Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta jsou zajímavější než móda, říká designérka, která oblékla Audi A1

S čím přijdou módní autonávrháři letos? Žlutá letěla před deseti, bílá před třemi lety. Napjatě očekávaná velká-malá novinka Audi A1 přifrčí třeba s jedovatě zelenými doplňky interiéru. Barvy a materiály interiéru vybírala prckovi z Ingolstadtu slovenská designérka Jana Bonková.

Jana Bonková, designérka Audi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Naše oddělení vytváří barevné koncepty," vysvětluje designérka, která představuje Audi A1 i na jednom z firemních videí, kde mluví za tým vybírající barvy a materiály. "Mám počáteční představu, třeba by se mi líbila červená barva, tak si řeknu, že bych si to uměla představit v nějakém laku, možná trošku tmavší nebo jiný metalický efekt... Nalakujeme třeba jedno auto v této barvě, vytvoříme barevný koncept," vypráví

Stane se, že se vám ta červená pak na celém autě nelíbí?
Určitě. Pak uděláme jednu optimalizaci, druhou, třetí... a nakonec to sedí.

Auta jsou lepší než móda

Jak se to stane, že se žena dostane do takového typicky mužského prostředí, jako je automobilový průmysl a automobilový design?
Je to spojené s tím, co člověka zajímá. Každý má v mládí svoje dětské sny, ty pak rozvíjí. Já jsem se od počátku zajímala o módu, oděvní průmysl, textilní průmysl... Tak nějak automaticky jsem přesedlala do automobilovému průmyslu, protože mě zajímaly interiéry. Tak nějak to vyplynulo ze situace.

Takže módní návrhářství by vás taky zajímalo, nebo jsou auta lepší?
Automobilový průmysl je pro mě větší výzva, v interiéru nebo exteriéru máme desítky materiálu, každý úplně jiný, ale dohromady musí společně ladit. A to je pro mě větší výzva. Autoprůmysl je pro mě lepší varianta.

Většinou se designéři hodně hádají s konstruktéry, techniky. Jak je to u vás, vy máte úplně volnou ruku?
Všechno, co je v automobilovém průmyslu, je týmová práce, každý má svoji specializaci, musíme ale dohromady spolupracovat. Musíme samozřejmě spolupracovat i s jinými odděleními. Já mám na příklad nějakou barevnou představu, ale to všechno musí ladit dohromady. Spolupracuji s konstrukcí, s kvalitou, s marketingem, musíme se společně všichni domlouvat. I proto je ten proces v automobilovém průmysl tak dlouhý.

Jak dlouho to vlastně trvá, než dáte dohromady materiálový a barevný koncept? Vy čekáte, až vám pánové z designu přivezou auto nebo ukáží, až ho mají vymyšlené, nebo jste s nimi od začátku?
Děláme to všichni společně od začátku. Já sleduji, co dělají v interiéru a exteriéru za architekturu. Začínáme společně a končíme taky všichni společně, je za tím strašná spousta práce a lidí. Jsme jeden tým, který společně pracuje od počátku.

Audi A1Audi A1

Jak se designéři dokáží trefit do toho, co bude v kurzu za pět, šest let? Máte nějaké vizionáře, kteří říkají, že za šest let bude v módě třeba bílá?
V tomto ohledu se musíme koukat všichni. To auto přijde až za nějakou dobu, mezi tím je opravdu spousta času od prvního nápadu k poslednímu. Proto se každý z nás inspiruje trošku napřed, musíme mít trošku v oku, co bude za těch pár let. Musíme sledovat, co v automobilovém průmyslu táhne, sledujeme nábytkářský průmysl, oděvní, textilní návrháře, všechno, co je kolem nás, nám dává nějaký impuls.

Nemáte strach, že se nějaká barva okouká?
Jsou barvy, které jsou tradiční - černá a bílá, červená. Okouká se, to je takový subjektivní pocit. Jsou barvy, které vydrží rok dva a jsou barvy, které vydrží déle. My potřebujeme i takové barvy, abychom pokryli široké spektrum vkusu zákazníků.

Nakolik musíte být kromě designérů taky technici? Musíte třeba umět posoudit, zda daný materiál čalounění vydrží životnost auta?
My jsme designéři, ale úzce spolupracujeme i s ostatními odděleními. Právě proto připravíme barevný koncept, který použijí naši spolupracovníci z jiných oddělení, kteří se zabývají takovými otázkami.

Ze Škody do Audi

Vy jste přešla do Audi od Škodovky; chtěla jste sama, nebo si vás našli? Je rozdíl v práci?
Co se náplně práce týče, tak je to podobné, je tu určitě jiný segment zákazníka, jiná značka. Já jsem Audi oslovila, oni mě hned vzali. Byla jsem ve Škodovce už sedm let a chtěla jsem se posunout někam dál.

Co jste přesně dělala na A1?
U Audi jsem rok a půl. Na A1 jsem dělala barevnost dekoračních dílu na přístrojové desce podle výbavy interiéru. Dále dezény, materiály a povrchy, které jsou například na přístrojovce, dveřích a střední konzole.

Audi A1Audi A1

Co musím udělat, abych se mohl dostat k vám do vašeho oddělení?
Vystudovat interierový design, exteriérový design, textilní nebo oděvní design, něco, co má společného s materiálem.

Co vás ještě láká? Nějaké velké auto? Je práce na malém autě je jiná než práce na velkém autě?
My máme určitý vkus, jinak přistupujeme k A1, jinak k A8. Musíme se řídit tím, že pro každý model je široké spektrum zákazníků. U každého modelu nabízíme sportovní, elegantní nebo standardní. Co se týká kvality, jsou na tom A1 i A8 stejně.

U větších aut postupujeme trošku jinak. Žádné poučky na to ale neexistují. Jsme designéři, máme svoje myšlenky, ty rozvíjíme tak dlouho, až to takhle dopadne.

My musíme udělat takový koncept, aby seděl k tomu modelu. Je to naše práce, přizpůsobit barevný koncept tomu danému modelu.

Je lepší, když máte v týmu podobný vkus, nebo když má každý jiný?
Každý z nás je úplně jiný, nedá se říct, že bychom se dohadovali, každý přinese díl své práce. Na jednom automobilu pracujeme strašně dlouho, od počátku diskutujeme o tom, co by se do auta hodilo. Vzájemně se doplňujeme.

Audi A1 e-tron

Co na to říkají vaši kolegové, kteří to auto namalují, když jim navrhnete nějakou bláznivou barvu?
Myslím, že byli nadšení, zrovna wasabigrün (jedovatě zelená, jedna ze speciálních barev pro Audi A1 - pozn.red.) je něco jiného, co doposud u jiných modelů nebylo. Podle mého názoru se k A1 velmi hodí. Jelikož máme široké spektrum barev, tak si myslím, že byli spokojení, proč by ne.

Jana Bonková, designérka Audi
  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...