Zástupci advokátní kanceláře Perkins Coie pro agenturu Reuters uvedli, že v první polovině letošního roku bylo vůči potravinářským a nápojovým gigantům podáno 101 hromadný žalob. V roce 2022 jich bylo celkově 214. Oproti roku 2010 jde o obrovský nárůst, neboť tehdy americké soudy celkově řešily jen 45 takových žalob.
Poslední žalobu řešily v srpnu americké federální soudy na Floridě. Řetězec Burger King podle žaloby měl podvádět zákazníky tím, že jeho sendvič Whopper vypadal v upoutávkách mnohem větší, než byl ve skutečnosti.
V žalobě stojí, že Burger King v reklamě vyobrazuje svůj burger tak, aby byl o zhruba 35 procent větší. Navíc zavádí v množství reálně nabízeného masa.
Považujete reklamy fastfoodů za klamavé?
Řetězec Taco Bell se u amerického soudu musí nyní bránit proti obviněním, že jeho mexické pizzy a wrapy obsahují jen polovinu náplně, než je vidět na upoutávkách. V každé žalobě se hovoří o odškodném v minimální výši pět milionů dolarů (111 milionů korun).
Řešily se i poloprázdné sáčky chipsů
Zástupce advokátní kanceláře Erven Cohen and Jessup se domnívá, že hromadné žaloby vůči potravinářským firmám začaly na federální americké soudy ve větším měřítku mířit před pár lety. Jedna z prvních zajímavých žalob se týkala oblíbených brambůrků. Spotřebitelé si stěžovali, že nabízené sáčky jsou naplněné neúplně. Jiným třeba vadilo, že výrobky s vanilkovou příchutí neobsahují čistou vanilku, ani vanilkové lusky.
Právní zástupce Pooja Nair říká, že velké firmy se často snaží dohodnout ještě před zahájením procesu. Giganti totiž nechtějí ztrácet čas ani peníze při dlouhých soudních tahanicích.
Indický Burger King vyhazuje rajčata z nabídky, bojí se o jejich kvalitu |
Třeba společnost Dr. Pepper se před lety se stěžovatelem dohodla na tom, že výrobky s označením „vyrobeno z vyzrálé vanilky“ dobrovolně stáhne a navíc vyplatí odškodnění ve výši 15 milionů dolarů, tedy asi 330 milionů korun. Dr. Pepper totiž namísto vyzrálé vanilky ve svých výrobcích používal jen syntetická aromata.
Přispívají tomu i sociální sítě
Za stoupajícím počtem žalob stojí rostoucí informovanost spotřebitelů i sociální média, kde se problémy fastfoodových řetězců i dalších podniků rychle šíří. Přispívá k tomu i stále větší tlak a zájem veřejnosti o zdraví a výživu.
Další podobnou vlnu žalob může odstartovat současná praxe amerických restaurací. Ty totiž mnohdy zmenšují nabízené porce proto, aby se vyrovnaly s rostoucími náklady.
Je toho moc? Řetězec v Thajsku šokuje novým burgerem, tvoří ho 20 plátků sýra |
„Řada podniků provádí změny, aniž by je konzultovala se svým marketingovým oddělením. Zapomínají na aktualizaci jídelních lístků, ve kterých často uvádí menší porce. Tím se ale vystavují riziku žalob,“ uvedl pro Reuters právník Ben Michael.
Podle odborníků by v konečném důsledku mohl rostoucí počet žalob přimět firmy k větší opatrnosti. Realističtější fotografie by ale mohly vést k i propadu podnikových tržeb.