní roli. Města i obce by mohly dofinancovat zbytek,“ uvedl starosta Květné Petr Škvařil.

Vedle navrácení pravidelných vlaků s návazností na plynulé přestupy ve Žďárci a Svitavách by trať měla těžit hlavně z turistického potenciálu, který má přes léto i zimu. Vizí jsou i výletní vlaky. 

  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  18:22

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  18:22

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Kaplička se stěhovala o dva kilometry, vázy a křížek v ní dělaly vodováhu

8. května 2024  16:23

Takřka šest hodin trvalo stěhování kapličky od silnice I/36 u Horních Ředic na Pardubicku na nové...

Nejstarší studna i šperky. Výstava ukáže, co našli archeologové pod silnicemi

8. května 2024  9:22

Východočeské muzeum v Pardubicích zahajuje na zámku výstavu nazvanou Exit 91 / Vykopávky. Číslovka...

Pavlát míří do Finska. V bráně Ilvesu Tampere nahradí Málka

7. května 2024  18:16

Brankář Dominik Pavlát bude v příští sezoně působit v hokejovém týmu Ilves Tampere ve Finsku. V...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...