Informaci o výsledcích studie Kloknerova ústavu přinesl server Aktuálně.cz.
„Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je,“ vyjádřil se pro server ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.
Naděje památkářů na záchranu mostu tak postupně vyhasínají a jedinou šancí je teď pro ně jednání se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom, jak by nová varianta mostu mohla vypadat (viz Památkáři odmítají bourat železniční most u Výtoně, chtějí nezávislý posudek).
Podle Kolíska lze opravit jen vrchní část mostu, vše ostatní je ve špatném stavu. Most by tak mohl vydržet ještě pět let, poté by se musel provoz na něm zastavit.
„Neznamená to, že přesně za pět let most spadne, ale významně se zvyšuje riziko této havárie. To, že něco stojí, ještě neznamená, že je to v pořádku,“ řekl Kolísko.
15. prosince 2017 |
Část mostu by se dala zachránit
Památkáři chtějí udělat kompromis. Vedoucí Národního památkového ústavu v Praze Ondřej Šefců chce určité části mostu ponechat.
„Kamenné části jsou hodnoceny jako opravitelné, včetně pilířů v řece, které jsou kvalitní a není důvod pro jejich bourání. Jde o to, jakým způsobem co nejcitlivěji nahradit ocelové nosníky,“ myslí si Šefců.
To potvrzuje i Kolísko, který řekl, že kovové konstrukce sice zachránit nepůjde, ale zbytek mostu ano. SŽDC však tvrdí, že ponechání mostu je neefektivní a zaručí životnost mostu na třicet let. SŽDC i Kolísko navrhují udělat repliku.
To dnes SŽDC potvrdila i po schůzce s Institutem plánování a rozvoje (IPR), magistrátem, Kloknerovým ústavem a památkáři.
„Všichni zúčastnění se shodli pouze na tom, že ze stávající stavby lze po důkladné sanaci zachovat v podstatě jen zděné mostní pilíře. Na budoucím osudu současné ocelové mostní konstrukce nenalezli shodu,“ informoval iDNES.cz mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Podle SŽDC je nejpravděpodobnější možností snesení stávající mostní konstrukce a její nahrazení věrnou tvarovou replikou současného mostu tak, aby panoráma lokality nebylo nijak narušeno. Stavba kopie mostu je podle SŽDC možná v letech 2022 až 2024.
Správa železniční dopravní cesty chtěla v minulosti sejmout z železničního mostu památkovou ochranu. Národní památkový ústav si však myslí, že lze most upravit či opravit i bez sejmutí ochrany. Návrh nyní posuzuje ministerstvo kultury.
Od poloviny října také Technická správa komunikací otevřela na mostě jednu z lávek pro pěší. Opravy druhé lávky mají začít v příštím roce.
18. října 2018 |