Kde obytné dodávky končí, tam kapesní off-road karavany teprve začínají

  • 6
Kupují si je baťůžkáři, kteří zestárli a chtějí na svých výpravách trochu pohodlí a dobře se vyspat. Řeč je o minikaravanech do terénu. Vyzkoušeli jsme model X-line premium od ukrajinského výrobce LifeStyleCamper, který táhl pravověrný pick-up Ford Ranger.

Prodeje nových obytných přívěsů v Česku stagnují. Až na jednu výjimku. Tou jsou minikaravany a jejich klony do terénu. Křivka jejich prodejů v posledních letech raketově roste.

Vyrážíme na západ Slovenska. V Súľovských skalách se koná Overland Film Fest, setkání motonomádů, kde se promítají amatérské cestovatelské filmy. Navigace ukazuje, že soupravu tvořenou plnotučným picku-upem Ford Ranger ve verzi Wildtrak a minikaravanem LifeStyleCamper X-line premium čeká necelých pět stovek kilometrů převážně po dálnicích. Ale část cesty vede kolem řeky Vláry ve stejnojmenném průsmyku po silnicích okresního formátu.

LifeStyle Camper X-line má vstupní dvířka na každé straně.

První výhodou off-road minikaravanů je jejich hmotnost. X-line váží 750 kilogramů. Díky tomu řidiči stačí základní řidičský průkaz skupiny B a nepotřebuje jeho rozšíření, což vyžadují těžší karavany. Maximální povolená rychlost vozíku je 100 kilometrů v hodině. Rada pro karavanisty začátečníky zní: zjistěte si před cestou konstrukční rychlost přívěsu. Ta bývá uvedena v dokladech od vozidla (malém technickém průkazu) a také je vyznačená na zádi přívěsu (černým číslem v červeném kruhu).

LifeStyleCamper X-line Premium

  • vnější nátěr: Raptor
  • matrace: 2× 200 × 70 cm
  • nezávislé topení: Webasto naftové
  • vaření: jednoplotýnkový plynový vařič + 5 kg bomba
  • čistá voda: 60 litrů
  • lednice: kompresorová
  • solární panel: 150W + měnič + vestavbová olověná baterie
  • tažné zařízení: pro nosič kol (50 kg)
  • stabilizační nohy: 4×
  • střešní nosič: nosnost 200 kg
  • markýza: 250 × 200 s LED světlem
  • cena u prodejce LifeStyleCamper.cz: 514 913,- Kč včetně DPH

Ford Ranger Wildtrak

  • rok výroby 2017
  • motor: naftový pětiválec 3,2 TDCi
  • výkon: 147 kW (200 koní)
  • točivý moment: 470 Nm
  • pohon: 4x4 včetně redukce a uzávěrky zadního diferenciálu
  • převodovka: automatická šestistupňová
  • doplňková výbava: vyhřívané přední sklo, vyhřívaná přední sedadla, tempomat, parkovací kamera
  • asistenční systémy: systém pro sjíždění svahů, asistent rozjezdu do kopce
  • cena testovaného vozu v AAA Auto: 769 999,- Kč včetně DPH

Pětiválec o obsahu 3,2 litru, který bublá pod kapotou rangera, nemá s prckem na kouli téměř žádnou práci. Ukazuje se to při předjížděcích manévrech kamionů na tradičně zahuštěné dálnici D1. Stačí razantně sešlápnout plynový pedál, motor mohutně zahučí a ve spolupráci s automatem tlačí ručičku rychloměru vzhůru. Bez jakéhokoli zaváhání.

Ford Ranger v testované verzi Wildtrak má ještě jednu vychytávku, která se objeví při zařazení zpátečky. Na displeji zadní couvací kamery, která zabírá i kouli, se zobrazuje osa tažného zařízení. Při zapřahání přívěsu je to užitečný pomocník, protože i méně zkušený šofér dostane závěsné zařízení přívěsu přesně tam, kde ho potřebuje mít – pár centimetrů od koule. A navíc to evokuje záběry z vesmíru, kde se chystá spojení dvou kosmických lodí na oběžné dráze.

„V posledních letech zájem zákazníků na našich pobočkách o tažná zařízení roste. Je to dáno i tím, že na trhu nových aut dostupnost koulí klesá kvůli stále větší náročnosti homologačních zkoušek – jak jinak než kvůli emisím. U řady modelů si k některým specifikacím tažné zařízení už z výroby neobjednáte a nepůjde ho v budoucnu ani domontovat, pokud má konkrétní auto v techničáku zapsány nulové hodnoty hmotnosti ‚na kouli‘,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA Auto.

Podle něj bazarová klientela tažné zařízení vyžaduje u větších SUV, off-roadů, terénních pickupů i užitkových aut. „V případě doplnění tažného zařízení doporučujeme montáž ve značkovém nebo specializovaném servisu. U současných aut je totiž nezbytné při montáži koule například kalibrovat zadní parkovací čidla,“ dodává Topol.

