Ceny klesají. Díky silné koruně

  • 4
Chce-li si Čech letos užít silného kurzu koruny, nemusí se ani vydávat na cestu do zahraničí. Stačí zajít do obchodu. Spokojen přitom nemusí být jen zákazník, ale i obchodník, kterému část úspor z pohybu kurzu většinou zůstane v kapse. Teoreticky by letos měli zlevňovat prodejci dovážející zboží jak za dolary, tak za eura.

Vůči euru je dnes koruna silnější o deset procent, vůči americké měně dokonce o pětinu. Ekonomové odhadují, že toto zpevnění kurzu ubralo z inflace asi procento.

K nejmarkantnějšímu a také nejrychlejšímu zlevnění, které šlo v závěsu za poklesem kurzu, došlo na benzinových pumpách, kde stál litr Naturalu 95 letos v červnu v průměru o pět korun méně než loni. V tomto případě však působí i nižší cena ropy na světových trzích.

Po benzinu se pro dovoz výhodný kurz promítá hlavně do cen počítačů a spotřební elektroniky, která do českých obchodů proudí převážně ze zahraničí. "Rychleji zareagoval jako vždy trh s počítači, které mnohem rychleji stárnou a nelze je mít na skladě," říká šéf Datartu Pavel Sláma.

Nicméně krátkodobé změny kurzu se do jejich cen hned nepromítají. "Prodáváme za to, za co jsme nakoupili, a nepřeceňujeme celý sklad," říká Tomáš Kudweis, marketingový manažer počítačové firmy ProCa. Letos jsou podle něj ceny počítačů zhruba o deset procent nižší než loni. Částečně jde ale i o důsledek levnějších součástek pro počítače, jejichž cena jde dolů s tím, jak zastarávají.

K poklesu cen došlo i u spotřební elektroniky. "Asi nejvíce se cena hnula třeba u DVD přehrávačů, kterých se letos oproti předchozím letům prodalo v Česku mnohem více, a prodejci tak mohli snížit cenu," dodává Sláma.

Trochu odlišná je situace u obchodníků s oděvy či kosmetikou. V této oblasti hraje mnohem větší roli značka a politika firmy. Obecně platí, že luxusní značky se do žádných slev pro zákazníky neženou. "Vzhledem k tomu, že kurz koruny k euru není dlouhodobě stabilizován, nemá vliv na změnu cen našich výrobků," říká obchodní ředitelka kosmetické firmy Yves Rocher Alená Záhorská.

Přímočařejší je finanční ředitelka Estée Lauder Barbora Beránková. "Pro nás je to jenom dobře, že koruna posiluje, protože na tom vyděláváme. Bohužel nezlevňujeme, to není ve filozofii naší firmy," říká. Ostatní obchodníci už tak otevření nejsou.

To, že si díky kurzu mohou vylepšit své hospodaření, však dokazují i meziroční porovnání cen, jejichž pokles jen zřídka odpovídá míře zpevnění kurzu. Důkazem jsou i poskytované slevy. "Na slevy si musí obchodník vydělat," říká člen představenstva Svazu obchodu Ladislav Šípek.

Ani pumpař ani prodejce počítačů poslední generace však nežije ve vzduchoprázdnu a kurz koruny je pouze jedním z faktorů, které se promítají do konečné ceny výrobku na pultě. "Posílení koruny se nejvíce projevuje v odvětvích, ve kterých panuje silná konkurence," říká analytik Raiffeisenbank Ivo Nejdl.

Takovým příkladem jsou třeba auta, kde nabízejí prodejci nerůznější slevy a předhání se v akcích na jednotlivé modely. Naopak tam, kde má nějaká firma na určité zboží monopol, nemusí na zákazníka příliš hledět.

Čím větší obchodník, tím má v konkurenčním boji větší šanci na vítězství. "Hlavně velcí obchodníci mají díky silnějšímu kurzu prostor jít s cenou dolů," říká Šípek. Menší obchodníci jsou na tom hůře. Jejich silnější rivalové nakupují ve větších objemech, a proto od dodavatelů získávají příznivější ceny.

"Mohou si také díky prodanému objemu dovolit nižší marže, a tím i ceny pro zákazníky," dodal Šípek. V průměru si obchodník přidává k velkoobchodní ceně zboží dvacet procent, u luxusních výrobků však není výjimkou sto procent.

Dík tvrdší koruně zlevnil benzin, ale na podzim možná zase zdraží
Kouzlo pevné koruny může pravidelně okusit každý, kdo jezdí autem a platí letos méně za benzin. Litr Naturalu je letos skoro o šest korun levnější než loni, a to hlavně díky silné koruně. Ropa pro výrobu benzinu se totiž nakupuje za dolary a ty jsou nyní levnější.

Jen za červenec, navzdory vrcholící motoristické sezóně, litr Naturalu v Česku zlevnil o čtyřicet haléřů. Vyplývá to z průzkumů společnosti CCS, která sleduje skrze své platební terminály vývoj cen na pumpách po celé republice.

Pumpaři však začínají přemýšlet o tom, jak současné situace využít a v druhé polovině roku zvednout marže. Loni totiž velké sítě čerpacích stanic, jako Benzina nebo Shell, vykázaly nezvykle vysoké zisky. Důvodem byly vysoké marže v druhé polovině roku, kdy pumpy až s velkým zpožděním promítly do cen snížení cen ropy.

V současné době už pumpám na maržích tolik nezbývá, takže mají-li ukázat stejné výsledky jako loni, v druhé polovině roku mohou chtít zatlačit cenu výš.

"Letos jsou ziskové marže pod naším očekáváním," uvedl šéf čerpacích sítí Aral v České republice Pavel Švácha. Na podzim očekává "mírný nárůst" cen.

Podle CCS pumpaři využijí každou příležitost, aby si své zisky vylepšili. "Marže čerpacích stanic stále zaostávají za svou průměrnou hodnotou z minulých let, která činila zhruba 16 procent," stojí v červencové zprávě společnosti CCS o situaci na trhu pohonných hmot.

Podle hlavního ekonoma CCS Otakara Hevlera tak letos může cena benzinu vyvrcholit nezvykle až na podzim.