Odborníci na reklamu však vládě už dopředu doporučují, aby svůj nápad s reklamními esemeskami včas opustila. "Nebylo by to účinné. Vždyť ani v klasické reklamě se u nás posílání SMS zpráv zákazníkům nevyužívá.
Jako účinný se zatím ukázal jen obrácený postup, kdy lidé sami posílají mobilními telefony odpovědi do různých obchodních anket a spotřebitelských soutěží. I to ale funguje jen u zboží, jako jsou sladkosti nebo nápoje," říká Pavel Marek z reklamní agentury Marco. Zdrženlivě se k nasazení textových zpráv v kampani o EU staví i prezident Asociace reklamních agentur Pavel Brabec.
"O účinku takových zpráv bych pochyboval a navíc tu je obrovské riziko, že lidé budou nevyžádané zprávy považovat za obtěžování." Podle ředitelky odboru komunikační strategie ministerstva zahraničí Jany Adamcové jsou úvahy o využití SMS zpráv jen první nápad, který zatím nikdo dál nerozpracoval.
" Možná bychom posílali informační text, který by lidem připomněl včas termín referenda. Nic konkrétního ale v tuto chvíli připravené není," sdělila Adamcová. Zároveň přiznává, že k opatrnému postupu vedou vládu i obavy, že by textové zprávy mohly adresáty obtěžovat.
Jak může takový politický vpád do soukromí lidi popudit, zažila loni před parlamentními volbami ODS. Telefonovala lidem domů a do sluchátka jim pouštěla nahraný projev Václava Klause.
Ten nešel nijak vypnout a lidem téměř jednu minutu blokoval telefonní linku.
Neodbytné telefonáty pak řada členů označila za jeden z důvodů volební porážky. "Kdo vymyslel krávovinu s tím telefonem?" křičel na tehdejším jednání vedení strany hluboký mužský hlas, který byl u sídla ODS slyšet až na ulici.
Pokud by se přes varování reklamních odborníků i zkušenost ODS vláda k rozesílání SMS zpráv odhodlala, nestojí jejímu nápadu v cestě žádná vážná překážka. Stačí, aby se s mobilními operátory dohodla na tom, že oni svým klientům rozešlou domluvený text. Zákon na ochranu osobních údajů takové využití databáze telefonních čísel umožňuje.