Palubní počítač Wildtraku s nájezdem 80 tisíc kilometrů ukazoval dlouhodobou spotřebu 11,9 litru nafty na sto kilometrů. Na stokilometrovém dálničním úseku jsme se zapojeným minikaravanem na terénních pneumatikách při dodržování jeho rychlostního limitu 100 kilometrů v hodině spálili přesně 11 litrů paliva. Kolik by to asi bylo v horách v těžkém terénu při zapnutém předním pohonu, redukci a uzávěrce zadního diferenciálu?

Žije se kolem přívěsu

Na rozdíl od klasického obytňáku obyvatelé off-road minikaravanu žijí venku kolem svého přívěsu. Dovnitř se chodí vyspat, vše ostatní se odehrává pod širým nebem nebo pod plachtovinou předstanu.

„Původně jsem si myslel, že cílová skupina budou myslivci a rybáři. Ale kupodivu máme hodně zákazníků z řad aktivních lidí, kteří jezdí za turistikou. Kempují v České republice, ale bojí se velkých karavanů a přívěsů. Zájemci se rekrutují z řad turistů, kteří už nechtějí spávat pod stanem, či z nadšených cyklistů. Na přívěs lze umístit nosič kol. Všem těmto aktivním lidem poskytuje zázemí,“ popisuje Tomáš Vingrálek z firmy LifeStileCamper.cz.

Layout X-line je typický pro minikaravany. V zadní části, pod velkým výklopným krytem, se nachází kuchyňka s jednoplotýnkovým plynovým vařičem, lednicí a dřezem spojeným s vodovodním kohoutkem. V přívěsu je nádrž na šedesát litrů čisté vody. Pracovní plocha kuchyňky se dá rozšířit pomocí přídavné desky, což je praktické. V zadní části je dostatek úložných prostor na potraviny, ale s žádným velkým vyvařováním nepočítejte, neboť úzkým hrdlem testovaného přívěsu byla jediná plotýnka vařiče. Na ranní kávu či hrnec těstovin to stačí. Na pětichodové degustační menu zapomeňte, nebo přejděte na studenou kuchyni. Výrobce však nabízí i zastavění dvojplotýnkového vařiče, což je v obytných dodávkách standard.

Přívěs je vytápěný pomocí nezávislého naftového topení. Bufík, dobře známý šoferům kamionů, dodává teplo do prostoru na spaní pomocí dvou výduchů teplého vzduchu u nohou spáčů. Ovládá se z kabiny a jeho provoz je překvapivě tichý. Mimochodem, všechny funkce minikaravanu se ovládají oldschoolovými páčkovými přepínači, které zvládnete obsluhovat i v hrubých pracovních rukavicích.

Každý ze spáčů má k dispozici svá vstupní dvířka do vozíku. Dvoulůžko má rozměry 200 × 140 centimetrů (u novější verze se protáhlo na 205 cm – pozn. red.), takže dva dospělí se v X-line pohodlně vyspí. U hlavy najdou poličku na mobil i s USB konektory, před sebou tři odkládací skříňky, ovládací kolečko topení a spínače osvětlení v kabině i venku. U každých dveří je sklopný držák na nápoje. Když vás nepřízeň počasí zažene dovnitř během dne, dá se v X-line pohodlně sedět – nad hlavou zbývá dost místa. Tvůrci s touto variantou počítali, protože podél zadní stěny vytvořili opěrku.

Kde jiní končí…

Off-road minikaravan je dobré řešení pro ty, kteří mají neklidné nohy, často se přesouvají a pohybují se v odlehlých oblastech s horšími nebo špatnými cestami. Poskytne civilizační výdobytky – teplo, suchou postel, horkou kávu – prakticky kdekoliv. Jeho limity se ukážou při špatném počasí. Na rozdíl od klasického obytného auta nemáte mokré věci kde usušit. Ale tohle srovnání je vůči minivozíkům do terénu značně nefér, protože klasická dodávka skončí svou jízdu na první mokré louce. Což je místo, kde off-road karavan zapřažený za pick-up svůj výlet sotva začíná.

Za obytňáky do Brna

Od pátku 3. listopadu se na brněnském výstavišti uskuteční veletrh Caravaning Brno 2023. Letošní jubilejní dvacátý ročník obsadí nejen dva největší pavilony P a F, ale i halu G1. „Třetí pavilon, zvaný „Adventure Hall“, bude připraven zejména pro návštěvníky, co rádi cestují mimo pohodlí kempů a třeba si i rádi své čtyřkolové miláčky upravují pro individuální potřeby. Pozorovali jsme tento trend už při předchozím ročníku, a proto jsme se rozhodli jej podpořit,“ vysvětlila manažerka výstavy Simona Křečková. Podle jejích slov se také nabídka tradičních obytných aut a karavanů v letošním roce viditelně rozšíří o offroad karavany, minikaravany, vestavby, nástavby a stále oblíbenější střešní autostany. Expozici firmy LifeStyleCamper.cz najdete ve společném stánku s výrobcem oblečení Bushman v pavilon G1 v jižním křídle.