Nová povinnost se nelíbí aerolinkám a spekulovalo se už o tom, že by opatření mohlo zvýšit ceny letenek.
"Vyčíslení konkrétních dopadů této novely není v tuto chvíli možné, spekulovat o nich by bylo předčasné. Obecně lze ale konstatovat, že nutnost obstarávat emisní povolenky na každý let k navýšení nákladů všech leteckých společností zcela logicky povede," sdělil iDNES.cz Petr Podzimek z oddělení komunikace Českých aerolinií.
Prezident Klaus zákon vetoval v polovině dubna. Nesouhlasí obecně s obchodováním s povolenkami a v druhé řadě mu vadilo jejich zavedení v době krize. Na stranu Klause se dnes ve Sněmovně postavil poslanec Strany zelených Martin Bursík, který ale vycházel z jiných argumentů.
"Samotné začlenění letecké dopravy do systému emisního obchodování je v pořádku, v tom se prezident mýlí. K zákonu byl ale v průběhu projednávání přilepen paragraf upravující obchody s povolenkami pro energetické společnosti," vyzýval Bursík poslance, aby pro zákon nehlasovali.
Úlevy energetickým firmám
Přílepek zmírňuje pravidla pro přidělování bezplatných emisních povolenek elektrárenským a teplárenským firmám. ČEZ a další firmy tak dostanou větší objem povolenek zdarma.
"Bývalý ministr Martin Říman vykonával objednávku Martina Romana (šéf ČEZ)," rozčiloval se Bursík, podle něj úleva energetickým firmám stát připraví za osm let do roku 2020 o 70 miliard korun.
"Paroubek slibuje voličům, že z dividend ČEZ poskytne 13. důchody. Ale stejná politická strana bude hlasovat pro vyvedení budoucích příjmů státu o dva řády vyšším," předjímal Bursík před hlasováním v naději, že ČSSD nakonec zákon nepodpoří. Sociální demokraty ale nepřesvědčil.