V Americe staví město robotů. Budou tam testovat auta bez řidičů

aktualizováno 
Doba aut bez řidičů se k nám nezadržitelně blíží. Výrobci automobilů se vývoji plně automatizovaných vozů intenzivně věnují a v Detroitu dokonce vzniklo pro účely testování i improvizované město.

Dosavadní testy aut plně ovládaných počítačem se prováděly převážně na ne příliš frekventovaných veřejných silnicích, soukromých pozemcích nebo na testovacích tratích automobilek. Problémem je samozřejmě nevyzpytatelnost a rozmanitost běžného silničního provozu, již na okruzích těžko nasimulujete.

S přelomovým projektem přišli na Michiganské univerzitě. Na rozloze 93 km čtverečných vznikla mini metropole s příznačným názvem M City, kde budou automobilky testovat své vozy bez řidičů pod důsledným dohledem a možností nastavit různé podmínky a překážky.

Robotické město na severu USA

Nedaleko technologických laboratoří několika velkých výrobců automobilů tak vyrostlo za 6,5 milionu dolarů území se 40 fasádami budov, všemožnými křižovatkami, kruhovými objezdy, tunely, mosty, neasfaltovými cestami a mnoha dalšími překážkami. K dispozici je také velké množství mechanizovaných chodců, kteří se budou náhodně objevovat a důkladně tak testovat automatické brzdy a systémy jednotlivých vozů. Pro ztížení situace se dá pracovat podobně jako u filmů i se všemi budovami.

„Nikdy bychom nedělali žádné riskantní testy na veřejných silnicích,“ řekl Hideki Hada, generální ředitel pro elektronické systémy z technického centra Toyoty. „Velkou výzvou budou městské křižovatky, protože tam máme vozidla, chodce a cyklisty na jednom místě v komplexním prostředí s budovami a napojením na infrastrukturu.“

Další význačnou součástí testování budou vlivy počasí. Stovky aut se budou prohánět po M City ve velmi různorodém klimatickém prostředí. Vzhledem ke geografické poloze Detroitu dojde často na noční můru vývojářů automatizovaných vozů – sníh. Ve velmi věrném prostředí tak budou moci pracovat na odstraňování sněhu ze senzorů nebo na tom, jak skrz bílou tmu signál dostat.

Žádné tajnosti před konkurencí

Výrobci aut se do M City doslova hrnou a své střežené technologie propůjčí k testům. Vyvstává tak otázka konkurenčního boje v podobě kopírování pokročilejších systémů. Automobilky však mají velmi dobře spočítáno, že určitá kooperace povede k rychlejšímu vývoji základní varianty těchto vozů a následně tak k vysokým ziskům z aut nové generace, která se budou prodávat v obrovských objemech. Společnost Boston Consulting Group uvedla, že trh s technologiemi pro automaticky řízená vozidla poroste raketovým tempem. V roce 2035 budou podle nich tyto vozy tvořit 25 % celosvětového prodeje. Proto své technologie do M City propůjčí i velké automobilky a do vývoje aut bez řidičů se zapojují i společnosti jako Google nebo Apple. Půjde o obrovsky výnosný byznys.

S tímto vývojem zanedlouho vyvstane nutnost zásadního jednání politiků. Celé státy i jednotlivá města se budou muset zabývat otázkou inovací v dopravní infrastruktuře. Na řadu přijdou základní věci typu, jak mají být silnice, osvětlení nebo kontrola pro nová auta bez řidičů vůbec projektována. Třeba v současné době nepostradatelné semafory se najednou stanou zcela zbytečnými. Co se stane, když dojde k nějakým poruchám nebo nečekaným situacím? Celá dopravní síť tak projde zásadní revolucí.

Výrobci aut však na všechny výsledky testů čekat nechtějí. Tesla Motors plánuje samořídící verzi svého Modelu S už tohle léto, General Motors prý představí svou technologii pro dálniční provoz na Cadillacu během následujících dvou let. Mercedes už dokonce prodává dálniční systém, který sám auto ovládá, pokud má řidič alespoň jednu ruku na volantu. Honda, Hyundai a Toyota už nabízí různé asistenty k pomoci se zatáčením nebo zastavováním.

Všeobecně se očekává, že během dalších dvaceti pěti let bude většina populace žít ve velkých městech. Plně automatizovaná auta tak budou moci jezdit blíže u sebe, vozit více lidí v méně vozidlech a přepravované osoby budou během jízdy produktivnější. Na druhou stranu ale vyprchá to důležité - požitek, jaký řízení vozu přináší.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Další z rubriky

V Česku hledají náhradu za ropu. Testuje se palivo ze dřeva a slámy

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

Biopaliva z dřevní štěpky, ale také třeba z pilin, slámy nebo řas mohou být jako biosložka druhé generace v blízké...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Superb omládl. Je z něj hybrid, skaut i sportovec

V Bratislavě byl 23. května 2019 představen vůz Škoda Superb v úpravě Scout.

Superb prošel mírnou změnou, která však není tak radikální, jak to občas u faceliftů bývá. Vlajková loď bude díky...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz