K obratu ve výši 2,216 miliardy korun napomohlo řetězci IKEA 1,822 milionu zákazníků. Každý z nich utratil v některém ze tří obchodních domů v průměru 1216 korun, což je asi o devět procent méně, než v roce předchozím.
„Není to však tím, že by lidé nakupovali méně, ale kvůli poklesu cen. Ty jsme v uplynulém roce snížili o 7,2 procenta,“ říká obchodní ředitel české pobočky Dragan Skaluševič.
Ačkoli globální ekonomické zpomalení tuzemské prodejny přímo nepostihlo, odrazilo se v plánech pro začínající fiskální rok končící v srpnu 2003. IKEA v Česku očekává přírůstek obratu okolo sedmi procent a zhruba stejný vývoj i u počtu návštěvníků a zákazníků.
V České republice spolupracuje IKEA také se zhruba 40 dodavateli, od nichž ve finančním roce 2001/2002 nakoupila zboží za 4,3 miliardy korun. Zboží míří do celé sítě obchodních domů, jen přibližně desetina výrobků, jako například pohovky, zůstává pouze v českých prodejnách.
Hospodaření IKEA ČR v roce 2001/02 | ||
---|---|---|
Meziroční změna | ||
Obrat (v tis. Kč) | 2 216 000 | +25,7 % |
Návštěvníci | 3 478 000 | +58,0% |
Zákazníci | 1 822 000 | +38,1% |
Prodej na zákazníka (v Kč) | 1 216 | -8,9% |
Dodávky z Česka se zaměřují především na velkoplošný nábytek v dýze a laminu, pohovky a textilie, plast a kov. „Každou zemi mapujeme z hlediska toho, jaké výrobky se tam dají pořídit nejvýhodněji a nejlevněji, proto zde nakupujeme právě třeba plasty nebo sklo,“ dodává Skaluševič.
Celosvětově v uplynulém hospodářském roce utržila IKEA 10,4 miliardy eur. Nejvíce se na tomto výkonu podílelo Německo, USA, Británie a Francie, které dohromady tvoří přes polovinu celkového obratu.