Se sluchátky a alkoholem. Nehody cyklistů mají stále tytéž důvody, říká šéf dopraváků

  • 41
Nejčastějšími důvody dopravních nehod cyklistů je nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení. Vyplývá to z dat dopravní policie. „Cyklisté velmi rádi používají sluchátka, při samotné jízdě také manipulují s telefonem,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Podlé statistik přibývá také nehod na elektrokoloběžkách. Velkou roli v nehodovosti hraje také alkohol.

Na dopravní policii zaznamenáváte dlouhodobě statistiky dopravních nehod, ve kterých figurují cyklisté. Pozorujete nějaké výrazné změny jejich množství?
Nehodovost s účastí cyklistů je z dlouhodobého hlediska pořád stejná. To lze samozřejmě brát i s ohledem na vzrůstající cyklistickou dopravu pozitivně. Každopádně bohužel každoročně při dopravních nehodách s účastí cyklisty zahyne přibližně 40 cyklistů. Trend je tedy zhruba setrvalý. Samozřejmě máme ve statistikách i roky, kdy údaje byly lepší, ale to je spíše výjimka.

Nový průzkum zkoumal, jak se snesou řidiči s cyklisty

Jaké jsou nejčastější důvody dopravních nehod, které souvisejí s cyklisty?
Je to nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení. To je mnohdy zmiňováno i v kampaních. Cyklisté velmi rádi bohužel používají sluchátka, při samotné jízdě také manipulují s telefonem. Ať už z důvodu používání navigace, anebo používání sociálních sítí, a tím pádem se nevěnují řízení. Dále je to bohužel také nedání přednosti v jízdě samotnými cyklisty.

Jakou roli v nehodovosti hraje alkohol?
Z dlouhodobého hlediska je alkohol u cyklistů velkým problémem. Figuruje v zastoupení téměř 29 procenty, bohužel u řidičů na koloběžkách figuruje téměř 39 procenty.

S alkoholem na kole ano i ne. Česká a německá strana Šumavy mají dvoje pravidla

Za nehody mohou i sdílené koloběžky

V poslední době se hodně mluví o koloběžkářích. Jaká je současná situace nehodovosti ve spojení s jízdou na koloběžce?
Celkově od počátku letošního roku za prvních 10 měsíců evidujeme 456 dopravních nehod s účastí koloběžky, z toho 366 dopravních nehod bylo zaviněno řidiči koloběžek a při těchto dopravních nehodách zemřeli tři lidé. Ovšem výrazným zastoupením v této kategorii jsou elektrokoloběžky, které se podílí téměř 86 těchto dopravních nehod.

Na Nymbursku havaroval muž na elektrokoloběžce. Neměl přilbu, nehodu nepřežil

Velká města nyní bojují s trendem sdílených elektrokoloběžek. Jaké zásady by měli lidé na koloběžkách dodržovat, když už vyrazí na cestu a jsou součástí silničního provozu?
Tak v prvé řadě chovat se ohleduplně. Za druhé používat prvky pasivní bezpečnosti, a to ať už přilbu nebo samozřejmě také různé reflexní doplňky, jelikož se může stát, že se budou pohybovat i za snížené viditelnosti. Samozřejmostí by mělo být povinné užití světel. A určitě by neměli za řídítka usedat pod vlivem alkoholu.

Lidé mají obrovské mezery ve znalosti pravidel

Od roku 2022 je v platnosti pravidlo dodržovat při předjíždění cyklisty rozestup 1,5 metru. Jaké mají řidiči povědomí o tomto pravidlu? Dodržují ho?
Já bych řekl z osobního pohledu, že povědomí o tomto pravidle se za téměř dva roky jeho účinnosti mezi motoristickou veřejnost dostalo. Většina řidičů se snaží chovat ohleduplně.

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Podotýkám ale, že ohleduplnost musí být také na straně cyklistů a pakliže cyklisté se pohybují po pozemní komunikaci, kde například za nimi jede autobus hromadné dopravy a očividně vidí, že je nemůže bezpečně předjet, tak by mu měli předjetí na bezpečném místě umožnit. To je právě ta vzájemná tolerance a ohleduplnost.

Existuje nějaký systémový krok, který by mohl pomoct zlepšit vztah mezi cyklisty a motoristy?
Hlavní systémovou věc, kterou vidím, je zvýšení znalosti pravidel silničního provozu, jelikož zjišťujeme jak u cyklistické veřejnosti, tak u motoristů, že mnohdy mají obrovské mezery právě ve znalostech nejen pravidel, ale i dopravního značení.

Měly by se znalosti a povědomí o cyklistice a o tom, jak se chovat v silničním provozu, prohlubovat hlavně u dětí, nebo je třeba vzdělávat i starší věkové kategorie veřejnosti?
Výchova a vzdělávání o tom, jak se chovat v silničním provozu, musí jít průřezově všemi generacemi. Začínáme u nejmladších a klidně i už v mateřských školách. Na základních školách i středních školách dlouhodobě působíme s programem Markétina dopravní výchova, který je i součástí školních osnov. Vzdělávat se neustále musí i celá motoristická veřejnost, až prakticky po seniory, kteří jezdí nejen jako řidiči motorových vozidel, ale také jako cyklisté.

Velká debata se vede také ohledně cyklopruhů a cyklokoridorů. Část veřejnosti tvrdí, že například Praha není město pro kola. Jiní oponují, že to je tím, že chybí infrastruktura pro cyklisty. Pomohly by cyklopruhy a cyklokoridory ke zlepšení cyklistické situace?
Součástí Národní strategie pro bezpečnost a plynulost silničního provozu je taktéž budování bezpečné dopravní infrastruktury. To je úkol jednotlivých měst a obcí a vždy zdůrazňujeme, že dopravní infrastruktura pro cyklisty musí být v prvé řadě bezpečná.

Praha staví nové cyklostezky, řeší problém sdílených silnic s automobily

Je třeba vždycky zvažovat, zda je v určitých místech lokalitách možné budovat samostatné jízdní pruhy pro cyklisty, samostatné stezky pro cyklisty či sdruženou dopravu na pozemní komunikaci jak pro motoristickou, tak cyklistickou veřejnost. A to, co se opravdu musí posuzovat individuálně, ale vždycky s tím maximálním důrazem na bezpečnost všech účastníků silničního provozu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Elektrické koloběžky

Video