Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Všeuměl Can-Am Defender XT je pracant s duchem sportovce

  10:21
Na první pohled vypadá trochu jako multikára zkřížená s golfovým vozíkem. Když ale nastartujete litrový véčkový dvouválec o výkonu 70 koní, začnou se dít věci. Tahle americká mašina je tu nejen pro práci, ale umí přinést i spoustu zábavy v terénu.

Vyzkoušeli jsme tu nejlepší verzi XT ověšenou snad veškerou výbavou, kterou značka Can-Am nabízí. K tomu jsme si přihodili už jen lopatu a koště a hurá do terénu.

Zatímco zájem o pracovní ATV už i na našem trhu trochu opadá, roste popularita pracovních strojů side-by-side. Ty se díky lehké konstrukci hodí do opravdu drsného terénu a navíc dokážou nabídnout velkou užitnou hodnotu i slušnou porci zábavy při rekreačních projížďkách. V Evropě se samozřejmě neuplatní tolik, jako na nekonečných amerických pláních či kanadské divočině, ale i na našich horách už řada firem objevila výhody této kombinace.

Fotogalerie

A právě Can-Am Defender XT, doplněný plnohodnotnou kabinou i topením a elektricky stahovanými okny, může dobře posloužit i během zimní sezóny. Proti konkurenci má výhodu i v trojmístném provedení, přestože střední sedačka je dělaná spíš jen na občasné kratší přejezdy.

Nemáš zapnutý pás, není zábava

První dojem po startu z nového areálu can-amu v Mníšku pod Brdy je dost rozpačitý. Stroj se jen neochotně vlekl po polňačce pětadvacítkou a motor hodně cukal. Až varovný nápis SEAT-BELT na přístrojovce jezdce upozornil, že nemá zapnutý bezpečnostní pás a stroj proto jede v omezeném bezpečnostním režimu.

Rychle zacvaknout pás a najednou je všechno jinak. Defender vyrazí s prohrábnutím kol jak vystřelený z praku. V uzavřené plastové kabině je pořádný kravál a tuhé odpružení nastavené na větší zátěž si s prázdným strojem na hrbolech docela pohrává, ale řízení perfektně drží stopu a na rozbité silnici i v terénu se dá držet maximálka zhruba 80 km/h. Ale pozor, pro naše silnice bude stroj pravděpodobně homologovaný se žlutou značkou a rychlost by tak neměla překročit 45 km/h.

Can-Am Defender XT

Základem defenderu je robustní trubkový rám tvarovaný po vzoru amerických pickupů, do kterého je před zadní nápravou osazený véčkový dvouválec 999 ccm. Ten si značka postupně vyvíjela ve svých čtyřkolkách ATV a následně i sportovních side-by-side Commander a na jeho charakteru je to docela znát. V našem stroji je motor naladěný na 72 koní a hodně rychle reaguje na plyn, skoro až sportovním elánem.

Pracant s duchem sportovce

Na nedostatek síly si rozhodně nebude nikdo stěžovat, záběr všech čtyř kol dokáže posádku pořádně zamáčknout do sedaček. To hlavní je ale nosnost, respektive síla v tahu. Do defenderu můžete naložit na korbičku paletu s nákladem 750 kg, případně za něj zapřáhnout tunový přívěs. Nákladní plocha testované mašiny měla drátěnou ohrádku například pro převoz listí či sena. Celá korbička se i s plným nákladem dá snadno sklopit a vysypat, k dispozici bude i hydraulické sklápění.

Automatická převodovka CVT s novým systémem Pro-Torq je namontovaná přímo vzadu jako součást bloku motoru a umožňuje jízdu v rychlém i pomalém režimu. Pomocí přepínačů na palubní desce je k dispozici přepínání na 2x4 a 4x4 s možností zamknutí zadního diferenciálu.

Can-Am Defender XT
Can-Am Defender XT

K tomu lze zvolit i tři různé výkonové režimy motoru, kromě režimu Normal ještě těžký pracovní Work a nakonec Eco pro hospodárnější jízdu, většinu času ale stejně budete jezdit na Normal. Celá přístrojovka je převzatá ze sportovních modelů can-amu a řešení tří propojených kruhových přístrojů a displeje potěší oko i ducha. Na palubním počítači najdete vše potřebné a uprostřed se zobrazují i textové varovné zprávy.

Námi testovaný model má i posilovač řízení DPS (Dynamic Power Steering) a větší 14" litá kola obutá do 27" pneumatik Maxxis Bighorn s pořádným terénním vzorkem. Kde by nestačil ani vzorek pneumatik, přijde na řadu elektrický naviják na předním rámu, samozřejmě ovládaný z pohodlí kabiny.

