„V našich systémech jsme si všimli nového trendu, kdy se kyberpodvodníci snaží vysát účet klienta po částkách v hodnotě vyšších stokorun až nižších tisíců a věří, že to unikne pozornosti jak klientů, tak detekčních systémů bank, uvedl Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.
Ten dále vysvětlil, že pro systémy banky není výše částky tak podstatná. „Znaky podvodného jednání na klientově účtu poznáme bez ohledu na výši částky. Nicméně nabádáme klienty, aby pravidelně kontrolovali pohyby na svých účtech a pokud jim bude cokoli podezřelé, ihned to hlásili své bance,“ doporučuje Vosála.
27. srpna 2023 |
K pokusům o vysávání menších částek z účtu dochází podle banky zejména ve večerních a nočních hodinách. I tomuto podvodnému útoku však předchází zcizení přihlašovacích údajů do internetového, případně mobilního bankovnictví.
„Pozor na falešné odkazy směřující na zdánlivě pravé webové stránky bank. Klient si myslí, že se hlásí do internetového bankovnictví své banky, a přitom předává své přihlašovací údaje podvodníkovi. Podvodníci tyto nebezpečné odkazy posílají stále nejčastěji emailem nebo SMS zprávou,“ varuje Vosála.
V České spořitelně se podle jejího tiskového mluvčího Filipa Hrubého s tímto fenoménem setkávají už delší dobu. „Setkáváme se s ním v různé míře v posledních deseti letech. Obvykle jde o důsledek phishingu, kdy klienti podlehnou podvodníkům vydávajícím se v telefonu nebo v elektronické komunikaci za pracovníky banky nebo prodejce zboží na bazarových serverech a poskytnou podvodníkům přihlašovací údaje do svého internetového bankovnictví případně osobní údaje z jejich platební karty,“ uvedl pro iDNES.cz Hrubý s tím, že mizejících částek si podvedený klient všimne obvykle až po několika týdnech.
Také v Monetě tento fenomén znají. „Celková škoda se následně vyhoupne třeba na cenu ojeté Fábie. Toto se děje zejména v nočních a brzkých ranních hodinách,“ doplnila Zuzana Filipová, mluvčí banky.
Naopa Raiffeisenbank uvedla, že podobnou aktvitu ve zvýšené míře nepozorují.
Miliardové škody
Policie i banky registrují za loňský i letošní rok rekordní počty kyberzločinů. Počty okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně připravili v loňském roce preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor.
Nově se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.
23. listopadu 2022 |