Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Za 12 minut z Francie do Itálie. Tunel pod Mont Blankem slaví 50 let

Na začátku 20. století trvalo překonání Mont Blanku z Francie do Itálie plné tři dny chůze, po otevření tunelu se cesta autem pod nejvyšší evropskou horou zkrátila na asi 12 minut. Stavba, která byla slavnostně otevřena před půl stoletím, byla tehdy oslavována jako projekt století a symbol Evropy bez hraničních bariér.
Dobová fotografie pořízená 16. července 1965 při příležitosti otevření tunelu...

Dobová fotografie pořízená 16. července 1965 při příležitosti otevření tunelu pod Mont Blankem. | foto: Profimedia.cz

Jedenáct a půl kilometru dlouhý silniční tunel byl přes 13 let nejdelším silničním tunelem světa. Nyní je ve světovém žebříčku až na dvanáctém místě, přičemž ještě před pěti lety byl pátý (za deset let jej přeskočilo sedm tunelů vybudovaných v Asii).

Tunel mezi francouzským městem Chamonix a italským městem Aosta byl řadu let považován za nejbezpečnější přechod Alp. Až do 24. března 1999, kdy zde při požáru zahynulo 39 lidí. Hned na to se strhla diskuse o bezpečnostních opatřeních v dosti úzkém tunelu (šířka 8,6 metru) a o příčinách požáru. Osudnou chybou údajně bylo, že ventilace na italské straně byla nastavena tak, aby hnala vzduch dovnitř, což pomohlo rozdmýchat vražedný požár.

Stavba byla poté tři roky, do 9. března 2002, uzavřena. Obnova tunelu stála 350 milionů eur (asi 11,2 miliardy korun) investovaných zejména do výstavby únikových východů a do vylepšení evakuačního, poplašného a signalizačního systému.

První diskuse o stavbě tunelu pod Mont Blankem spadají do konce 40. let, dohoda o stavbě mezi Francií a Itálií byla uzavřena v březnu 1953. Tunel se stavěl téměř osm let, stavební práce začaly v květnu 1959. Během nich muselo být odvezeno kolem milionu krychlových metrů horniny a stavbařům trvalo tři a půl roku, než z obou stran provrtali Mont Blanc a přiblížili se k sobě s odchylkou 13 centimetrů. Na stavbě odpracovalo pět inženýrů a 350 dělníků plných 4,6 milionu hodin.

Profil tunelu pod Mont Blancem

Tunel, který umožnil celoroční provoz vozidel přes Alpy, slavnostně otevřeli 16. července 1965 prezidenti Charles de Gaulle a Giuseppe Saragat. Dopravě byl zpřístupněn o tři dny později. Tunel zkrátil cestu z Francie do Turína o 50 kilometrů a do Milána o asi 100 kilometrů.

Stavba, která odpovídala na prudký rozvoj silniční sítě v Evropě v 60. letech, patří k první generaci tunelů pod Alpami. O rok dříve byl otevřen velký tunel svatého Bernarda (dlouhý 5,8 kilometru), v roce 1967 malý tunel svatého Bernarda (6,6 km) a v roce 1980 prvně projely automobily tunely Fréjus (12,9 km) a Gotthardský (16,9 km).

Tunel pod Mont Blankem byl nejdelším silničním tunelem světa až do prosince 1978, kdy jej s délkou 13,9 kilometru překonal rakouský tunel Arlberg.
První z tunelů v Alpách dal vyrazit již v roce 1475 Ludvík II., markýz ze Saluzza, pod vrcholem Monviso. Tunelem Buco di Viso dlouhým 75 metrů mohl projet plně naložený mezek.

Podívejte se na propagační video tunelu pod Mont Blankem:

Tunel pod Mont Blankem v číslech

Délka: 11 611 metrů
Šířka: 8,6 metru (dva jízdní pruhy o celkové šířce sedmi metrů)
Výška: 4,35 metru
Doba průjezdu: asi 12 minut; denně jím projede přes pět tisíc aut
Nejvyšší bod v tunelu: 1395,5 metru nad mořem
Výška skály nad tunelem: více než dva kilometry
Ostatní: V tunelu je od 90. let zřízen každých 100 metrů telefon, každých 300 metrů odstavné místo a každých 600 metrů nouzové prostory s čerstvým vzduchem. V tunelu se musí jet rychlostí mezi 50 a 70 km/h, se zapnutým rádiem a vzdálenost mezi vozidly musí být nejméně 150 metrů.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...