Minule jsme psali o tom, že letecká doprava patří mezi nejbezpečnější, ale v případě havárie nemáte moc šancí na přežití. V tomto ohledu jsou na tom lanové dráhy mnohem lépe. Jsou bezpečné a v případě poruchy nebývá počet obětí velký. Nicméně ani zde není doprava úplně bez rizika. Na vině je jako ve většině jiných případů především lidský faktor, v kombinaci s technickými závadami a ignorováním bezpečnostních předpisů.
1 Kaprun, Rakousko, 11. listopadu 2000 – odvážným štěstí přeje
Kaprun patří mezi oblíbená lyžařská střediska, která v hojném počtu navštěvují i turisté z České republiky. V oblasti funguje celá řada lanovek, zajišťujících dopravu turistů na svahy. Jednou z nich byla, dnes již zrušená, pozemní lanová dráha Gletscherbahn Kaprun 2. Tu tvořila dvě vozidla, každé s kapacitou 180 lidí, pohybující se jako protizávaží na společném laně.
Hnací kladka a motor, umístěné v horní stanici, musely překonávat jen třecí a valivé odpory a rozdíly v hmotnostech cestujících. Odtud byla lanovka i řízená. Ve vozidlech byli jen průvodčí dohlížející na nástup cestujících a uzavírání dveří. Celá trať byla dlouhá 3 900 m, z toho 3 300 m procházelo tunelem se sklonem kolem 30 o, což mělo na výsledek havárie zásadní vliv.
Jedenáctého listopadu 2000, kolem 9 hodin ráno, vyjelo vozidlo se 161 cestujícími a průvodčím ze spodní stanice. Když bylo asi 600 m v tunelu, začal hořet ohřívač na zadním stanovišti průvodčího, propálil hydraulické hadice a unikající kapalina zvýšila intenzitu požáru. Bez hydraulického tlaku se lanovka zastavila a nešly otevřít dveře.
Průvodčí požár ohlásil, ale potom ztratil spojení, protože plameny přerušily napájecí kabely. Dvanáct cestujících ze zadní části vlaku rozbilo okna lyžařskými hůlkami a dostalo se ven. Jedním z nich byl dobrovolný hasič, který situaci rychle vyhodnotil a přiměl lidi, aby překonali strach a proběhli plameny směrem dolů. Všichni přežili.
Průvodčímu se nakonec podařilo odjistit dveře, takže se daly otevřít manuálně. Řada cestujících mezitím ztratila vědomí, protože se nadýchali zplodin požáru. Strmý tunel fungoval jako komín. Zdola přisával čerstvý vzduch a nahoru proudily zplodiny. Ti, co byli při vědomí, se snažili prchat směrem vzhůru. Všichni se udusili. Nejdále doběhl jeden Japonec, jehož tělo bylo nalezeno 142 metrů od vozidla.
Shora sjíždělo téměř prázdné vozidlo jen s průvodčím a jedním pasažérem. Oba se udusili. Pracovníci horní stanice, kteří viděli kouř, nechali vyklidit nákupní středisko, které na stanici navazovalo. Přesto v kouři zahynuli další tři lidé. Celkový počet obětí se vyšplhal na 155. Mezi nimi byla 19letá mistryně světa ve freestyle lyžování Sandra Schmitová, sedminásobný držitel medailí z deaflympiády Josef Schaupper a jedna česká lyžařská instruktorka. Po nehodě byla lanovka vyřazena z provozu, koleje demontovány a tunel zazděn.