Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda: Audi SQ8 má pod kapotou naftový reaktor

  0:01
Dvojník tohoto dálničního mastodonta Lamborghini Urus má sice o 215 koní méně, ale o 50 Nm více. Audi SQ8 vás však hlavně vyjde v pořizovací ceně na polovic, a třeba na Nürburgring s ním dojedete určitě dříve než s Lamborghini, které se bude zdržovat u benzinek. Naftový pohon se totiž do takových křižníků hodí víc.

Opravdu rychle se dá jezdit už snad jen na německých dálnicích, a to ještě při značné dávce štěstí na dopravní situaci. Pak jsou tu ještě závodní okruhy, ovšem tam samozřejmě nemá smysl žádné SUV vodit, jestliže netoužíte po ostudě. Pokud tedy chcete SUV, které je schopné překonávat dlouhé vzdálenosti v maximálním možném tempu, současný zážehový agregát nedává smysl. Jeho spotřeba při rychlé jízdě roste do takových výšin, že co hodinu dvě budete stát na pumpě.

Nejde o peníze, ale hlavně o čas. Bestiální Lamborghini Urus má uhrančivé rysy s agresivní a rozevlátou přídí a zavalitou, neméně ostře řezanou zádí (prohlédněte si ho zde). Pod kapotou hostí zážehový čtyřlitrový osmiválec Porsche 478 kW/850 Nm, jenž má poprvé v dějinách sériové produkce značky Porsche dvojici turbodmychadel.

Podvozek modelu Audi SQ8

Ale nyní přichází nová hvězda. S tímto Lamborghini po technické i koncepční stránce spřízněné Audi SQ8 má rovněž čtyřlitrový osmiválec. Ale vznětový, a ne se dvěma, ale hned třemi přeplňovacími turbínami (320 kW/900 Nm). Jedno dmychadlo (usazeno je hned za levým chladičem stlačovaného vzduchu) je spolu s motorky aktivní regulace tuhosti zkrutných stabilizátorů napájeno z periferní 48V elektrické soustavy. Jeho posláním je okamžitě reagovat na pokyn plynového pedálu (pánové od Audi hovoří o 250 milisekundách) a překlenout dobu potřebnou pro plný náběh dvojice velkých konvenčních turbodmychadel umístěných v oblasti rozevření řad válců. 

Audi SQ8 jsme zkoušeli na sklonku června v náročných podmínkách francouzské části Pyrenejí. Technické údaje ani ceny k SQ8 zatím nemáme k dispozici, ale tento model by se na českém trhu měl objevit již během několika týdnů. Vycházet zatím můžeme ze sesterského modelu Audi SQ7 se shodným poháněcím ústrojím, cenou „již od“ 2 602 900 korun a kombinovanou tabulkovou spotřebou 7,2 litrů na sto kilometrů.

Interiér modelu Audi SQ8
Interiér modelu Audi SQ8

Zmíněné Lamborghini Urus vás přitom přijde zhruba na 4,6 milionu a podle výrobce se má v průměru spokojit s 12,3 l/100 km. Jistě, Urus z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,6 sekundy a dosáhne rychlosti 305 km/h, zatímco nové Audi SQ8 je v ohledu dynamiky o 1,2 sekundy, resp. 55 km/h pomalejší. 

Lamborghini Urus

Z našich zkušeností však plyne, že s Lamborghini Urus není problém jezdit za 26 l/100 km, zatímco u nové SQ8 jsme se při prvních jízdách pohodlně vešli do 17 l/100 km. Oba vozy přitom mají palivovou nádrž na stejných 85 litrů. Takže prostoje na tankování výkonnostní převahu vymažou. 

K výše uvedeným srovnáním je třeba ještě poznamenat, že oproti starší, avšak stále aktuální SQ7, má nová SQ8 ve zmíněném 48V okruhu včleněnu navíc i mild-hybridní poháněcí soustavu, kterou SQ7 dostane až s faceliftem.

Jejím základem jsou malý li-iontový akumulátor uložený vzadu a řemenem poháněný startér/generátor, jenž v konfiguraci známé například ze sedanu Audi A8 dokáže při brzdění dobíjet a při akceleraci zrychlovat.

