ilustrační snímek | foto: ČTK

Skiearály lákají karavanisty. Na lyžovačku mají dorazit s obytňákem

  • 3
Čeští příznivci karavaningu, tedy trávení dovolené v karavanu či obytném voze, stále více objevují i zimní pobyty. Zázemí na parkovištích pod sjezdovkami však až donedávna neexistovalo a až v poslední době, po covidové pandemii, začali provozovatelé parkovišť budovat této skupině turistů zázemí. Zjistili, že je to výhodné pro obě strany.

„Karavanisté díky tomu dodržují pravidla a neznečišťují přírodu a provozovatel má z pronájmu těchto míst ekonomický užitek,“ říká předseda a spoluzakladatel Asociace kempování a karavaningu (AKK) Jan Bordovský.

I když už dříve majitelé karavanů jezdili v zimě pod sjezdovky, nebylo jich mnoho. V době covidové pandemie si však pořídilo obytné auto více lidí a zájem nepoklesl ani po skončení pandemie. Jenže v době, kdy byly zavřené chaty a hotely a parkoviště nebyla připravená, provázela turisty s karavany špatná mediální pověst. Často stáli tam, kde neměli, v horším případě vylévali chemický záchod do přírody. „Narazili na chybějící infrastrukturu a s odpadem byl největší problém. Mnohé provozovatele to namotivovalo a začali zázemí budovat. Lídrem jsou v Koutech nad Desnou, dobré zázemí je na Dolní Moravě, nyní se otevřelo nové na Kvildě, jsou i v Krkonoších,“ uvedl Bordovský.

Obytňák, ve kterém na lyžovačce mrznout nebudete, si vozí ústřední topení

Za budováním těchto míst stojí většinou nadšení vyznavači karavaningu, nebo si místní nechali vysvětlit, že je to výhodné, pro některé byl motivem zisk. „Někteří byli po špatných zkušenostech striktně proti, ale udělali jsme osvětu, připravili jsme informační tabule, co se smí a nesmí, a parkovací místo vzniklo i v chráněné krajinné oblasti v Moravském krasu,“ řekl Bordovský.

Pro oblibu zimního karavaningu udělali hodně i výrobci aut, která jsou mnohem lépe připravena na pobyt v mraze. Topí se v nich plynovou bombou, modernější mají i plynovou nádrž, do které lze plyn doplnit na čerpací stanici. „Zimní stání se částečně od letního liší. Musí mít systém, v němž nezamrzne voda, v zimě je také větší poptávka po elektrické přípojce. Potřeba je také mít pro zájemce plynové láhve,“ řekl Roman Váňa, který je výkonným ředitelem AKK a zároveň prodejcem obytných vozů.

Karavany táhnou. V Brně ukázali, co frčí v bydlení na kolech

Podle něj dnes jezdí karavanem v podstatě všechny generace, což je rozdíl proti minulosti, kdy jezdívali spíše starší. Mají rozmanité možnosti od cenově dostupných vozidel až po luxusní obytná auta, pro dva i pro vícečlenné rodiny. „Fungují i půjčovny, protože řada lidí si auto z různých důvodů koupit nechce. I když někteří z nich po několikerém půjčení kupují vlastní, protože se jim tento styl života líbí,“ řekl Váňa.

S ohledem na rostoucí zájem přibylo prodejců a dealerů, kterých je přes 100 a nabízejí desítky značek. „Výrobci začali českému trhu věnovat velkou pozornost. A také jsou od covidu trendem individuální vestavby. Existuje asi pět firem, které vybaví podle potřeb zákazníka dodávku, terénní auto i autobus,“ doplnil Bordovský.

,