Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Elegantní italský oblek za cenu českých montérek

Ghibli II je v Česku téměř zapomenuté kupé z éry, kdy italská automobilka Maserati opakovaně měnila vlastníky. Je autem znalců, kteří oceňují nejen Gandiniho hranaté křivky. Ani po dvaceti letech se neokoukaly. Pořídit se dá za cenu nové octavie. Takže je to vlastně i dobrý tip na zajímavou ojetinu.

Maserati Ghibli II | foto: Lukáš Hronpro iDNES.cz

Jestli Italové něco opravdu umí, pak je to design aut. Itálie je zároveň zemí zaslíbenou luxusně sportovním vozům. Stejně jako mnohé jiné automobilky, také Maserati čerpalo z bohatých závodnických zkušeností. V roce 2014 tato automobilka oslaví 100 let své existence.

Za tu dobu se Maserati do automobilové historie zapsalo nejen závodními, ale i silničními vozy. Mezi ty patřilo i parádní hranaté kupé Ghibli II, pod jehož kapotou se v počátcích ukrýval dvojitě přeplňovaný dvoulitrový šestiválec o výkonu přes 300 koní. V této verzi byla druhá generace Maserati Ghibli určena výhradně pro italský a evropský trh.

Po letech se dnes automobilka chystá slavné jméno oprášit. Už je oficiální, že nový dravý sedan z Modeny se bude jmenovat Ghibli - více o chystaných novinkách Maserati ČTĚTE ZDE

Maserati Ghibli II

V roce 1993, tedy rok po zahájení výroby tohoto modelu, rozšířilo Maserati nabídku motorů o šestiválec o objemu 2,8 litru se dvěma turby. Ten však dával o 22 koní (16 kW) menší výkon než dvoulitrový motor, konkrétně 288 koní (212 kW) oproti 310 koním (228 kW). Vrcholnou motorizací byl dvojitě přeplňovaný dvoulitrový šestiválec s výkonem 345 koní (246 kW), kterým bylo v roce 1995 osazeno Ghibli II Cup. Dnešní cena této verze se pohybuje od 23 tisíc eur výše, v přepočtu tedy od zhruba 570 tisíc korun.

Cena dřívějších verzí je srovnatelná s cenou nové Škody Octavie, ale vyplatí se ale. Na evropských inzertních serverech se dají nejlevnější ghibli najít kolem 10 tisíc eur, hezké kousky za 15 tisíc.

Marcello Gandini

Vzhled modelu Ghibli II má na svědomí geniální italský designér Marcello Gandini, který se vyžíval v hranách a křivkách.

Od roku 1965 po patnáct let působil jako šéfdesignér studia Bertone a jeho rukopis nesou takové automobilové ikony, jako jsou Lamborghini Miura, Espada či na svou dobu futuristický Countach.

Podepsal se také na designu Lancie Stratos, De Tomaso Pantera, Bugatti EB110 či vozů masovějšího využití jako jsou Citroën BX či první generace BMW série 5.

V osmdesátých letech minulého století založil vlastní designérskou firmu a pokračoval ve spolupráci s automobilkou Lamborghini. Z jeho projektu P132 vznikl v roce 1990 model Diablo.

Rozhovor s Marcellem Gandinim ČTĚTE ZDE

Pro labužníky

Maserati Ghibli II je vůz pro zkušené řidiče, což potvrzuje Radim Nový, zakladatel českého Maserati klubu. "Auto je náročnější na řízení, má jen ABS, a to tuším, že ani ne ve všech ročnících. Zapomeňte na různé stabilizační systémy." Ghibli je klasické auto ze staré školy s pohonem zadních kol a mechanickým samosvorným diferenciálem. V Česku by se podle Nového mohlo vyskytovat pět až deset exemplářů tohoto italského frajera. Potkat jej tak v běžném provozu na českých silnicích je vzácnost. My jsme jedno objevili v jedněch pražských garážích.

O vůz s ladnými italskými křivkami je mezi automobilovými nadšenci velký zájem. "Bylo jich vyrobeno málo. Je to velmi dravé a ultimativní auto, čemuž odpovídají výběr i ceny. Větší quattroporte čtvrté generace stojí v podobném ročníku vždy řádově o jeden až dva tisíce euro méně než Ghibli II," vysvětluje pro iDNES.cz Nový.

"Jeho velkou výhodou je nízká váha, dobré rozložení hmotnosti a skvělý motor s brutálním zátahem ve středních otáčkách. Díky prudkému nástupu turb je pod plynem silně přetáčivé. Ovšem oproti shamalu (níže postavený současník ghibli v nabídce Maserati - pozn. red.) s kratším rozvorem a osmiválcem o výkonu 340 koní je víc krotké," popisuje.

Motor je podle znalce klasických maserati velmi odolný. "Jedinou jeho slabinou jsou - jako u téměř každého přeplňovaného vozu - turba. Jejich repase se ale dá zvládnout do deseti tisíc korun," popisuje osobní zkušenost Nový.

Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 16 litrů na 100 kilometrů. Spolehlivý je i podvozek, kdy zavěšení vydrží ve srovnání s novými modely opravdu hodně. Typickým úskalím italských vozů je elektronika a nejinak je tomu i v případě Ghibli II. "Blikající kontrolky, stávkující centrál a občas i zmatené žárovky," jmenuje jeho neduhy zakladatel českého Maserati klubu. Neduhem prvních dvou ročníků, tedy vozů vyrobených v rozmezí let 1992-93, jsou slabé brzdy.

Italská exkluzivita pro běžný lid

Ghibli II, pod jehož vzhledem je podepsaný geniální designér Marcello Gandini, je podle Nového jedno z mála maserati, jehož provoz je schopen "utáhnout" i normálně vydělávající člověk. "Díly se dají sehnat přes oficiální distributory. Vozy od roku 1994 do současnosti jsou na tom v tomto ohledu dobře. Ceny dílů jako rozvody, brzdy či ventily jsou na srovnatelné cenové úrovni jako například u Fordu Mondeo. Vzhledem ke značce jsou levné. Drahá je plechařina či interiérové díly," uvádí.

Po šesti letech výroby a celkem 1 133 vyrobených kusech bylo Maserati Ghibli II v roce 1998 nahrazeno modernějším modelem 3200 GT.

Autor:
  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...