Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výjimečná sbírka lokomotiv je v ohrožení, nadšenci hledají nové útočiště

  10:53
Obří soukromá sbírka průmyslových lokomotiv přijde o svůj azyl v Brně. Současné depo totiž musí kvůli výstavbě nového vlakového nádraží k zemi. Unikátní stroje tak z jižní Moravy nejspíš zmizí.
Nadšenci z Klubu přátel kolejových vozidel Brno chtějí starou parní lokomotivu...

Nadšenci z Klubu přátel kolejových vozidel Brno chtějí starou parní lokomotivu Kriegslok, přezdívanou Němka, upravit do původní podoby. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kdo chce na vlastní oči vidět práci nadšenců z Klubu přátel kolejových vozidel, musí se vydat do bývalého depa na brněnském dolním nádraží. Tam totiž své mnohatunové miláčky garážují. Právě teď je promazávají, natírají a šlechtí na „jarní zátop“, který chystají na sobotu 21. dubna.

„Na něm představíme i nově opravený tendr obří parní lokomotivy Kriegslok z roku 1944, zvané Němka. Na něm pracujeme už řadu měsíců a přes web Startovač jsme na něj sehnali přes půl milionu korun. Je vidět, že existuje spousta lidí, kteří nám drží palce,“ říká šéf spolku Jiří Kotas.

Za více než dvě dekády se mu povedlo nashromáždit přes 70 mašin, drezín a vagonů. Teď to ale vypadá, že soukromá sbírka, jež patří mezi největší v Česku, na jihu Moravy skončí. Parkuje totiž v halách, které padnou na stavbu nového brněnského nádraží. A to ať už bude stát u řeky, nebo pod Petrovem.

„Ve variantě Řeka bude na místě depa přednádražní prostor nového nádraží, s čímž počítá také územní plán. Pro variantu Petrov v něm zatím jasné zadání není, máme pouze výsledky mezinárodní urbanistické soutěže na řešení nové městské čtvrti. Nicméně všechny tři oceněné návrhy zde počítají s bydlením či s polyfunkčními budovami,“ vysvětluje hlavní městský architekt Michal Sedláček.

České dráhy samy hledají kapacity

Spolek vymýšlí, kam sbírku přemístit, ale už dnes je jasné, že pohromadě nezůstane a s největší pravděpodobností z Brna zmizí úplně. Lidé tak přijdou o prohlídky a nejspíš také o část jízd historickými vláčky. A Kotas o svůj celoživotní sen vybudovat právě v Brně muzeum kolejových vozidel.

„Mluví se o tom, že by přípravné práce pro nádraží u řeky mohly začít za dva tři roky. Jsme tu v nájmu s tříměsíční výpovědní lhůtou, takže to může přijít brzy. Co bude pak, zatím nevíme. Mašinu si nevezmu na záda a neodnesu,“ hlásí Kotas.

V depu nyní parkuje asi dvacítka vozidel, z toho půlku tvoří lokomotivy. „Část venkovních exponátů jsme už umístili na vlečku v Modřicích, protože se tu potulovali sběrači kovů a hrozilo, že je postupně rozmontují do šrotu. Pak jsou tu ale vozy, které jsme už renovovali, a ty musíme mít pod střechou. A nemáme je kam dát,“ vysvětluje Kotas.

Šance, že by se místo pro sbírku našlo u Českých drah, je mizivá. „Dlouhodobě podporujeme železniční spolky, které se zabývají záchranou historických technických skvostů, ale v tomto případě nemáme jak pomoci. Sami hledáme náhradní kapacity,“ řekla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Kotas se proto chystá oslovit i vedení teplárny v Maloměřicích. „Je tam vlečka v bývalé stáčírně mazutu, ale tam by se nedaly dělat veřejné prohlídky,“ tvrdí Kotas.

Naději v Chocni drží v rukou památkáři

Prakticky zatím jedinou nadějí je tak historická půlkruhová výtopna Choceň v Pardubickém kraji, z níž by mohlo vzniknout vysněné muzeum. Budova však patří Českým drahám a pozemky Správě železniční dopravní cesty, která uvažuje, že je využije na stavbu nadjezdu. Výtopna by tak šla k zemi.

Pomoci mohou památkáři, kteří usilují o to, aby se stala kulturní památkou. „Řízení jsme zahájili, takže výtopna je pod památkovou ochranou, ale jen dočasně, než padne rozhodnutí,“ podotýká šéfka pardubických památkářů Eliška Racková. Podle ní je situace složitá – České dráhy jsou proti a navíc na pozemcích existuje zájem veřejné stavby. „Bude to trvat celé měsíce, než se rozhodne,“ doplňuje Racková.

Ani pak ale není jisté, jestli se výtopnu povede Kotasovi koupit. Pro Brno to v každém případě znamená jediné – o kolejové unikáty přijde. „Může se navíc stát, že střechu nad hlavou prostě vůbec neseženeme, a pak se část historických vozů rozprodá a část skončí ve šrotu,“ podotkl Kotas.

O tom, jak je těžké zajistit prostor pro kolejová vozidla, ví své i ředitel Technického muzea v Brně Ivo Štěpánek. „Sami s tím zápasíme a to máme část exponátů na kolech, takže se s nimi dá popojet. Na lokomotivu potřebujete velkou montážní halu, navíc tam musejí vést koleje a to je tady v Brně jen na výstavišti. Možná by se dalo vybudovat nějaké muzeum tam, ale to je jen můj soukromý názor,“ míní Štěpánek.

V každém případě by podle něj byla škoda, kdyby unikátní sbírka zmizela. „Jde nejen o fyzické cenné exponáty, ale o bohatství duchovní. Lidé, kteří o stroje pečují a renovují je, udržují stará řemesla a technologie, jež dnes v době počítačů už nikdo neumí,“ tvrdí Štěpánek.

  • Nejčtenější

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Chtěl ho Baník, říkají místní o chlapci, jehož zabila branka. Stav hřiště je štve

2. května 2024  15:02

Premium Z tragédie se vzpamatovávají lidé z břeclavského sídliště Na Valtické. Ve středu večer tam spadla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

POHLED: Zábranský a fotbal? Projekt, kde pasti číhají na každém kroku

1. května 2024

Premium Bezmála týden uplynul od překvapivého vstupu hokejového bosse Libora Zábranského do fotbalového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na vraha mladé služky by možná nikdy nepřišli. Prozradil ho karban

28. dubna 2024

Premium Hospodské hraní karet na počátku 20. století nesloužilo pouze k zábavě. „Tehdy žilo v Brně – a...

Mrázek měl skvělou rozehrávku, ocenil Rulík. A góly? Nevyhověli jsme si, řekl

4. května 2024  19:56

Jediný gól zůstává ve statistice českého výběru na brněnském turnaji, posledním před začátkem...

Kvůli vlastnímu tetování vyhledala tatérka čarodějku z kmene lovců lebek

4. května 2024  11:28

Nágové, jedni z nejobávanějších lovců lebek, svým nepřátelům sekali hlavy jako vítězné trofeje....

V Brně začala výstavba prémiových bytů, jeden vyjde v průměru na 16 milionů

3. května 2024  17:56

Jako o prázdninách, které trvají 365 dnů v roce, si mají v budoucnu připadat rezidenti žijící v...

Bohatá, úspěšná, ale sama, říká o Coco Chanel choreograf. Připravil o ní balet

3. května 2024  14:47

Přes deset let vede balet Národního divadla Brno (NdB) slovenský choreograf a bývalý špičkový...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....