Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 procent) a reklama ve vyhledávání (+9 procent). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 35 procent.
„Je pozitivní vidět, že i v době celosvětové ekonomické recese internet jako reklamní kanál prosperuje. Zároveň je to logické, protože online prostředí nabízí nejpřesnější cílení reklamních kampaní, okamžitou možnost jejich optimalizace a přehled o efektivitě vynaložených prostředků v reálném čase,“ uvedl k výsledkům výzkumu předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák.
Do výzkumu, který se konal letos v lednu a únoru, se zapojili internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti.
Výkon ostatních mediatypů na trhu je udáván v ceníkových cenách, zatímco objem internetové inzerce je tvořen ceníkovými i čistými cenami. Proto od roku 2021 SPIR výzkum metodicky upravil, přepočítal celkový výkon onlinu na ceníkové ceny, aby bylo možné srovnání s ostatními mediatypy.
Výkon online reklamy tvořený součtem ceníkových a čistých cen loni dosáhl 56,8 miliard korun. Převedeno do ceníkových cen se podle tiskové zprávy jedná o objem 117,7 miliard korun, což potvrzuje online reklamě pozici nejsilnějšího mediatypu.
Jedná se o dosud nejvyšší investice, které představují 18procentní nárůst proti předchozímu roku a kopírují kontinuálně rostoucí trend ve využívání online inzerce.
Pro rok 2023 je odhadováno zpomalení vývoje na 7procentní růst, což by znamenalo investice celkem 60,8 miliard korun do internetové inzerce v roce 2023.
V odhadech růstu jsou účastníci výzkumu tradičně konzervativní, letos k opatrnosti v odhadu přispívá navíc i nepříznivá ekonomická situace a dopady inflace.