Alza.cz uzavřela loňský rok podle předběžných výsledků s obratem ve výši 44,98 miliard korun. To představuje 20procentní meziroční růst, kdy e-shop zvýšil svůj celkový obrat za všechny trhy o 7,6 miliardy korun.
„Celý rok jsme se v souladu s naší misí soustředili na to, abychom ještě více zkvalitnili prozákaznické služby, a to ve všech oblastech našeho působení,“ říká Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva společnosti.
Znamenalo to také růst interních týmů, a to jak jejich rozšíření, tak vzdělávání a rozvoj stávajících zaměstnanců. Jejich počet v loňském roce dosáhl díky 800 nováčků téměř čtyř tisíc. Právě možnost osobního růstu a zapojení do inovativních projektů podložená stabilitou společnosti patří mezi důvody, které každoročně vedou k jejímu umístění na předních místech v zaměstnavatelských průzkumech.
V České republice Alza v uplynulém roce zaznamenala růst obratu o 18 procent, to byl podle místopředsedy představenstva firmy Petra Beny nejlepší výsledek za posledních pět let. Na Slovensku si meziročně polepšila o 23 procent, v Maďarsku a Rakousku o 28 procent a v Německu byl růst dvojnásobný, 206 procent.
Fotogalerie |
Společnost působí také na francouzském a britském trhu. „Nějaký obrat jsme ztratili ve Velké Británii, kdy nás malinko rozhodil brexit a kdy jsme dlouho hledali cestu, než jsme znovu začali dodávat. Prvních šest měsíců jsme sice měli web, ale nešlo objednávat,“ řekl místopředsedy představenstva Alzy Petra Bena. Doplnil, že s výsledky ve všech zemích jsou ale spokojení, protože v každé zemi byl růst společnosti rychlejší než na celém internetovém trhu v daném státě.
Rozšíření na nový zahraniční trh společnost v letošním roce neplánuje. V Maďarsku chce ale ve třetím kvartále letošního roku otevřít logistické centrum. Do Rakouska a Německa plánuje letos vstoupit i fyzicky, podrobnosti ale zatím firma nechce zveřejňovat. „Další země bychom mohli otevřít ze začátku nebo v první polovině příštího roku,“ uvedl Bena.
Rekordy roku
Za loňský rok překonalo 19 zbožových segmentů Alzy miliardový obrat. Nově se mezi ně zařadily PC sestavy, monitory a privátní značky Alza. Obrat sekce gamingu překonal čtyři miliardy. Společně s malými domácími spotřebiči, mobilními telefony, notebooky a příslušenstvím tak patří mezi obratově největší segmenty.
Firmy loni investovaly do reklamy 119 miliard, nejvíc zaplatila Alza |
Segmenty s nejrychlejším tempem růstu byly auto-moto, kancelářské potřeby, konzole a hry, PC sestavy, sortiment pro domácí mazlíčky a chytrá domácnost. Mezi nejprodávanější druhy zboží se probojovaly knihy a LEGO, první desítka tak již není čistě doménou elektroniky a IT. Čtyři z deseti nejprodávanějších položek loňského roku pak tvoří různé druhy respirátorů, těch se loni v Alze prodalo společně s rouškami 4,3 milionu kusů.
Nejvyšší denní obrat e-shop loni zaznamenal 13. prosince, kdy zpracoval 130 tisíc objednávek ve výši 315 milionů korun. Během vánoční špičky, která loni trvala dva týdny, Alza sedmkrát překonala denní obratový rekord z roku 2020 a zpracovala více než 1,5 milionu objednávek v hodnotě atakující 4 miliardy korun.