ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají se už nejen od menších dopravců a účetních obcí a krajů, které dotují osobní dopravu, ale také od nejvyšších představitelů české železnice. Problém spočívá jednak v přísných evropských normách a jednak ve způsobu, jak je Česko vykládá. Mnohdy je totiž zdejší podoba pravidel přísnější, než EU vyžaduje. Naposledy na to upozornil šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

„Můj kamarád se díval na složení trakčního vedení a zabezpečení ve Španělsku. Prosím vás, my toho železa máme jednou tolik! Všude je polovina železa a jezdí to tři sta. Ale kdo z nás řekne, že je ta norma naddimenzovaná?“ ptal se na setkání pořádaném Asociací podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Svoboda.

Železnice přitom dlouhodobě čelí nelichotivému srovnávání se silniční infrastrukturou. Ta se totiž v Česku staví levněji, na což dlouhodobě poukazuje mimo jiné ministr dopravy Martin Kupka. Částečně by mohl pomoci systém, kterého se železnice držela už v době svého vzniku za rakousko-uherské monarchie. Tehdy většina drobných drážních staveb a dalšího vybavení byla typizovaná, takže vechtry a další drážní domky vypadaly stejně v Polabí jako v podhůří rakouských Alp.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se