Umožňuje též při odstavení plynového pedálu na rovině zcela odpojit a zhasnout spalovací motor, a to i při rychlostech nad 120 kilometrů v hodině. Audi hovoří o redukci spotřeby až o půl litru na sto kilometrů. Pakatel? Automobilky pod tlakem norem honí každé deci paliva, resp. gramy emisí CO2.

Nové Audi SQ8 se od standardního typu Q8 liší na první pohled především maskou chladiče s extrémně výrazným, matově stříbřitým rámem obstupujícím prakticky celou příď. Všimneme si rovněž matově stříbrných krytů zpětných zrcátek (jejich kamerová alternativa z elektrického typu Audi e-tron sem zatím naštěstí nedorazila) a vzadu pak upraveného nárazníku se stylizovaným difuzorem a dvěma páry výrazných koncovek výfuku s elipsovitým průřezem. Změny jsou to pouze decentní, nemají zřejmě odradit konvenční zákazníky značky Audi.

Už standardní podvozek typu Audi Q7/Q8 s víceprvkovým zavěšením všech kol je stavěn pro použití výkonných motorů, takže pro model SQ8 stačilo „jen“ nově odladit geometrii a pohrát si s materiálem silentbloků, jenž je zde tužší. Standardem jsou adaptivní tlumení a pneumatické pérování regulující světlou výšku v rozmezí 90 milimetrů, pohon všech kol s mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen (standardně 40:60 točivého momentu mezi nápravy) i výše zmíněné zkrutné stabilizátory s měnitelným předpětím svých polovin.

Audi SQ8
Audi SQ8

Připraveny jsou ale též aktivní řízení zahrnující natáčení kol zadní nápravy a zadní elektronicky řízený zadní diferenciál, který dokáže v zatáčkách přenášet více točivého momentu k vnějšímu kolu.

Námi zkoušené vozy SQ8 byly navíc ještě osazeny uhlíko-keramickými brzdovými kotouči, jež jsou aktuálně v případě SQ7 dodávány za příplatek vskutku nemalých 246 500 korun. Vyžadují poněkud jiný přístup než brzdy s kotouči ocelovými. Obecně žádají razantnější pokyny na pedálu, nicméně se odvděčí intenzivním a neměnným účinkem.

Při sjezdech pyrenejských tratí Tour de France s vrcholky nad dva tisíce metrů jsme jejich slábnutí zaznamenali až při skutečně agresivní jízdě, kdy se však jejich vadnutí hlásilo s dostatečným předstihem v podobě známého akustického svistu. Počítejme přitom s pohotovostní hmotností okolo 2,4 tuny!

Ano, Christian Schimmel, odpovědný v tomto projektu za podvozek, nám připomněl, že kompaktnější SQ8 bude v porovnání s až sedmimístnou SQ7 vždy těžší. Už vlivem použití dveří s bezrámovými okny, jež jsou sice výrazně efektní, ale zároveň si žádají kompenzace v podobě výztuh v jiných částech skeletu karoserie.

Nové Audi SQ8 dokáže být i přes své zavalité proporce a vysokou hmotnost mimořádně rychlé. Námi zkoušené vozy, opatřené všemi myslitelnými položkami příplatkových prvků výbavy, účinně maskovaly veškeré negativní rysy kategorie SUV a přesnými elektronickými zásahy potlačovaly náklony karoserie v zatáčkách a usnadňovaly jim stáčet se do nich.

SQ8 dokáže být i díky nim až neskutečně rychlá, nicméně za volantem se cítíte spíše jako v simulátoru. A když s ní pak nájezd do zatáčky opravdu přeženete, nepomůže vám nic a vůz vás z ní nemilosrdně vynese v nedotáčivém smyku.

Zvuk motoru až do uší

Zcela bez emocí však rychlá jízda s Audi SQ8 není, zmiňme alespoň přesné řízení s proměnným převodem. K němu je třeba přičíst též impozantní akustický projev motoru, jenž se v závislosti na zvoleném režimu soustavy Audi Drive Select mění kombinací klapky ve výfuku a digitálním zvukem důmyslně odesílaným do interiéru prostřednictvím reproduktorů audiosoustavy.

Audi SQ8 je vozem schopným mimořádně rychlé jízdy, který ani při vysokých rychlostních průměrech řidiče nebude nutit k příliš častým a otravným návštěvám čerpacích stanic.

Audi SQ8
Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

21. května 2024

Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....