Pan Roman (redakce zná celé jeho jméno) je věrným zákazníkem jednoho mobilního operátora přes třicet let. „Pamatuji si ještě doby, kdy jsem za telefon platil měsíčně kolem dvou tisíc, naštěstí od té doby volání výrazně zlevnilo,“ vzpomíná.
Obchodní podmínky, smlouvy i tarify se v průběhu let aktualizovaly, a zhruba před rokem se zákazníkovi dokonce podařilo domluvit slevu. Za neomezené volání a 2 GB dat platil zhruba 350 Kč. Před pár dny mu ale přišla zpráva, že tarify se budou měnit. „V rámci vylepšení naší nabídky jsme pro vás připravili nové tarify s novými cenami, na jeden z nich vás převedeme 17. 12. 2022. Zajímá vás, jaké benefity získáte a jaká bude cena?“ stálo v SMS od operátora.
To pana Romana samozřejmě zajímalo, a tak operátorovi telefonoval. Převedou ho na tarif za 585 Kč, ale prý je to pro něj výhodné, protože získá větší objem dat.
„Z mého vyúčtování snad musí vidět, že ani stávající data nevyčerpám. Nevidím nikde slibovaný benefit, to je jen a jen zdražení,“ rozhořčuje se pan Roman. „Jsem povinen tuto nabídku akceptovat? A není to náhodou klamavá reklama?“ ptá se čtenář iDNES.cz
Se změnou tarifu nemusíte souhlasit
Desítky podobných dotazů řeší i poradenská linka spotřebitelské organizace dTest. Podle zákona o elektronických komunikacích má operátor na zrušení tarifu nebo jeho změnu právo. Možnost takové změny a její rozsah musí být ve smlouvě sjednány. Zákazník má oproti tomu právo změnu neakceptovat a bezplatně vypovědět závazek ze smlouvy.
„Pokud dochází k převodu na nový tarif, měl by odpovídat potřebám zákazníka, buď těm skutečným, jakými je např. čerpání dat nebo minut volání, nebo tarifu, který měl dříve,“ podotýká ředitelka dTestu Eduarda Hekšová a dodává: „Není možné spotřebitele převést na tarif, který by byl dražší, byť s neomezenými daty, když je zákazník třeba vůbec nevyužívá a telefon má pouze na volání, pokud je v nabídce tarif tomuto zákazníkovi bližší.“
Operátor musí splnit i některé další podmínky. „Musí v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem informovat účastníka o veškerých změnách smluvních podmínek nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy,“ říká Tereza Meravá z Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).
Jednoduše řečeno, písemně musíte obdržet veškeré informace o datu změny, novém tarifu a jeho ceně. Zároveň vás poskytovatel služby musí informovat o vašem právu bezplatně smlouvu vypovědět. Jestliže svou informační povinnost nesplní, pak je jakákoli ohlášení změna neúčinná.
Dotovaný telefon je třeba doplatit
Trochu jiná situace nastává ale například u dotovaného telefonu, v takovém případě má operátor právo na úhradu. Cena však nesmí být vyšší, než poměrná část hodnoty tohoto zařízení dohodnutá v okamžiku uzavření smlouvy nebo části ceny za služby, kterou zbývá uhradit do zániku závazku ze smlouvy, podle toho, která z těchto částek je nižší.
„Pokud jste například k tarifu bezplatně obdrželi telefon za 12 000 korun a v době, kdy poskytovatel služby mění tarif a vy tuto změnu neakceptujete, zbývá ještě 7 měsíců závazku, jeho cena se musí rozpočítat do celkové délky závazku, např. 24 měsíců. Cena vychází na 500 Kč měsíčně, zaplatíte tedy 7 x 500 Kč, pokud jste platili paušál vyšší než 500 Kč, nebo zbývající paušál, pokud by tato částka byla nižší,“ vypočítává Tereza Meravá.
Pokud máte jakékoliv nejasnosti ohledně ukončení tarifu a jeho změny na jiný, můžete se obrátit na ČTÚ s dotazem, stížností či prostřednictvím námitkového řízení. Úřad nedisponuje zákonnou pravomocí jednostrannou změnu smlouvy neumožnit, zakázat či zneplatnit, v případě nedodržení informační povinnosti může ale například uložit pokutu.
Jak na změnu operátora (Zdroj: ČTÚ)
- V případě, že chcete změnit operátora, stačí nového (přejímajícího) poskytovatele služby požádat o zajištění přenesení telefonního čísla.
- V žádosti mimo základních identifikačních údajů uveďte OKU kód a den, ke kterému má přenos telefonního čísla proběhnout.
- OKU kód (ověřovací kód účastníka) jsou poskytovatelé povinni uvádět v účastnické smlouvě.
- Po poskytnutí tohoto kódu novému (přejímajícímu) poskytovateli již není nutné komunikovat se stávajícím poskytovatelem služeb, nový poskytovatel se o přenos telefonního čísla postará, tzn. zajistí úkony potřebné k přenesení telefonního čísla a následně účastníka informuje o dni, ke kterému přenos telefonního čísla proběhne a který je zároveň dnem ukončení smluvního vztahu s opouštěným poskytovatelem služby.