Pokaždé, když na jedné ze dvou ranvejí ruzyňského letiště přistane letadlo nebo z ní naopak vzlétne, každý ze čtrnácti manažerů Letiště Praha si může představit v průměru zhruba 43 korun ve své kapse.
Takovou částku získáte, když vydělíte objem mzdových nákladů na 14 vrcholových manažerů letiště za loňský rok počtem pohybů letadel na Ruzyni.
Hospodářské výsledky státního Letiště Praha se sice za poslední dobu nijak zásadně nezlepšily, jejich šéfům však příjmy během vedení firmy stouply na dvojnásobek. MF DNES zjistila čerstvé údaje o platech z výroční zprávy, kterou letiště už ani nepublikuje na svých webových stránkách, ale jen posílá do obchodního rejstříku.
Průměrné mzdové náklady na každého ze čtrnácti členů vedení státem vlastněné akciové společnosti loni dosáhly 594 tisíc korun za měsíc. Šéf Letiště Praha Miroslav Dvořák sám uvedl, že nemá více než půl milionu za měsíc.
Sto milionů pro čtrnáct lidí
Výrazný podíl na průměrných mzdových nákladech mají odměny – ty dosáhly 330 tisíc korun na každého člena vedení.
Celková suma, kterou 14 manažerů inkasovalo, dosáhla 100 milionů korun. Pro srovnání: o tři roky dříve, než tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček vyměnil generální ředitelku Hanu Černochovou za Miroslava Dvořáka, měl tehdy ještě státní podnik Správa Letiště Praha celkem třináct členů vedení, kteří společnost stáli na mzdách a odměnách 40 milionů. Už za Černochové však platy prudce rostly: ještě v roce 2004 bylo manažerů jen devět a dostali celkem 11 milionů korun.
Podle mluvčí letiště Michaely Lagronové odpovídá odměňování vedení výši aktiv firmy v objemu zhruba 40 miliard korun. Letiště si podle ní udrželo vysokou ziskovost i v době finanční krize.
"Důkazem dobrého řízení je i fakt, že se vedení podařilo i přes dopad krize utlumit výpadek počtu cestujících. Úroveň platů obecně vždy závisí na riziku a zodpovědnosti, které na sebe bere vedení každé firmy," uvedla Lagronová. Loňské odměny podle mluvčí souvisí s rekordními výsledky roku 2008, avšak byly vyplaceny až v následujícím roce, tedy roku 2009.
Průměrná výše příjmů na člena vedení za loňský rok je dokonce vyšší než půlmilionová mzda, kterou uvádí šéf letiště Miroslav Dvořák. "Je to způsobené změnami ve vedení, dva lidé odešli a dostali půlroční odstupné," vysvětlil na dotaz MF DNES. I kdyby však tito lidé měli stejnou mzdu jako Dvořák, nesnížilo by celkem 12 mezd náklady na vedení o více než šest milionů.
Ministerstvo financí, které vykonává v Letišti Praha akcionářská práva, se k vysvětlování prudkého růstu příjmů manažerů příliš nemělo. Náměstek ministra Jiří Kubínek, který je v dozorčí radě letiště od roku 2005, na dotazy během dvou dnů neodpověděl.
Personalista: není to normální
Vysoký růst platů vedení během tří let není podle Jana Bubeníka z personální společnosti Bubeník Partners rozhodně standardní. "Je to ovšem otázka na dozorčí radu a na vlastníka, na co byla navázána výše odměn," upozorňuje Bubeník.
Dodává, že v případě miliardových odměn z akciových programů pro vedení ČEZ šlo v minulosti rovněž o neadekvátní formu odměňování, na rozdíl od letiště však bylo jasné, z čeho nárok vyplynul. U letiště to zřejmé není. "Výši odměn prověříme," uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Bližší zkoumání hospodaření Letiště Praha přitom ukazuje, že firma na tom nějak závratně lépe než v roce 2006 není. Zisk sice do roku 2008 postupně rostl, loni však byl nižší než v roce 2006. Zajímavý je i úbytek peněz na účtech: ještě na konci roku 2006 měl státní podnik na účtech v bankách 3,6 miliardy, loni na konci roku už jen 684 milionů korun.
Podnik však za Dvořáka, který přišel v červnu 2007, nakoupil pozemky pro budoucí ranvej a také nemovitosti od ČSA, které tak zachránil od krachu. Dvořák však za svoji dvojroli – působí současně jako prezident ČSA – bere jen jeden plat od letiště. Za ČSA podle svého vyjádření nedostává ani korunu.