Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dálniční známky mohou zdražit a budou elektronické

  11:00aktualizováno  11:41
Klasické nalepovací dálniční známky mají skončit už příští rok, zjistily Lidové noviny. Platit se bude přes internet, mobilní aplikaci nebo jako dosud na benzinkách a poštách. Kontrolu podle registrační značky zajistí kamery a možná i mýtné brány. Cena ročního poplatku se může zvýšit až na dva tisíce korun.

Dálniční kupony pro rok 2019 | foto: ŘSD / koláž iDNES.cz

Návrh na změnu v únoru projedná vláda a pak parlament. Současný způsob nákupu a kontrol má podle zjištění Lidových novin skončit s rokem 2020. Zatím mají zůstat tři druhy známky – roční, měsíční a desetidenní. Aktuální zákon neumožňuje vybírat více než 1500 korun za roční známku, to je cena, kterou motoristé platí od roku 2012. Stát loni podle předběžných údajů utržil na dálničních známkách přes pět miliard korun. Erár chce ovšem vydělat víc, podle Lidových novin by se částka mohla od roku 2021 zvýšit na 2000 korun.

„Limit jsme v zákoně obecně navýšili na 2000 korun s ohledem na vývoj v dalších letech. Nejedná se nicméně přímo o zvýšení ročního poplatku, neboť konkrétní výši časového poplatku stanoví nařízením vláda,“ uvádí pro iDNES.cz Lenka Rezková, vedoucí tiskového oddělení ministerstva dopravy. Zdůrazňuje ovšem, že samotná změna způsobu úhrady časového poplatku (přechod na takzvaný videotolling) nemá vliv na výši časového poplatku.

„Vůči řidičům by vzhledem k množství oprav na silnicích nebylo fér dálniční známku zdražovat. Ceny dálničních známek se nezvýšily od roku 2012, i když kvůli růstu cen a inflace by kupon mohl stát o několik stokorun víc. Ve stávajících cenách dálniční známky je právě zohledněn velký rozsah oprav a modernizací, který v posledních letech probíhá,“ komentuje Rezková.

„U oprav nebo modernizací se doposud úseky z poplatků nevyjímaly. Ze zpoplatnění se vyjímají vybrané úseky, které tvoří například obchvaty měst nebo ještě nejsou celé napojené na dálniční síť, například část D6. Případné znepoplatnění dalších úseků se bude řešit v polovině roku a platit by začalo až v příštím roce,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy.

Česko je jednou z mála evropských zemí, které dosud ke zpoplatnění dálnic používají klasické nalepovací dálniční kupony. Tento systém je velmi nákladný a především neumožňuje tak efektivní plošnou kontrolu. V uplynulých letech přešlo na elektronické kupony Slovensko nebo Maďarsko, u klasických známek zůstává například Rakousko nebo Švýcarsko. Studii na zavedení elektronických kuponů v Česku vytvořil v uplynulých letech Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Evropa prosazuje kilometrovné

Elektronický systém by ovšem mohl být krokem k zavedení mýtného, které prosazuje Evropská komise. Podle ní by měla od roku 2024 platit celoevropská pravidla pro mýtné systémy, která by plošně zavedla výběr poplatků na základě ujetých kilometrů (více čtěte zde).

Komise vedená Jean-Claudem Junckerem pracuje dlouhodobě na souboru opatření pro modernizaci evropského dopravního systému pod společným názvem Evropa v pohybu. Ta mají podpořit modernizaci mobility a dopravy. Navrhovaná zlepšení se týkají zvýšení bezpečnosti provozu, spravedlivějšího výběru poplatků na silnicích, snížení emisí CO2, znečištění ovzduší a dopravního přetížení nebo zajištění náležitých pracovních podmínek a doby odpočinku.

Evropské mýto pro osobní i nákladní automobily má členským zemím společně také umožnit započítání nákladů na životní prostředí a náklady vyplývající z přehuštění dopravy. Při určování výše mýtného tak mají úřady zohledňovat například míru emisí CO2 u jednotlivých modelů automobilů, ale také třeba míru hluku.

Státy mají mít i nadále volnost v rozhodnutí, zda zavedou mýtný systém, nebo dodatečnou ekologickou daň. Ty země, které už mýtné systémy mají nebo se pro ně rozhodnou, se budou muset od roku 2024 řídit novými jednotnými celoevropskými pravidly. To mimo jiné znamená, že všechna mýta v Evropě budou evidována digitálními systémy.

Nyní se v zemích, které mýtné zavedené mají, stanovuje podle ujeté vzdálenosti. Variantu výběru klasického mýtného už podle informací iDNES.cz v minulosti zkoumalo české ministerstvo dopravy, ve spolupráci s bývalým provozovatelem dálničního mýta pro kamiony, firmou Kapsch, testovalo technologii výběru kilometrovného v provozu. Mýtné je náročnější na technologii výběru (je třeba vybudovat infrastrukturu), správci dálnic ovšem vyberou mnohem více. Peníze vybrané na mýtném by měly být investovány do infrastruktury.

Podle oslovených expertů, kteří nechtějí být jmenováni, se v Česku o zavedení kilometrovného nyní neuvažuje. Shodují se na tom, že při aktuálním stavu infrastruktury a problémech s rekonstrukcí dálnice D1 je to mrtvé téma. „Technologie na to připravená není a myslím, že to tak dlouhou dobu zůstane,“ komentuje pro iDNES.cz Martin Hájek, odborník na dopravní telematiku z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.

Zavedení klasického mýtného, které motoristům použití dálnic extrémně prodraží, je vždy především politické téma. „Pokud by se mělo v Česku zavádět od roku 2024, muselo by se o něm rozhodnout teď a to si vláda nedovolí,“ dodává další expert, který nechce být jmenován.

EU má nyní nástroje na úpravu úrovně zpoplatnění použití dálnic pro nákladní vozidla, ceny mýtného pro osobní dopravu jsou pak plně v kompetenci vlád jednotlivých zemí. Nově se chystá na zavedení mýtného na dálnicích v Německu, kde dosud byly pro osobní vozy zdarma.

Podívejte se, jak nejsnáze odlepit starou dálniční známku:

28. ledna 2014

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...