Registrace nových aut za celý rok stouply o 9,3 %, za celý rok si tak Evropané koupili 13,713 milionu aut. Vyplývá to z dat, které zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
Automobilky však přesto nejsou spokojené: upozorňují, že aut se prodává stejně jako v roce 2010, tedy těsně po krizi. „Jinými slovy, trend je pozitivní. Ale v absolutních číslech zůstávají objemy prodaných aut nízké,“ uvedla ACEA ve svém prohlášení.
Na rostoucím trhu se loni dařilo prakticky všem značkám, pokles vykázaly jen značky, které buď z trhu odchází, nebo nejsou objemově významné: Chevrolet, Alfa Romeo, DS a Honda. Právě posledně jmenovaná značka je přitom výjimkou z jiného trendu: velkého růstu japonských značek.
Jejich tržní podíl stoupl loni na 12,8 %, největší skok zaznamenaly Mitsubishi, Mazda a Nissan. Nad průměr trhu rostly i další asijské značky: Hyundai přidal 16,3 %, Indy vlastněný Jaguar Land Rover více než čtvrtinu.
Velké oživení zažívají i prémiové značky. Kromě Jaguaru posílily nad průměr trhu BMW či Mercedes, Porsche za rok přidalo přes 25 procent. Naopak pomaleji než trh roste Audi. To však v segmentu prémiových značek v Evropě v absolutních prodejích stále vede.
značka | počet registrovaných vozů | meziroční změna (%) |
---|---|---|
Volkswagen | 1 727 094 | 6,2 |
Ford | 1 020 875 | 8,6 |
Renault | 975 450 | 11,2 |
Opel/Vauxhall | 942 128 | 6,3 |
Peugeot | 856 091 | 8,9 |
Audi | 767 173 | 5,7 |
BMW | 748 176 | 10,5 |
Mercedes | 737 278 | 13,0 |
Škoda Auto | 617 636 | 6,1 |
Toyota | 565 317 | 5,8 |
registrace nových aut EU+EFTA, zdroj: ACEA |
Aféra s dieselovými motory nepoznamenala příliš prodeje koncernu Volkswagen, jejich odbyt však rostl v posledních měsících pomaleji než celý trh. I proto se podíl všech značek VW dostal loni pod 25 % všech prodejů. Tržní podíl v Evropě klesl i Škodě, v prosinci se dostal pod čtyři procenta. I tak je ale Škoda stále v první desítce nejprodávanějších značek.
V absolutních prodejích podle počtu registrovaných aut narostl nejvíce Volkswagen, v procentním vyjádření pak Jeep patřící pod FiatChrysler. Jeho prodeje poskočily o 113 procent, předstihl tak své sesterské značky Lancia či Alfa Romeo.