Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Test nejlevnější pracovní čtyřkolky na trhu. Gladiator X450 se povedl

U nového modelu značky Gladiator dostanete za necelých sto tisíc poměrně moderní zpracování i slušnou výbavu, kterou se ještě před pár lety mohly pyšnit jen ty nejdražší americké stroje.
Čtyřkolka Gladiator X450

Čtyřkolka Gladiator X450 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Čínské čtyřkolky se v dnešní době technikou dotahují na své japonské a americké vzory, ale současně si udržely nízkou cenu a na českém trhu dokonce jednoznačně vedou v prodejích.

Pod značkou Journeyman Gladiator se na našem trhu prodávají čtyřkolky obřího čínského koncernu CF Moto, který kromě quadů (čtyřkolek) a skútrů v posledních letech začíná koketovat i s velkými motocykly.

Podobně jako u automobilů se i u čtyřkolek pomalu začínají projevovat trendy downsizingu, proto je nástupcem loňského nejlevnějšího půllitru stejné značky dnešní Gladiator X450 sč čtyřstovkou osazenou elektronickým vstřikováním. Ten přitom umí nabídnout ještě o pár koňů vyšší maximální výkon než zmíněný půllitr 510.

Hlavně pro zábavu

Nová pohonná jednotka vznikla jednoduchým zkrácením zdvihu pětistovky z vyššího modelu a výsledná hodnota zdvihového objemu je dokonce jen 400 cm³. Výsledkem je sympatický živý a točivý motor, který sice v nízkých otáčkách moc síly nepobral, ale po vytočení je s ním docela zábava. Po otevření na plný výkon má 32 koní a to už na běžné využití v terénu i na silnici stačí.

Rozjezdy i manévrování jsou s novým variátorem bez rozběhové spojky jednoduché, menší točivý moment je znát v podstatě jen když si chcete vychutnat výjezd do svahu nebo potřebujete utrhnout zadní kola do driftu a otočit se efektním smykem. Tady se projeví menší síla oproti vyšší řadě 550, stejně jako třeba při tahání přívěsu.

Čtyřkolka Gladiator X450

Na prostupnost v terénu nebo výjezdy z bahna však má X450 sil až dost. Stačí tlačítkem na levé rukojeti připojit pohon obou náprav a v případě potřeby ještě zamknout diferenciál a gladiator dostojí svému názvu a přemůže každý terén. Limitem je jen vzorek pneumatik. A kde dojdou síly, je stále ještě v záloze sériově namontovaný elektrický naviják s ovládáním na pravém řídítku.

Na pracovní pojížďky X450 v pohodě stačí, ale pokud vám jde o pořádnou zábavu nebo tahání dřeva, přeci jen zvažte třeba robustnější X550. Ten má kromě vyššího krouťáku i odolnější podvozek a víc se hodí i pro jízdu se spolujezdcem.

Co se líbí, to se prodává

Hodně velký díl dosavadního prodejního úspěchu modelové řady Gladiator lze přičíst líbivému designu. Agresivní tvary světlometů v kombinaci se složitě tvarovanou mřížkou chladiče a s předním trubkovým nárazníkem prostě vypadají atraktivně. A co si budeme povídat, lákavý sportovní vzhled prodává.

Čtyřkolka Gladiator X450

Co na tom, že na práci to není nijak zvlášť praktické, nebo že směrovky schované v rozích světlometů nejsou ze strany vůbec vidět. Předek se prostě povedl a tváří se jako stroj o dvě skupiny vyšší cenové kategorie, zvlášť v atraktivní oranžové barvě a s příplatkovými litými koly. Ovšem na testovací projížďku jsme radši vytáhli základní černou verzi s obyčejnými disky, na které budou přeci jen méně vidět škrábance.

Gladiator X450 se může pochlubit i řadou nejnovějších hi-tech drobností, jako jsou dva USB konektory k připojení nabíječky mobilu či navigace, elektrická zásuvka nebo samostatný zámek řadicí páky. Na druhou stranu některé nápady jsou možná až trochu křečovité a na úkor odolnosti, to platí třeba pro sdružené zadní světlo, které je vyklápěcí a pod ním najdete malý odkládací prostor.

Čtyřkolka Gladiator X450
Čtyřkolka Gladiator X450

Přístrojovou výbavu tady zastupuje malý displej s palubním počítačem, kde najdete vše potřebné. Ovládání je klasické, jen na levé rukojeti řídítek budete marně šátrat po brzdové páčce, X450 má pouze přední brzdu na pravé rukojeti a kombinovanou nožní brzdu. Brzdy jsou přitom kotoučové na předních kolech doplněné jedním centrálním kotoučem na zadním kardanu.

Firemní pracant

X450 je celkově jen nepatrně menší, než je u půllitrové kategorie obvyklé, mimo jiné za to můžou nižší 24palcové pneumatiky obuté na 12palcových discích. Bohužel je také zhruba stejně těžký jako půllitry a se všemi náplněmi se váha přehoupne přes 350 kg.

Ale důležitá není celková hodnota, hlavní je výška těžiště a to je tady pěkně nízko. Gladiator je díky tomu dobře ovladatelný a podle mého názoru se příplatek 15 tisíc za posilovač řízení vyplatí spíš jen u prodloužené verze pro jízdu ve dvou.

Čtyřkolka Gladiator X450

Tento model si za příplatek dalších deseti tisíc lze objednat i ve verzi X450A s rozvorem prodlouženým o 20 mm a poctivým dvoumístným sedlem. Za X450 v základu zaplatíte necelých sto tisíc bez DPH, protože ji asi koupíte „na firmu“. Pracovní čtyřkolky jsou totiž opravdu univerzální pracanti a na finančním úřadě se dají snadno obhájit jako pracovní nástroj.

Gladiator X450

Motor
Typ motoru: 4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
Výkon motoru: 14,8 kW / 5 600 ot.
Točivý moment: (off-road úprava) 35 Nm/5900 ot./min
Vrtání x zdvih: 91 mm x 61,5 mm
Objem motoru: 400 cm3
Chlazení motoru: kapalinou a nezávislým olejovým okruhem
Plnění motoru: elektronické vstřikování Bosch EFI
Benzinová nádrž: 15 litrů

Rozměry
Délka (standard/prodoužený): 2 100/2 300 mm
Šířka: 1 100 mm
Výška: 1 350 mm
Rozvor (standard/prodloužený): 1 260/1 460 mm
Suchá hmotnost (standard/prodloužený): 335/350 kg

Systém pohonu
Převodovka: automatická CVT-variátor/uzamykatelný přední diferenciál
Náhon kol: kardanovými hřídeli
4x4 pohon: odpojitelný
Přední pneu: 24x8-12
Zadní pneu: 24x10-12

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....