A aby se vám z kabiny líp řešily věci před vozidlem nebo abyste si vylepšili větrání, můžete si vyklopit celé čelní sklo i se středovým stěračem nahoru a jezdit s „větrem ve vlasech“. Naopak když se zhorší počasí, zavřete přední okno, vysunete elektricky ovládaná boční okénka a pustíte si nezávislé topení. Uvnitř kabiny je neuvěřitelná nabídka všech možných odkládacích schránek a boxíků, včetně těch pod sedačkami. Z hlediska pohodlí nám po pár hodinách přišly sedačky až přehnaně tuhé. Ale až přijedete z práce nebo výletu, můžete celý interiér pohodlně umýt hadicí. Vše je vodovzdorné.

SUV, které není pro rodinu

Potěšil nás výškově nastavitelný volant, při řádění v terénu i na silnici jsme objevili jen jediný neduh, a to příliš dlouhé zpřevodování řízení. Než odkroutíte volantem z plného levého na plný pravý rejd, zakroutí se vám ruce.

Can-Am Defender XT

Konstruktéři zjevně použili stejný převod jako pro verzi bez posilovače, kde je to nutné pro zatáčení s nákladem. S posilovačem ale takový převod trochu postrádá smysl a někdy má pilot za jízdy problém volantem utočit náhlé změny směru. Naopak kotoučové brzdy s dvoupístkovými brzdiči jsou perfektní, bez zátěže se sice trochu občas zablokovala kola, ale důležitější je jízda se zátěží nebo s přívěsem, na kterou mají dost síly.

S předpokládanou cenou kolem půl milionu za verzi bez uzavřené kabiny asi na našem trhu nikdy nepůjde o masově rozšířený stroj, ale to neznamená, že by neměl i v našich podmínkách co nabídnout.

Díky podstatně nižší hmotnosti než u terénních aut a SUV se vyškrábe i do terénu, kam mají ostatní přístup zakázán, navíc sebou odveze 750 kg nákladu na korbičce. A proti obdobné konkurenci navíc dokáže přinášet obrovskou porci zábavy a sportovně laděného svezení, které limitují jen nižší světlá výška a pracovně naladěné odpružení.

Can-Am Defender XT

Motor: dvouválec do V s elektronickým vstřikováním
Zdvihový objem: 999 ccm
Převodovka: variátor CVT s výběrem pohonu 2x4/4x4; diff-lock
Zavěšení kol: dvojitá A-ramena vpředu zdvih 25,4 cm, TTA-HD s vnějším stabilizátoorem vzadu, zdvih 25,4 cm
Brzdy: duální odvětrané disky 220 mm s dvoupístkovými brzdiči vepředu a jednopístkovými brzdiči vzadu
Kola: lité disky 14", pneumatiky Maxxis Bighorn 27"
Rám: trubkový s certifikací ROPS s ochranou při převrácení
Suchá hmotnost: 703 kg
Rozměry: 304,8 x 157,5 x 198,1 cm
Rozvor kol: 210,8 cm
Světlá výška: 28 cm
Rozměry nákladního prostoru: 96,5 x 138,4 x 30,5 cm
Objem nádrže: 40 L
Přístrojová výbava: multifukční analogový/digitální tachometr, počítadlo km + trip, počítání hodinového nájezdu, palivoměr, ukazatel převodu, ukazatel režimu ECO/Work /Normal, ukazatel zapnutého pásu, ukazatel 4 x 4, ukazatel zamk. diferenciálu, hodiny, diagnostika
Baterie: 12 V (30 amp/h), magneto 650 W
Naviják: elektrický, nosnost 2 041 kg, s dálkovým ovládáním

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Kombinace jemnosti, síly a rychlosti. Luxusní Rover snese i trochu bahna

Premium Luxusní SUV se silným zážehovým motorem je stále znamenitý recept pro toho, kdo se chce přemisťovat jinak než obyčejně....

Audi u RS 3 obrousilo hrany a nabídlo auto na okruh i denní ježdění. A ten motor!

Premium „Er-es-trojka“ je při zcela racionálním uvažování vlastně zbytečné auto. O to větší díky patří Audi za to, že i s další...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Malé ostré hatchbacky pomalu mizí z trhu. Ale Hyundai i20 N zůstává

Premium Kdysi nebezpeční Francouzi zkrotli a vyklidili pole, auta jako Fiat 500 jsou elektrifkována a všechny prestižní souboje...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...